شناسهٔ خبر: 119113 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی یک موضوع فرا دستگاهی است/ املاک بدون سند باعث قفل شدن نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن در سکونتگاه‌های غیررسمی شده است

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس آئین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود، اراضی در مالکیت خود را با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی که قبل از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص درآمده و بر اساس طرح‌های مصوب شهری در آن‌ها ساخت‌وساز صورت گرفته و در حال بهره‌برداری است به مالکان اعیانی واگذار کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با برنامه رهیافت شبکه رادیویی اقتصاد با اشاره به آئین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال جاری برای اعطای سند به املاک تصرفی گفت: بر اساس این آیین‌نامه «به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود، اراضی در مالکیت خود را با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی که قبل از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص درآمده و بر اساس طرح‌های مصوب شهری در آن‌ها ساخت‌وساز صورت گرفته و در حال بهره‌برداری است را به مالکان اعیانی واگذار کند» که این موضوع برای اولین بار در دولت  سیزدهم اتفاق افتاده است.

آئینی با بیان اینکه ۱۱۵۳ محله حاشیه‌نشین با جمعیتی بالغ بر ۸ میلیون نفر در کشور شناسایی شده است، گفت: سنددار نبودن واحدهای مسکونی به عنوان مساله اصلی در سکونتگاه‌های غیررسمی به شمار می‌آید، این مناطق در دریافت تسهیلات و اعتبارات بازآفرینی شهری، پروانه ساخت و ساز و سایر موارد با مشکل مواجه هستند و عملا نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن در این مناطق قفل شده است.

سکونت ۲ میلیون خانوار در مناطق حاشیه‌نشین

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تصریح کرد: بر اساس آمار بدست آمده بیش از ۲ میلیون خانوار با مشکلات فراوان در مناطق حاشیه‌نشینی زندگی می‌کنند.

وی افزود: در سند ملی بازآفرینی شهری آمده است، اگر در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی امکان زیست انسانی فراهم است، به عبارت دیگر اگر مساکن این مناطق در حرایم گسل‌ها، شیب‌های تند، حریم دکل برق فشار قوی و کنار صنایع آلاینده نظیر معادن واقع نشده باشد، دولت مکلف به ساماندهی این مناطق به شرط سندار شدن املاک این محدوده‌هاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۰ درصد بناهای این محلات نامقاوم و هیچ سازه‌ مناسب بتنی و فلزی ندارند، گفت: خوشبختانه با همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اراده دولت برای اولین بار این آئین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه مصوب و هفته گذشته ابلاغ شده است. بازآفرینی و حفظ جان ساکنان در بافت‌های فرسوده اولویت اول کاری ما در دولت سیزدهم به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پاسخ به سوالی در خصوص  پیشگیری و پیش‌نگری در موضوع حاشیه‌نشینی و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها، اظهارکرد: موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده و توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی یک موضوع فرادستگاهی به شمار میاید که در همین ارتباط ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به ریاست رئیس‌جمهور، نایب رئیسی وزیرراه و شهرسازی و به دبیری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تشکیل شده است که ۲۴ نماینده از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادهای مرتبط عضو این ستاد هستند.

آئینی با بیان اینکه پیش‌نگری مهمترین موضوع در بازآفرینی شهری محسوب می‌شود، اظهارکرد: در حوزه شهرسازی با معلولیت‌های زیادی مواجه هستیم اتقاقاتی در بخش‌های کلان اقتصادی و سایر بخش‌های دیگر کشور شکل می‌گیرد که معلولیت آن پدیده حاشیه‌نشینی و یا فرسودگی در محلات شهری است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار  گفت: همان‌طور که عنوان شد، گام اول پیشنگری است یعنی باید با شیوه‌های آینده‌پژوهی پیش‌بینی کنیم کدام مناطق مستعد تشکیل حاشیه‌نشینی و یا ایجاد محلات بافت فرسوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عمده حاشیه‌نشینی در کنار کلانشهرها و شهرهای دارای صنایع بزرگ، ایجاد می‌شود، افزود:گام بعدی پیشگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و گام سوم هم مربوط توانمندسازی و ساماندهی مناطق حاشیه‌نشینی موجود است.

آئینی با اشاره به اینکه دو مقوله پیشنگری و پیشگیری سکونتگاه‌های غیررسمی در قالب کارگروه‌های ذیل ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار دیده شده است، گفت‌: کارگروه پیشگیری با ریاست قوه قضاییه برگزار می‌شود که اقدامات بسیار خوبی در استان و شهرستان دراین رابطه شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مبدا مهاجرت از روستاهاست گفت: با شکل‌گیری معاونت توسعه و روستایی و مناطق محروم کشور شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم و چنانچه شرایط و بستر اشتغال در روستاها فراهم شود سرعت مهاجرت سریعتر خواهد شد.

آئینی در پایان از هموطنان ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین خواست تا از این فرصت بسیار خوب بدست آمده توسط مجلس و دولت  استفاده کرده و با حداقل هزینه برای سندارکردن املاک خود اقدام کنند.