شناسهٔ خبر: 119189 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دبیر کمیته ملی اسکان بشر خبر داد؛

توافق با سازمان ملل متحد برای گسترش فعالیت‌های دفتر تهران در کشورهای همسایه/ ترسیم نقشه راه ۵ ساله برای همکاری‌های ایران و هبیتات

دبیر کمیته اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران دبیر کمیته ملی اسکان بشر از توافق با سازمان ملل متحد برای گسترش فعالیت‌های دفتر تهران در کشورهای همسایه با اولویت کشور افغانستان خبر داد.

آرمان خورسند مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیته ملی اسکان بشر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن اشاره به توافق با دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد(هبیتات) برای گسترش فعالیت‌های دفتر تهران خاطرنشان کرد: طی جلسات برخط هفته گذشته با مسئولان هبیتات، توافق اولیه مبنی بر اینکه فعالیت‌های دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در افغانستان از طریق ایران ادامه یابد، میان دو طرف حاصل شد.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر گفت: این توافق تا ماه آینده به به یک سند همکاری بدیل خواهد شد و در سفر مدیران هبیتات به تهران این این سند به امضا خواهد رسید.

خورسند با بیان اینکه با امضای این سند همکاری، ‌نقش و جایگاه دفتر تهران در هبیتات از اهمیت بیشتی برخوردار می‌شود، افزود: فعالیت‌های هبیتات در افغانستان بیشتر حول سه محور بهبود زیستگاه‌ها، مقابله با بلایای طبیعی و آموزش اجرایی می‌شود.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر در ادامه از تعریف پروژه‌های جدید همکاری میان ایران و هبیتات در فصل آینده خبر داد و گفت: به منظور بهبود همکاری‌ها برای ترسیم یک نقشه راه ۵ ساله میان ایران و هبیتات به توافق رسیدیم که این توافق در جلسه آینده مقامات هبیتات به تهران نهایی خواهد شد و در زمان کوتاهی ترکیب جدیدی کمیته ملی با تعیین نمایندگان دستگاه‌های  حاضر و عضو کمیته ملی مشخص شده و آغاز به کار خواهد کرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اعلام نهایی شدن فاز اول NUP (سیاست ملی شهری) خاطر نشان کرد: سند تنظیم شده ایران در این خصوص یکی از عالی‌ترین نمونه‌های مورد پذیرش در سطح جهان است که از سوی UN-HABITAT موردتایید قرار گرفت و منتشر شد که با توجه به استقبال مجامع، کمیته ملی اسکان بشر ایران هم آمادگی خود را برای اجرای فاز دوم اعلام کرد.

خورسند همچنین درباره سند توافق پروژه بهتاب۲ توضیح داد: این سند توافق با هدف ارتقاء سطح تاب آوری بیمارستان‌ها در برابر بلایای طبیعی شامل دو بخش تحقیقاتی و اجرایی است که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی به صورت پایلوت در یکی از بیمارستان‎ها اجرا خواهد شد.

وی در پایان افزود: اعتبار مالی هر دو بخش تحقیقاتی و اجرایی توسط بودجه‌های بین‌المللی تامین شده است.