شناسهٔ خبر: 119667 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

راه‌آهن زاهدان - خاش دروازه توسعه شرق کشور / اشتغالزایی افزون بر ۹ هزار نفر در پروژه ریلی زاهدان- چابهار

خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ساخت راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان بزرگترین پروژه ریلی کشور زمینه ساز اشتغال سه هزار و ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و ۶ هزار نفر به طور غیر مستقیم در سیستان و بلوچستان شده است.

به گزارش پایگاه وزارت و راه و شهرسازی از سیستان و بلوچستان، خیرالله خادمی در حاشیه افتتاح راه آهن زاهدان - خاش که عصر امروز پنجشنبه با حضور معاون اول رییس جمهور و استاندار سیستان و بلوچستان برگزار  شد، اظهار داشت: عملیات ساخت راه ‌آهن چابهار- زاهدان به عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور و ابر پروژه حمل و نقلی جمهوری اسلامی ایران از سال ۹۲ به مدیریت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آغاز شد که با پیشرفت فیزیکی مطلوب، بخش نخست آن حد فاصل زاهدان- خاش بطول ۱۵۰ کیلومتر امروز به مورد بهره برداری رسید.

وی ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی و اقتصادی چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد شرق کشور اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد را از مهمترین اهداف احداث این پروژه ریلی کشور عنوان کرد و افزود: تمام تلاش این شرکت در این است خط ریلی زاهدان- چابهار و زاهدان- یونسی را بطول هزار و ۵۰۰ کیلومتر را درکمترین زمان احداث و مورد به بهره برداری قرار دهد تا تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف به ویژه افغانستان کشور محصور در خشکی و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به منظور اجرای هر چه سریعتر این پروژه مهم ملی یک هزار و ۶۰۰ انواع دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند و پیشرفت فیزیکی این طرح تاکنون با صرف اعتبار هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۶۱ درصد رسیده است.

خادمی افزود: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای بهره برداری از ۱۵۵ کیلومتر خط ریلی زاهدان- خاش با احداث یک تونل، ۱۲ پل بزرگ و ۲۱ تقاطع ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه نموده است که ارزش روز اعتبار صرف شده این طرح حدود هشت هزار میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: همچنین در این مسیر ریلی ۱۵۵ کیلومتری هفت ایستگاه در گستره پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث شده است تا شهروندان سیستان و بلوچستان از بروزترین و بهترین امکانات در حین سفر برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: امید می رود با افتتاح این طرح بزرگ بخش قابل توجه ترددها بار و مسافر در مسیر زاهدان- خاش به بخش ریلی منتقل شده تا ضمن توسعه ترانزیت کالا شاهد کاهش تصادفات جاده ای در این مسیر باشیم.

خادمی با اشاره به بهره برداری پروژه راه آهن خاش-چابهار تا دو سال آینده گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان کار فرما این طرح با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) به عنوان پیمانکار دردصد است این پروژه را مرحله به مرحله به بهره برداری برساند.

وی با بیان اینکه حمل‌ و نقل ارزان، ارتقای امنیت سفر و کاهش بار ترافیکی جاده ها از بزرگترین مزیت های خط آهن در سیستان و بلوچستان بشمار می رود ولی مردم این دیار سال‌هاست از این نعمت محروم هستند،تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده سالانه هشت میلیون تن کالا و دو میلیون مسافر از طریق این خط مهم ریلی بجابجا خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه چابهار نقش ملی و بین المللی در توسعه سیستان و بلوچستان دارد و ارتباط این منطقه با آب های آزاد زمینه توسعه را برای هر صنعتی فراهم می کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه چابهار در آینده قطب تجارت و ترانزیت منطقه خواهد شد این شرکت در تلاش است با تکمیل و راه اندازی این خط ریلی تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد شود.