شناسهٔ خبر: 119115 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه‌ و شهرسازی استان:

۴۰۰ هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن در مازندران جانمایی شد

سید عباس رهگشای معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه‌ و شهرسازی مازندران گفت: تاکنون ۴۰۰ هکتار معادل چهار میلیون مترمربع زمین برای طرح نهضت ملی مسکن جانمایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (مازندران)، سیدعباس رهگشای به مسائل پیرامونی طرح ملی مسکن پرداخت و ادامه داد: در بدترین شرایط این میزان زمین برای ساخت حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن مناسب است که البته می تواند به بیش از این برسد.

رهگشای گفت: از مجموع اراضی جانمایی شده حدود ۱۰۰ هکتار فاقد هرگونه مشکل و به طور کامل رفع اشکال شده و آماده واگذاری و ساخت است و باقی اراضی نیز دارای مسائل پیچیده ای از جمله مالکیت نهادهای دولتی است که نیاز به رفع مالکیت دارد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه‌ و شهرسازی مازندران، تسهیلات و همکاری بانکی و همچنین کمبود اراضی را مهم ترین موانع اجرای طرح نهضت ملی کسن در استان دانست و گفت: از تعداد ۳۰ هزار واحد در حال ساخت(بعد از پی)، حدود ۳۰ درصد خودمالکی است که البته از این تعداد حدود هفت هزار واحد تسهیلات خود را دریافت کردند.

رهگشای خواستار همکاری نهادهای دولتی و اجرایی برای به ثمر نشستن طرح نهضت ملی مسکن در استان شد و تاکید کرد: امیدواریم در آینده نزدیک باقی اراضی جانمایی شده هم رفع اشکال شوند و برای تحویل به مردم آماده گردد.

وی همچنین به رد صلاحیت بیش از ۳۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و گفت: عمده این رد صلاحیت ها به دلیل استفاده از خدمات دولتی و همچنین ثبت نام غیربومیان بود که احراز سکونت پنج ساله را نداشتند.

طرح نهضت ملی مسکن را دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم ارائه کرد که قرار است در چارچوب آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته و تحویل متقاضیان شود و سهم مازندران از این طرح سالانه ۳۸ هزار و در مجموع ۱۵۲ هزار خانه است.

طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.

همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانستند ثبت‌نام کنند.

طبق آمار تا به امروز ۱۴۵ هزار و ۲۲۰ نفر برای این طرح ثبت‌نام کردند که از این تعداد نام ۳۰ هزار و ۱۰۱ نفر از این متقاضیان به علت نداشتن شرایط قانونی حذف شده است. در مجموع حدود ۱۱۵ هزار و ۱۱۹ هزار متقاضی موفق به کسب صلاحیت اولیه برای بهره‌مندی از تسهیلات و خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن شدند که از این تعداد ۷۰ هزار و ۱۲۶ نفر سهم ۴۰۰ میلیون ریالی خودشان را برای خانه دار شدن پرداخت کرده‌اند.