شناسهٔ خبر: 119627 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به میزبانی استان فارس انجام می‌گیرد؛

آغاز نشست روسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان های منطقه ۵ کشور در شیراز

نشست روسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان های منطقه ۵ کشور در شیراز نشست تخصصی دو روزه روسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان های منطقه ۵ کشور به میزبانی شهر شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (فارس)، نشست تخصصی دو روزه روسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان های منطقه ۵ کشور به میزبانی شهر شیراز سومینحرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی آغاز شد.

نشست دوروزه منطقه ای روسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ایشهرستان های منطقه ۵ کشور(فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری) با حضور مدیرانکشوری و استانی امروز صبح ۱۸ آبان ماه در شهر شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) آغاز شد.

دکتر علیرضا راستیار مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم به حاضرین گفت: شهر شیراز در ذهن ایرانیان مشهور به شعر، ادب، فرهنگ با آثار و اماکن تاریخی تمدنی است و با وجود پیکر مطهر حضرت احمد ابنموسی(ع) شاهچراغ و امام زادگان جلیل القدر سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است.

وی با اشاره حمله تروریستی تکفیری به حرم مطهر شاهچراغ(ع) به مقام شهدای حرم ادای احترام کرد و از خداوند منان طلب صبر برایبازماندگان داشت.

دکتر راستیار با بیان اینکه استان فارس همچون اکثر نقاط کشور یکی از استان های فعال در عرصه حمل و نقل است، اظهار داشت: یکی از عوامل تاثیر گذار در حوزه بازار و در مرحله تامین کالا تا مصرف کننده حمل و نقل بوده که استان فارس رشد بسیار زیادی داشتهبنابراین مقوله حمل و نقل آن دارای حساسیت است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس با اعلام اینکه ۱۰ درصد تولید ناخالص مربوط به حمل و نقل است، تصریح کرد: درصورت عدم مدیریت صحیح در عرصه حمل و نقل ضررات جبران ناپذیری ایجاد می شود.

وی اجزای صنعت حمل و نقل را شرکت های کالا، شرکت های مسافر، رانندگان و زیر ساخت ها دانست و بیان کرد: ۲۵۰ شرکت حمل ونقل کالا در استان فارس با ۴۰ هزار ناوگان و ۶۰ هزار راننده وظیفه جابجایی کالا را برعهده دارند که نظارت آن برعهده سازمانراهداری و حمل و نقل جاده است.

وی افزود: استفاده از اتوبوس توسط هموطنان برای تردد بین شهری و استانی بسیار رایج است بنابراین ۱۲۵ شرکت مسافربری برونشهری و ۷ هزار راننده با نزدیک به ۴۳۰۰ ناوگان در فارس مشغول خدمات دهی هستند.

دکتر راستیار گستردگی و پهناوری استان فارس را مورد توجه قرار داد و گفت: استان فارس با ۲۱ هزار کیلومتر راه شامل راه هایشریانی، ترانزیتی و روستایی معادل ۵۰ هزار راه همسنگ دارای رتبه اول در کشور است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس با بیان اینکه "حوادث ترافیکی" یکی از چالش های مهم در جاده است، بیان داشت: خسارات ناشی از تصادف ۷ درصد تولید ناخالص کشور است که متاثر از آن، هموطنان دچار حادثه یا فوت می شود. عمده نفرات درحوادث ترافیکی جوان هستند و متوسط سن آن ها ۳۵ سال است.

وی تصریح کرد: در کنار راهداری، پلیس، اورژانس، هلال احمر و دیگر دستگاه های خدمات رسان اقدامات متعددی در راستای کاهشتصادفات و حوادث جاده ای انجام داده اند و عوامل رخداد یک حادثه ترافیکی را برنامه ریزی می توان کاهش داد.

دکتر راستیار با اشاره به اینکه در شورای ترافیک و ایمنی استان فارس "فرهنگ سازی و آموزش" برای کاهش حوادث ترافیکی به جد درحال پیگیری است، افزود: آموزش ایمنی در مقطع ابتدایی با انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش استان در حال انجام است تا ذهننسل آینده کشور با قوانین و مباحث ایمنی آشنا شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس "سخت گیری در صدور گواهینامه رانندگی" را یکی دیگر از اقدامات برای کاهشحوادث جاده ای اعلام کرد و گفت: با انجام این کار توسط پلیس و آموزشگاه های رانندگی شاهد تربیت رانندگان متخصص تر خواهیم بود.

وی ادامه داد: برخورد جدی با رانندگان متخلف و تعریف مجازات های جایگزین مدنظر قرار گرفته و پلیس اختیار دارد که بازدارندگی موثر را ایجاد کند.

دکتر راستیار یکی از ارکان مهم در فرهنگ سازی را رسانه و تولید محتوا برشمرد و بیان داشت: از ظرفیت رسانه ها بخصوص صداوسیما برای تحقق آموزش موثر با همکاری سایر ادارات و دستگاه های مرتبط با حوزه ترافیک استفاده می شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس ضمن انتقاد از افتتاح برخی از پروژه های راهسازی گفت: برخی از پروژه هایراهسازی عامل ایجاد نقاط حادثه خیز می شود که یکی از چالش ها ساخت راه ایمن است که باید قبل از افتتاح پروژه ها مورد توجه قرار گیرد.

دکتر راستیار عوامل متعدد در تصادف جاده ای را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: ضعف خودرو و وسیله نقلیه در کارشناسی صحنههای تصادف بسیار مشهود است اما کماکان راهداری نوک پیکان انتقادات قرار می گیرد و مظلومیت این مجموعه مشهود می شود.

وی در پایان سخنان خود خطاب به مسئولان ادارات هدف گذاری و برنامه ریزی، خلاقیت، مدیریت زمان و ریسک پذیری را عامل موفقیتدر زمینه ارتقا مسئولیت شغلی اعلام کرد.

دکتر راستیار هدف دوره های تخصصی را بروزرسانی اطللاعات در حوزه های مختلف، فنی و راه روستایی، راهداری و... دانست وگفت: خروجی نشست های تخصصی در راستای انجام بهتر ماموریت های سازمانی و خدمت رسانی به مردم خواهد بود.

گفتنی است در این نشست، مطالب تخصصی در حوزه راهداری، ایمنی، حمل و نقل کالا، ترافیک، ترانزیت و حمل و نقل مسافر ارائهخواهد شد و روسای شهرستان ها تجربیات خودشان را به اشتراک می گذارند.