شناسهٔ خبر: 119539 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور دستیار وزیر راه و شهرسازی در امور مردمی‌سازی مطرح شد؛

سیاست نوسازی بافت‌های فرسوده جلب مشارکت مالکان و ساکنان محلات هدف است/تقویت نظارت مردم بر عملکرد دولت

جلسه مردمی‌سازی در نشست هم‌اندیشی مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران و با حضور دستیار وزیر راه و شهرسازی در امر مردمی‌سازی ضمن تاکید بر تقویت نظارت مردم بر عملکرد دولت بر نوسازی بافت‌های فرسوده بر جلب مشارکت مالکان و ساکنان محلات هدف، تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، سامان نیازی دستیار وزیر راه و شهرسازی در امر مردمی‌سازی در نشست هم‌اندیشی مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران شرکت کرد.

وی در این نشست با اشاره به این که دولت سیزدهم کار را با سختی‌های بسیاری شروع کرده است، گفت: رییس‌جمهور کشور حقوقدان است وحقوقدان‌ها دغدغه اجرای صریح قانون را دارند و می‌توان گفت مردمی‌سازی نزدیک‌ترین تعریف به اجرای نص صریح قانون اساسی است.

وی با بیان این که طی چهار دهه از انقلاب، مردم همواره نقش مهمی در مشارکت اجتماعی داشته‌اند، اظهار کرد: ماموریت رییس‌جمهور سه رکن اساسی دارد که عبارتند از مشارکت مردم، نظارت مردم بر عملکرد دولت و کاهش فاصله بین مردم و مسوولان.

نیازی با اشاره به این که به دنبال مردمی‌سازی فعالیت‌ها در تمام حوزه‌های راه و شهرسازی هستیم، عنوان کرد: برای این منظور ابتدا باید زمینه‌های فعالیت را شناسایی کرد و متناسب با آن دستورالعمل‌های مناسب با برنامه‎های وزارت راه و شهرسازی را اجرایی کنیم.

دفاتر تسهیل‌گری حلقه واسط مردم و دولت

نیازی با بیان این که شرکت بازآفرینی شهری ایران به خوبی توانسته است ضرورت نوسازی مردمی را بین شهروندان نهادینه کند و آگاهی بخشی در این زمینه به خوبی انجام شده است، از دفاتر تسهیلگری به عنوان حلقه واسط بین مردم و دولت یاد کرد و گفت: خوشبختانه پتانسیل خوبی در معتمدین محلات وجود دارد و می‌توان از آن‌ها نیز به عنوان حلقه واسط استفاده کرد این امر به خصوص در استان‌ها باید پر رنگ شود.

وی از شرکت بازآفرینی شهری ایران خواست تا با استفاده از نظرات مردم، معتمدین و حلقه‌های واسط رویکرد مشخصی را تبیین کرده و در اختیار نهاد مردمی‌سازی وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

در ادامه جلسه آئینی با اشاره به این که نوسازی بافت‌های فرسوده در ادامه مدیریت ملی، منطقه‎ای  و محلی‌ای نیازمند مدیریت محله‌ای است، تصریح‎کرد: از ابتدای دولت سیزدهم دو واژه جدید مردمی‌سازی و معین‌سازی به دامنه واژگان بازآفرینی شهری اضافه شد و شرکت بازآفرینی شهری ایران رمز توفیق خود را در تحقق ماموریت‌هایش از طریق «مردمی سازی» و جلب مشارکت تمام مالکان و ساکنان محلات هدف و تمام توسعه‎گران و سازنده‎ها جستجو می‎کند.

ارایه تصویری از آینده محلات شرط مشارکت مردم در نوسازی است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که محله‌محوری رویکرد مهم دیگر شرکت محسوب می‌شود، تصریح کرد: این امر نیازمند حضور تسهیلگران، کارگزاران و توسعه‌گران است که زمینه مشارکت آن‌ها را با ارایه بسته تشویقی شهرسازانه فراهم آورده‌ایم.

آئینی با بیان این که باید برای کسب رضایت مردم ساکن در محلات هدف شهری، تلاش مجاهدانه را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم اظهار کرد: بهترین راه تشویق مردم به مشارکت در نوسازی این است که تصویری از آینده محله به آن‌ها ارایه دهیم و در جهت رفع موانع با جدیت گام برداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت گسترش و عمومیت بخشیدن ادبیات محرومیت‌زدایی به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام اسلامی در شرایط کنونی، گفت: باید تلاش کنیم فاصله محلات برخوردار با محلات حاشیه‌ای و کمتر برخوردار را در هر شهر با کمک تمامی دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی به حداقل ممکن برسانیم.

وی با اشاره به این که محرومیت‌زدایی از محلات کم‌برخوردار نیاز به استفاده از گروه‌های جهادی و بسیجی دارد، عنوان کرد: در واقع گروه‌های داوطلب مردمی نقش حلقه واسط را ایفا می‌کنند و چنانچه بتوانیم ساختار مناسبی برای ایجاد این شبکه واسط فراهم کرده و از این مرحله عبور کنیم، کار با سرعت بیشتری پیش می‌رود.