شناسهٔ خبر: 11923 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

جهانگیری در جلسه‌ شورای عالی صنایع دریایی تاکید کرد:

توسعه‌ صنایع دریایی یکی از بخش‌های مهم و مؤثر برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

اسحاق جهانگیری یکی از بخش‌هایی که در دوران تحریم مورد هدف دشمنان قرار گرفت، حوزه‌ی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود، از این رو توسعه‌ کشتیرانی و صنایع دریایی گام مهمی در جهت مقاوم سازی اقتصاد کشور به حساب می‌آید.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، دکتر اسحاق جهانگیری توسعه‌ی صنایع دریایی را یکی از حوزه‌های تاثیرگذار برای تحقق اقتصادی مقاومتی دانست و گفت: یکی از بخش‌هایی که در دوران تحریم مورد هدف دشمنان قرار گرفت، حوزه‌ی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود، از این رو توسعه‌ی کشتیرانی و صنایع دریایی گام مهمی در جهت مقاوم سازی اقتصاد کشور به حساب می‌آید.

معاون اول رییس جمهور توسعه‌ی صنایع دریایی را یکی از اولویت های قطعی دولت برشمرد و افزود: در این راستا شرکت‌های فعال در بخش صنایع دریایی از جمله ظرفیت‌های اصلی برای توسعه‌ی صنایع دریایی به شمار می‌روند.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به ظرفیت های صندوق توسعه‌ی ملی کشور برای تامین منابع مالی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ، خاطرنشان کرد: صندوق توسعه‌ی ملی و بانک های عامل از ظرفیت خوبی برای تامین منابع مالی طرح‌های مربوط به توسعه‌ی صنعت دریایی برخوردار هستند که باید در این زمینه سازوکارهای لازم ایجاد شود تا شاهد توسعه‌ی این صنعت در سال‌های آینده باشیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه کشور دارای خط ساحلی بسیار وسیعی است که ظرفیت و مزیت های کم نظیری برای توسعه و پیشرفت کشور فراهم کرده است، بر لزوم استفاده از این ظرفیت و بهره برداری مطلوب از آن تاکید کرد.

در این جلسه که وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس هیات عامل صندوق توسعه‌ی ملی، رییس سازمان شیلات ایران و رییس کل گمرک نیز حضور داشتند، رییس دبیرخانه شورا گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه ی صنایع دریایی در سال 93 ارائه کرد که برگزاری جلسات با شرکت های سازنده و کارفرمایان در جهت احیاء قراردادهای گذشته و تکمیل پروژه های نیمه تمام، فعال سازی ساخت سکوهای برخی از فازهای پارس جنوبی، تدوین احکام برنامه ششم توسعه و ارائه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و فعال سازی دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور از طریق پیاده سازی ساختار مناسب برای دبیرخانه، بخشی از اقداماتی بود که در این گزارش بدان اشاره شد.

در این جلسه همچنین رییس هیات عامل صندوق توسعه‌ی ملی کشور بر حمایت این صندوق از توسعه‌ی صنایع دریایی تاکید کرد.

در ادامه‌ این نشست گزارشی نیز در خصوص پیش نویس سند برنامه‌ی راهبردی صنایع دریایی کشور ارائه شد و پس از بحث و تبادل نظر پیرامون این پیش نویس، پیشنهاداتی نیز در راستای توسعه‌ی صنایع دریایی مطرح شد./

نظر شما