شناسهٔ خبر: 119377 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده با حمایت همه جانبه دولت و شهرداری‌ها از مالکان، سازندگان و توسعه‌گران/ تاکید بر کاهش هزینه‌های غیر ساختمانی

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام اینکه ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده در برنامه است، گفت: هم‌اکنون حدود ۱۱۰ هزار واحد مسکونی توسط مردم در دست ساخت است که حدود ۶۴ هزار واحد تسهیلات دریافت کرده و تعدادی نیز در انتظار دریافت تسهیلات هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر سیما که به شکل زنده پخش می‌شد به بررسی بسته تشویقی شهرسازانه پرداخت.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این برنامه با اشاره به ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده گفت:  هم‌اکنون حدود ۱۱۰ هزار واحد مسکونی توسط مردم در دست ساخت است که حدود ۶۴ هزار واحد تسهیلات دریافت کرده و تعدادی نیز در انتظار دریافت تسهیلات هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که به منظور شتاب‌بخشی به روند نوسازی بافت‌های فرسوده و کاهش سقف‌های لرزان به دنبال مردمی‌سازی و ورود ساکنان بافت‌ها به ساخت و ساز هستیم، اظهارکرد: املاک واقع در بافت‌های فرسوده متعلق به مردم است اما مردمی که در این محلات هستند (بیش از ۵ هزار محله در ۶۴۰ شهر)  غالبا از اقشار ضعیف جامعه بوده و به تنهایی قادر به نوسازی واحدهای خود نیستند. بنابراین باید فضایی ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این محلات تشویق شوند. واقعیت این است که به دلیل وجود محلات رقیب، سرمایه‌گذاران تمایل چندانی برای ورود به بافت‌های فرسوده ندارند. بنابراین با یک نامعادله برای مردمی‌سازی و حضور مردم و بخش خصوصی در این بخش مواجه هستیم.

آئینی همچنین از وجود ۱۶۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد در کشور خبر داد که در سه محدوده دسته‌بندی شده‌اند و افزود: این سه بافت عبارتند از بافت فرسوده میانی با گستردگی حدود ۷۴ هزار هکتار، بافت حاشیه‌نشین یا سکونتگاه‌های غیررسمی به وسعت ۶۰ هزار هکتار و بافت تاریخی در حدود ۳۲ هزار هکتار. در مجموع  معادل  ۲۳ درصد از مساحت شهرها را بافت‌های ناکارآمد شهری تشکیل می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که  ۴۹ درصد واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری فاقد تاب‌آوری در برابر آسیب‌ها هستند، عنوان کرد: در مجموع ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد شناسایی شده است که حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند.

وی با بیان این که از سال ۸۴ تاکنون حدود ۲۱۰ هزار بنای ناپایدار احیا و ۶۷۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است، عنوان کرد: این بدان معناست که به طور متوسط سالانه ۴۰ هزار واحد نوسازی شده است، بنابراین می‌توان گفت محلات هدف بازآفرینی شهری از ظرفیت خوبی برای تولید مسکن برخوردار است.

آئینی با اشاره به این که بافت‌های فرسوده شامل محدوده‌هایی هستند که دارای سه شاخصه اصلی نفوذ ناپذیری، ناپایداری و ریزدانگی باشند، گفت: درمحلات فرسوده بعضا شاهد معابر کمتر از دو متر هستیم که امکان تردد خودروی‌های امدادی و خدمات‌رسان در آنها  وجود ندارد، هدف این است با استفاده از بسته‌های تشویقی عرض این معابر به میزان لازم برای تردد خودروهای امدادرسان افزایش یافته و پارکینگ و خدمات شهری مناسب در این محلات ارایه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد برنامه‌های دولت‌های گذشته در حوزه بازآفرینی شهری گفت: برنامه‌های دولت گذشته واقع بینانه نبوده، حضور و مالکیت مردم و همچنین شرایط اعتباری و توان حمایتی دولت و شهرداری‌ها مورد توجه قرار نگرفته به همین دلیل سیاست‌های دولت‌های گذشته کارآیی چندانی نداشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید به ورود توسعه‌گران، انبوه‌سازان و سازندگان خرد محلی به نوسازی بافت‌های فرسوده اظهارکرد: باید توسعه‌گران و سازندگان حرفه‌ای در کنار مردم قرار گیرند تا واحدهای مستحکم و با رعایت مقرارت ملی ساختمان ساخته شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تشریح بسته تشویقی شهرسازانه پرداخت و با اشاره به این که این بسته برای چهار گروه تدوین و ابلاغ شده است؛ تصریح کرد:  بسته اول برای کسانی است که در مقیاس محله‌ای و  بلوک شهری اقدام به بازآفرینی شهری می‌کنند و دولت نیز بیشتر بر این امر تاکید دارد.

به گفته او یکی از شروط استفاده از این بسته این است که  ساخت و ساز در حوزه کاربری مسکونی، مسکونی مختلط و خدمات پشتیبان محله‌ای باشد و متقاضی باید نسبت به تهیه یک طرح یکپارچه برای بلوک شهری و تصویب آن در کمیسیون ماده ۵ استان اقدام کند. طرح مذکور باید ضمن حمایت از کسب و کارهای خانگی و محلی و سازگار با محیط محله، بخشی از سرانه‌های خدماتی مورد نیاز جمعیت مازاد بارگذاری شده را تامین کند و منجر به ارتقا و بهبود خدمات محله‌ای، کیفیت فضاهای جمعی و فضای سبز محله شود.

آئینی بخشی از ضوابط تشویقی گروه اول را این گونه برشمرد: اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل و امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیر مسقف مجموعه به منظورتامین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز.

دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گروه دوم را نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلات فرسوده برشمرد و عنوان کرد: متقاضیان این گروه باید دارای حد نصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب بوده و در جبهه اول محورهای اصلی محله (مطابق طرح‌های توسعه و عمران شهری) مستقر باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گروه سوم را نوسازی تجمیعی برای دست‌یابی به حداقل نصاب تفکیک در عمق بافت فرسوده برشمرد و گفت: اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ برای هر واحد و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی از جمله مشوق‌های در نظر گرفته شده برای این گروه است.