شناسهٔ خبر: 119622 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی با دستیار رئیس جمهور روسیه مذاکره کرد

مأموریت دستیار رئیس جمهور روسیه برای راه آهن رشت-آستارا و برقی‌کردن اینچه برون- گرمسار

ببینید | دیدار وزیر راه و شهرسازی با هیات روسی دستیار رئیس جمهور روسیه در مذاکره با وزیر راه و شهرسازی کشورمان اعلام کرد : بر اساس دستور رییس‌جمهور روسیه برای اجرای خط آهن رشت-آستارا و برقی‌سازی خط اینچه برون- گرمسار و افزایش ظرفیت‌های همکاری‌های حمل و نقلی به ایران سفر کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان با ایگور لویتین دستیار رئیس جمهور روسیه در خصوص افزایش همکاری‌های حمل و نقلی و تکمیل پروژه ریلی رشت-آستارا دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در حاشیه این دیدار با اعلام اینکه مذاکرات با هیات روسی مذاکرات مناسب، طولانی و مثمرثمری بود، گفت: در خصوص تکمیل خط آهن رشت-آستارا، طرف روسی طرح مالی این طرح را ارایه کرد و مقرر شد تا ما آن را بررسی کرده و نتیجه را اعلام کنیم و در مجموع مذاکرات بسیار مناسب بود.

قاسمی توضیح داد: هم‌اکنون یک روز در میان یک قطار روسی وارد  بندر شهیدرجایی می شود با این حال این امکان وجود دارد که در روز، پنج قطار روسی از سرخس وارد ایران شود که در این خصوص مذاکرات مفصلی انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در  این  دیدار با تاکید بر اینکه جمهوری  اسلامی ایران برای همکاری با روسیه ممنوعیتی ندارد، گفت: ایران آمادگی دارد تا سطح روابط حمل و نقلی خود را با کشور روسیه به بالاترین سطح برساند.

وی حمل و نقل ریلی را با توجه به ویژگی ارزان بودن، حمل و نقل انبوه و ایمنی  و حفظ محیط زیست از بهترین مدهای حمل ونقل برای افزایش قابل توجه ظرفیت های ترازیت برشمرد و خواستار استفاده از این بخش با اتصال روسیه به خطر ریلی کریدور شمال-جنوب شد.

همچنین ایگور لویتین دستیار رئیس جمهور روسیه در حاشیه این نشست گفت: ما بر اساس دستور رییس‌جمهور روسیه برای اجرای خط آهن رشت-آستارا، برقی‌سازی خط اینچه برون- گرمسار و افزایش ظرفیت‌های همکاری‌های حمل و نقلی دو کشور ایران و روسیه به  ایران سفر کردیم.
در مذاکرات دو جانبه هیأتهای روسی و ایرانی که شامل معاون وزیر حمل و نقل روسیه و معاونان وزیر راه و شهرسازی کشورمان بود با اشاره به بازدید بازرگانان روسی از بندرعباس و اعلام ظرفیتهای بندری و عملیاتی بر افزایش همکاری‌های حمل و نقلی دو کشور تاکید  و مقرر شد تا کارگروهی تشکیل و موضوع مربوط به تکمیل خط آهن رشت-آستارا نهایی و عملیاتی شود.
تاکید بر سند حمل و نقلی باکو و اسناد کنفرانس وزرای حمل ونقل کشورهای آسیای مرکزی، موافقتنامه سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه و موافقتنامه دو جانبه ایران و روسیه، توجه جدی به مسیر ترانزیتی ایران در منطقه، افزایش حجم ترانزیت از  برنامه 15 میلیون تنی به 50 میلیون تن و تبدیل ایران به هاب ترانزیت منطقه از موارد مطرح این  نشست دو جانبه بود.