شناسهٔ خبر: 119065 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهر سازی انجام شد؛

افتتاح ۲ پروژه بازآفرینی شهری در بهارستان/اتمام ۲۵۵ پروژه بازآفرینی در کشور طی سال اول دولت سیزدهم

افتتاح معاون وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح دو پروژه بازآفرینی شهری در بهارستان گفت: در یک سال ابتدایی دولت سیزدهم در حوزه بازآفرینی شهری ۲۵۵ پروژه را در سراسر کشور به اتمام رساندیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز ۹ آبان با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به همراه منصوری استاندار تهران ، آیین افتتاح دو پروژه بازآفرینی شهری این شهرستان برگزار شد.

محمد آئینی در آیین افتتاح  فرهنگسرای نسیم‌شهر و ساختمان اورژانس اجتماعی گلستان ضمن عرض تسلیت به خانواده شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ عنوان کرد: تلاش داریم با انجام برنامه‌ریزی‌های مناسب خدمات بیشتری به شهروندان محلات هدف بازآفرینی ارایه کرده و در زدودن فقر از سیمای شهرها گام‌های موثری برداریم‌. در این راستا موفق شدیم در یک سال ابتدایی دولت سیزدهم در حوزه بازآفرینی شهری ۲۵۵ پروژه را در سراسر کشور به اتمام برسانیم، امروز نیز دو پروژه بازآفرینی شهری در اسلامشهر افتتاح شد.

آئینی افزود: سال گذشته بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شد و ۳۹۰ پروژه دیگر هم در دست اقدام است که با  برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. همچنین در نظر داریم با حمایت و کمک فرمانداران به عنوان روسای ستاد بازآفرینی و شهرداران مراکز شهرستان‌ها به عنوان دبیران ستاد بازآفرینی استان، ستادها را فعال‌تر کنیم.  ستادهای شهرستانی و استانی باید با تعریف پروژه‌های جدید و با استفاده از منابع در اختیار فعالیت‌های خود را افزایش دهند تا شاهد کاهش محرومیت از محلات هدف باشیم.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامه داد: خوشبختانه در طول یک سال اخیر ظرفیت‌های مناسبی فراهم شده تا شهروندان بتوانند با مشارکت یکدیگر  نسبت به نوسازی واحدهای فرسوده در معرض خطر اقدام کنند. در این خصوص بسته جامعی تدوین شده است که یک بخش آن مربوط به شهرداری‌هاست، بخشی مربوط به سیستم بانکی و بخش دیگر به دولت بر می‌گردد.

وی با اشاره به ابلاغ بسته تشویقی تحت عنوان «سیاست‌ها و ضوابط تشویقی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» گفت: در این بسته حمایت‌های لازم از سازندگان، انبوه‌سازان و توسعه‌گران مورد توجه قرار گرفته تا بتوانند با مالکان این واحدها که عموما از طبقات ضعیف جامعه هستند مشارکت کرده و واحدهای مسکونی آن‌ها را نوسازی کنند. در این بسته با رعایت شرایطی از یک تا دو طبقه تراکم تشویقی برای سازندگان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به این که دولت در سند تحول دولت مردمی، رویکرد چرخش تحول آفرین از نوسازی پلاکی به نوسازی محله محور دارد، گفت: در نوسازی محله محور که در این بسته تحت‌عنوان نوسازی بلوکی از آن یاد می‌شود، چنانچه توسعه‌گر و سازنده با همراهی مالکان به نوسازی یک بلوک اقدام کنند، می‌توانند دو طبقه تراکم تشویقی داشته باشند و طبقه همکف را به کاربری غیر مسکونی اختصاص دهند .

وی با اشاره به این که در این بسته تسهیلاتی نیز در حوزه پارکینگ دیده شده است، عنوان کرد: در نوسازی بلوکی سازندگان می‌توانند بخشی از پارکینگ را به شکل رو باز تامین کنند و تراس و بالکن نیز به عنوان تراکم محسوب نمی‌شود . عمده این تشویق‌ها برای مردم است تا سهم آن‌ها در مشارکت افزایش یابد.

دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، گروه دوم را نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلات فرسوده برشمرد و عنوان کرد: متقاضیان این گروه باید دارای حد نصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب بوده و در جبهه اول محورهای اصلی محله (مطابق طرح‌های توسعه و عمران شهری) مستقر باشند.

وی ضوابط تشویقی در نظر گرفته شده برای گروه دوم را این گونه برشمرد: اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، عدم احتساب سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی،کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ مشروط به وجود پارک حاشیه‌ای در معبر و امکان استفاده از مساحت معابر بن بست فاقد کارکرد در طرح مصوب بلوک و تراکم حاصل از آن (در صورت موافقت شهرداری‌ها) از مشوق‌های در نظر گرفته شده برای کسانی است که در مقیاس محله محور اقدام به نوسازی می‌کنند.

آئینی با تاکید بر این که شهرداری‌ها در خصوص این بسته تشویقی اطلاع‌رسانی وسیع و گسترده‌ای انجام دهند، تصریح کرد: گروه سوم، کسانی هستند که نوسازی تجمیعی در عمق بافت فرسوده شهری انجام می دهند. بهره‌مندی از بسته تشویقی در نظر گرفته شده برای گروه سوم دارا بودن حدنصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب و مجاورت قطعه با یک معبر دارای عرض حداقل ۶ متر است. همچنین برای پلاک هایی که امکان تجمیع ندارند نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که دولت دو امکان تسهیلاتی برای متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده فراهم کرده است، اظهار کرد: متقاضیان در محدوده محلات هدف می‌توانند برابر ضوابط پروانه از تسهیلات نهضت ملی مسکن با همان میزان بدون رعایت شرایط چهارگانه  استفاده کنند. علاوه بر آن متقاضیان امکان استفاده از تسهیلاتی که از محل اعتبارات تبصره ۱۸ پرداخت می شود را نیز دارند، این تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، کلانشهرها ۴۰۰میلیون و در سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان است که ۱۵۰ میلیون آن با سود صفر درصد است .

به گفته آئینی تهران بیشترین میزان استفاده از این تسهیلات را تهران داشته و تا کنون ۱۲ هزار واحد به بانک عامل معرفی شده است، شهرهای اطراف تهران نیز کمترین سهم را دارند که باید سهم این شهرها افزایش یابد.

وی تسهیلات دیگر را ارایه تخفیفات ۱۰۰ درصدی شهرداری در صدور پروانه ساخت عنوان کرد و گفت: بنابر ضوابط، شهرداری‌ها موظفند حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف بدهند که دولت این مبلغ را برای آنها جبران خواهد کرد؛ تا کنون شهرداری‌ها در کل کشور به طور متوسط ۸۲ درصد تخفیف ارایه کرده اند. شهرداری  تهران تا کنون  ۹۰۰ میلیارد تومان از مطالبات خود در این زمینه را وصول کرده است. از شهرداری‌های شهرستان ها نیز انتظار می‌رود تا ارایه تخفیفات را به ۱۰۰ درصد برسانند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که از شهرداری‌ها درخواست داریم با تشکیل یک قرارگاه جهادی نسبت به کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی اهتمام ورزند، عنوان کرد: با برخی از شهرداری‌ها به توافق رسیده‌ایم تا صدور پروانه را طی دو هفته انجام دهند اکنون متوسط زمان صدور پروانه در کشور هشت ماه است.