شناسهٔ خبر: 119425 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست شورای مسکن مطرح شد؛

سیاست دولت سیزدهم احداث مسکن یک طبقه حیاط‌دار است

ببینید | برگزاری جلسه شورای مسکن جلسه شورای مسکن استان‌های خراسان‌شمالی، همدان، گلستان و کرمان با بررسی وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر با حضور معاون مسکن و ساختمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روز گذشته ۱۴ آبان با حضور هادی عباسی‌اصل معاون وزیر راه و شهرسازی و قائم‌مقام وزیر در طرح نهضت ملی مسکن، علیرضا فخاری مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، خادمیان سرپرست دفتر پایش طرح‌ریزی و طرح‌های مسکن، نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن، مدیران کل راه و شهرسازی برخی استان‌ها، جلسه شورای مسکن استان‌های خراسان‌شمالی، کرمان، همدان و گلستان برگزار شد.

در این نشست عملکرد ادارات کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در موضوع پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر و پروژه‌های در دست اجرای نهضت ملی مسکن مورد بررسی قرار گرفت.

هادی عباسی‌اصل معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست ضمن تاکید بر اینکه اجرای مسکن محرومان در ارتفاع محقق نمی‌شودT گفت: برنامه و سیاست دولت سیزدهم در احداث مسکن به ویژه در شهرهایی که اراضی وجود دارد مسکن یک طبقه حیاط‌دار است.

قائم‌مقام‌ وزیر راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن خواستار رفع برخی از مشکلات احداث مسکن با توجه به قوانین موجود از جمله قانون ساماندهی و قانون جهش تولید مسکن شد. وی ظرفیت قوانین موجود را ظرفیتی مناسب برای حل مشکلات برشمرد.

بهره‌مندی از ظرفیت اراضی روستایی در اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های حاضر در  جلسه اعلام کرد: مدیران راه و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از ظرفیت اراضی واقع در روستاها در توافق با بنیاد مسکن استفاده کنند.

عباسی‌اصل بر تعیین‌تکلیف و فروش اقساطی واحدهای باقیمانده مسکن مهر در سراسر کشور تا پایان سال تاکید کرد.

در این نشست ضمن بررسی موضوعات، مقرر شد تا در استان‌های خراسان شمالی، کرمان، همدان و گلستان حدود ۱۲ هزار واحد مسکن مهر اعم از ۹۹ ساله و خودمالکی که فروش اقساطی نشده از روش‌های مختلف فروش اقساطی شود.

همچنین مقرر شد تا ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های خراسان شمالی، کرمان، همدان و گلستان نسبت به شناسایی اراضی سایر دستگاه‌ها اقدام کنند. در عین حال، تاکید شد ادارت کل راه و شهرسازی استان، موضوع تامین خدمات زیربنایی پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر و نهضت ملی مسکن را از دستگاه‌های خدمات رسان پیگیری کنند و مشکلات خود را در زمینه آب، فاضلاب و برق به دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح های مسکن گزارش کنند.

در این جلسه همچنین مقرر شد تا در شهرهایی که اراضی به اندازه کافی موجود نیست الحاق به محدوده در استان‌ها پیگیری شود. مقرر شد تا ادارات کل راه و شهرسازی موضوع معرفی پروژه‌های خودمالک که در سامانه به ثبت رسیده است را پیگیری و در جلسات شورای مسکن استان مشکلات و عدم همکاری بانک ها در تامین تسهیلات را با کمک استانداران استان ها حل و فصل کنند.

در این نشست همچنین استان‌ها به ارایه گزارشی از وضعیت خود پرداختند. در استان خراسان شمالی، ۹ هزار و ۶۳۳ واحد زمین ۹۹ ساله تعریف شده است. ۹۴۷ واحد در بافت فرسوده، ۵۴۴ واحد نیروهای مسلح، ۲ هزار و ۷۵ واحد خودمالکی و ۵ هزار و ۴۹۳ واحد مسکن روستایی نیز در این استان تسهیلات گرفتند.

در استان کرمان ۲۶ هزار و ۳۶۶ واحد زمین ۹۹ ساله تعریف شده است. یکهزار و ۲۲۱ واحد در بافت فرسوده، ۵ هزار و ۷۹۶ واحد نیروهای مسلح، ۳ هزار و ۹۱ واحد خودمالکی، ۱۲ هزار و ۳۶۱ واحد مسکن روستایی تسهیلات گرفتند. 

در استان گلستان، تعداد ۴ هزار و ۷۹۷ واحد زمین اجاره ۹۹ ساله تعریف شده است. یکهزار و ۸۷۶ واحد بافت فرسوده، ۵۱۲ واحد نیروهای مسلح، ۲ هزار و ۵۸۸ واحد خودمالکی، ۷ هزار و ۷۷۷ واحد نیز مسکن روستایی تسهیلات گرفتند. در استان همدان نیز ۳ هزار و ۵۲۲ واحد زمین اجاره ۹۹ ساله تعرفی شده است. ۲ هزار و ۴۷۴ واحد بافت فرسوده،۵۴۵ واحد نیروهای مسلح، یکهزار و ۳۶۶ واحد خودمالکی و ۸ هزار و ۸۹۶ واحد روستایی تسهیلات دریافت کردند.