شناسهٔ خبر: 11899 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پژمان مطرح کرد:

رایزنی سازمان ملی زمین و مسکن برای حمایت از اموال دولتی/ تجهیز اراضی دولتی به دستگاه‌های الکترونیکی حفاظتی هوشمند

معارفه فرمانده یگان حفاظت مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان این‌که با شوراهای حفظ بیت‌المال در استان‌ها و دستگاه‌های قضایی برای حمایت از اموال دولت رایزنی کردیم گفت: در سازمان ملی زمین و مسکن بر آن شدیم تا با تشکیل یگان حفاظت اراضی از دست‌اندازی سودجویان جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید محمد پژمان در مراسم معارفه اولین فرمانده یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن که صبح امروز دوشنبه ۲۳ شهریور با حضور حامد مظاهریان، سید سعید سیدعلایی و سید محمد پژمان معاونان وزیر راه و شهرسازی، اعضای هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن، جانشین فرمانده پلیس پیشگیری نیروی انتظامی و سید محمدحسین میرمحمدی نماینده شهرستان گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با بیان این‌که حفاظت از اموال ارزشمند یک امر عقلایی است گفت: در سازمان ملی زمین و مسکن نیز سرمایه‌ها اعم از دارایی‌های منقول و غیرمنقول مورد حفاظت قرار می‌گیرند که نشان ‌دهنده ارزشمند بودن آن‌هاست به خصوص که این دارایی‌ها جنبه بیت‌المال نیز دارند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان این‌که اهرم پیشگیری در جلوگیری از دست‌اندازی به املاک این سازمان به مراتب از تشکیل پرونده قضایی کم‌هزینه‌تر و پرفایده‌تر است گفت: البته نباید همیشه تقصیر را متوجه مجرم دانست بلکه در بیشتر اوقات این قربانی است که با کوتاهی در حفاظت از دارایی‌های خود زمینه سواستفاده را فراهم می‌کند. ما نیز در سازمان ملی زمین و مسکن بر آن شدیم تا با تشکیل یگان حفاظت اراضی از دست‌اندازی سودجویان جلوگیری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از جمله این اقدامات پیشگیرانه می‌توان به تسریع در دریافت اسناد رسمی املاک و اراضی دولتی و نیز تکمیل سامانه اطلاعات املاک سازمان ملی زمین و مسکن اشاره کرد. به عنوان مثال اگر در گذشته اراضی دولت احصا شده و وزارت راه و شهرسازی یا سازمان ملی زمین و مسکن تابلوی متعلق‌بودن آن ملک را نصب می‌کرد بسیاری از مردمی که ادعای زیان دیدن از خرید اراضی تصرفی را دارند دیگر بهانه‌ای برای عدم اطلاع از خرید زمین‌های دولتی نخواهند داشت.

پژمان با بیان این‌که سازمان ملی زمین و مسکن به حکم قانون باید هر چه سریع‌تر اراضی در اختیار خود را بر اساس طرح جامع شهرها تفکیک و به سازمان‌های مربوطه تحویل دهد اظهار کرد: اگر در اجرای این برنامه‌های شهری تسریع شود دیگر کسی احساس نمی‌کند این اراضی بی‌فایده افتاده تا بخواهد به آن دست‌اندازی کند.

وی بر لزوم شناسایی به موقع تصرفات با ایجاد یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد و افزود: در گذشته فاصله زمانی تصرف و پیگیری قضایی سازمان بسیار زیاد بود و پرونده‌هایی داریم که فردی در ۲۰ یا حتی ۵۰ سال گذشته زمینی را تصرف کرده و این سازمان دیر متوجه شده است. همچنین در مرحله بعد از شناسایی سریع تصرفات در تلاشیم تا با به‌کارگیری وکلا و حقوق‌دانان مجرب از اموال سازمان دفاع کنیم. ضمن این‌که سازمان ملی زمین و مسکن با شوراهای حفظ بیت‌المال در استان‌ها و دستگاه‌های قضایی برای حمایت از اموال دولت رایزنی کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان سازوکار اجرایی یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن را تشریح و خاطرنشان کرد: در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها مانند سازمان ملی زمین و مسکن ستادهایی با حضور نیروهای ناجا تشکیل شده است و بازوی اجرایی این ستادها نیز شرکت‌های حفاظتی دارای مجوز از نیروی انتظامی هستند. همچنین در تلاشیم تا تمامی اراضی را به دستگاه‌های الکترونیکی حفاظتی هوشمند مجهز کنیم. ضمن اینکه نیروهای حفاظت فیزیکی نیز به سیستم‌های رصد آنلاین از سوی ستاد اصلی یگان مجهز شده‌اند. /

نظر شما