شناسهٔ خبر: 11911 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تفاهم‌نامه همكاري تهیه گزارش زلزله‌های تاثیرگذار امضا شد

تفاهم نامه همکاری تهیه گزارش زلزله های تاثیر گذار مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری تهیه گزارش زلزله‌های تاثیرگذار بین مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری تهیه گزارش زلزله‌های تاثیرگذار ظهر امروز دوشنبه ۲۳ شهریورماه با حضور محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در محل بنیاد برگزار شد.

در این مراسم شکرچی‌زاده با اشاره به هدف امضای این تفاهم‌نامه در سخنانی اظهار کرد:‌ از زمانی که مسئولیت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را بر عهده گرفتم و بر اساس آشنایی که با بنیاد مسکن داشتم بر این باور بودم که می‌توان ارتباط نزدیکی بین این دو بخش در زمینه‌هایی که کار می‌‌کنیم، برقرار شود. این ارتباط نزدیک می‌تواند به اهداف کلی در حوزه مسکن و ساخت و ساز است کمک کند. ما مرکز تحقیقات را وابسته به مجموعه وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن را هم که بخش مهمی از وزارتخانه به حساب می‌آید از خود می‌دانیم.

وی ادامه داد: در تعیین مصادیق همکاری میان مرکز تحقیقات و بنیاد مسکن یک بحث مهم، زلزله است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئولیت مهم بازسازی واحدهای تخریب شده و آسیب‌دیده را بر عهده دارد. زلزله‌‌هایی که به تازگی رخ داده هرچند بزرگ نبوده اما بنیاد نشان داده که تاثیر مثبتی در کاهش خسارت‌ها داشته و در کل کارنامه مثبتی از فعالیت همکاران در بنیاد مسکن دیده می‌شود. توقف در ادامه این اقدامات خوب، کار پسندیده‌ای نیست و حتی از بعد پایداری هم می‌توان وضعیت را بهتر از شرایط کنونی کرد؛ به عنوان مثال استفاده از تکنولوژی‌های نو را می‌توان در دستور کار قرار داد و مرکز تحقیقات می‌تواند به فعالیت‌های بنیاد در بهسازی ساختمان‌های روستایی کمک کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زمینه بهسازی روستاها علاقمند است با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری داشته باشد چون در این مرکز سال‌هاست که بر روی این موضوعات کار کرده‌ایم. هم‌افزایی و در کنار هم قرار گرفتن این مطالعات می‌تواند به هر دو طرف کمک کند و این یکی از موضوعات مورد توجه است. همچنین در زمینه مقابله با سیل و سایر مخاطرات طبیعی، بحث‌های نظری را در مرکز تحقیقات انجام می‌دهیم و تا حدودی هم در اجرا وارد می شویم که می‌توانیم با همکاری داشته باشیم.

وی افزود: علاقمندی ما در مرکز این است که با بخش‌های مختلف بنیاد ارتباط نزدیک برقرار شود و تجربیات‌مان را در اختیار همکاران قرار دهیم که باید برای این موارد یک سری مناسبات مالی تعریف شود باید با بنیاد هم مناسبات مالی برقرار کنیم. لازم است پا به پای هم پیش برویم و این موضوعات را عملیاتی کنیم. انجام کارهای مشترک و انتشارات مشترک بین مرکز و بنیاد می‌تواند انجام شود چون ما امکانات چاپ خوب هم در مرکز داریم.

در ادامه این جلسه علیرضا تابش طی سخنانی گفت: خوشحالیم از اینکه همکاری مشترک را با مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی شروع کنیم، هر چند در گذشته هم این همکاری وجود داشت. قطعا اثرپذیری این همکاری از این به بعد بیشتر می‌شود. از آنجایی که بنیاد مسکن به سرعت بعد از حوادث وارد عمل می‌شود می‌توان اطلاعات را جمع‌آوری کرد و به مرکز تحقیقات ارائه داد تا آن را آنالیز کند. این همکاری مشترک نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت زیرا سبب می‌شود از اطلاعات مرکز تحقیقات استفاده بیشتری ببریم. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخش‌هایی از متن این تفاهم‌نامه به این شرح است:

الف. تهیه گزارش‌های فنی و کارشناسی زلزله‌های تاثیرگذار و انتشار و نشر آن و ارائه ارزیابی و تشریح عوارض رخ داده در زلزله‌ها با همکاری تیم‌های کارشناسی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هدف اساسی در انعقاد این تفاهم‌نامه است.

ب: مستندسازی تخریب‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای و تلفات جانی و سایر خسارت‌های وارده در اثر وقوع زلزله شامل آسیب‌های وارده به سامانه‌های حمل و نقل شریان‌های حیاتی و محیط زیست، خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی و سایر موارد مرتبط با رخداد تا حد امکان و مقدورات طرفین هدف دیگر است.

درس‌های آموخته شده در هر زلزله و نشر آن به جامعه مهندسی و مدیران و عموم مردم به منظور کاهش خطرات رخدادهای لزره‌ای آتی نیز هدف مهم دیگر از انعقاد تفاهم‌نامه حاضر است./

نظر شما