شناسهٔ خبر: 119748 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی در جلسه شورای مسکن اهر مطرح کرد؛

ساخت مسکن در شهرستان اهر و چند شهرستان دیگر توانمند و قوی حرکت کرده است

شورای مسکن اهر داخلی جلسه شورای مسکن شهرستان اهر با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، فرماندار شهرستان اهر، معاونان و کارشناسان اداره کل، روسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای، منابع طبیعی، گاز، بانک مسکن، بهزیستی، آب و فاضلاب و سایر سازمان های وابسطه به حوزه ساخت مسکن در محل سالن جلسات فرمانداری اهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( آذربایجان شرقی ) ابوالفضل غنی زاده فرماندار شهرستان اهر در شروع جلسه شورای مسکن اهر اظهار داشت، مسکن ملی در اهر از روند مطلوبی برخوردار است. ایشان برای جلوگیری از معضل همه گیر بنگاه داری در کشور علی الخصوص شهرستان اهر پیشنهاد داد شهر جدیدی علاوه بر مساکن طرح نهضت ملی در اهر، ایجاد شود و در ادامه در خصوص رفع مشکلات  شهری به ویژه ترافیک، حمل و نقل و بررسی کمربند جنوبی و بزرگراه اهر، مشکین شهر توضیحات لازم را ارائه داد.

محمدباقر خانی شهردار اهر در ادامه جلسه شورای مسکن و بررسی پروژه‌های شهرستان اهر با اشاره به این‌که ورودی‌ها و خروجی‌های چهارگانه شهر اهر به هیچ عنوان در خور شأن این شهرستان نیست، اظهار داشت؛ نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های کمربندی شرقی، غربی و جنوبی در تردد مسافران به شهرهای شمالی و استان اردبیل، بار ترافیکی شهر اهر را افزایش داده و شهروندان را گله‌مند کرده است.

ایشان با ذکر این‌ که ۲۳ هزار نفر از جمعیت شهر اهر در سکونتگاه‌های غیررسمی در ۲۷۰ هکتار از وسعت شهر زندگی می‌کنند، گفت: ۱۱ هزار نفر از جمعیت شهر اهر در بافت فرسوده میانی و تاریخی سکونت دارند، یعنی یک سوم جمعیت شهر اهر در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده ساکن هستند و شهرداری اهر بر اساس طرح جامع ۱۴۰۰ هکتار محدوده خدمات شهری و ۱۲ هزار و ۹۶۰ هکتار حریم مصوب دارد.

خانی از آمادگی شهرداری اهر در همکاری با اداره‌ کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی برای اجرا و مطالعه طرح جامع کمربند سبز شهر اهر خبر داد و یادآور شد: در صورت تمایل اداره‌کل راه و شهرسازی استان، شهرداری اهر آماده همکاری در مطالعه و اجرای طرح جامع کمربند سبز شهر اهر است تا به‌عنوان اولین شهرداری در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

در ادامه اکبری رئیس اداره بزیستی اهر گفت ۸۰ درصد از مددجویان بهزیستی در بافت فرسوده زندگی می کنند و سی پنج نفر از ایشان حائز شرایط دریافت زمین هستند.

رستمی مهر معاون ساخت و توسعه راه ها، رستمی معاون معماری و شهرسازی، اسحقی نژاد معاون مسکن و ساختمان و بنده خدا معاون مالاک و حقوقی اداره کل نیز در خصوص راه های ارتباطی و مبادی ورودی و خروجی شهر، طرح های تفصیلی و جامع اهر، طرح نهضت ملی مسکن و زمین های قابل تحویل و قابل تهاتر و همچنین در خصوص شهرک شیخ شهاب الدین اهری توضیحات لازم را ارائه دادند.

بخشی زاده مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در پایان جلسه ضمن تقدیر از حضور فعال سازمان های وابسطه در جلسه شورای مسکن و دغدغه های انبوهی که در اداره کل نسبت به پروژه های راهی و ساختمانی است  گفت؛ همچنان پیگیری برنامه های طرح نهضت ملی مسکن از اولیت های این اداره کل است.

ایشان بیان داشتند مسکن مهر از نظر فنی دارای بهترین کیفیت است و مسکن در شهرستان اهر و همچنین میانه و در بعضی شهرهای بزرگ همچون مرند از روند بسیار مطلوبی برخوردار است و توانمند و قوی حرکت کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گفت؛  در نهضت ملی مسکن وظیفه اصلی دولت تحویل زمین و ارائه تسهیلات است و در ساخت مسکن نیز مردم باید با آورده های خود مشارکت کنند و در ادامه گفتند این طرح تنها وظیفه راه و شهرسازی نیست و باید سازمان های دیگر هم دست به دست هم داده و در روند بهبود و اتمام کار همت به کار گیرند.

وی افزود در استان ۲۷۲۰۰۰ هزار برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از میان آنها ۵۲۰۰۰ نفر واجد شرایط و ۳۸۰۰۰ نفر تائید نهایی شده اند اما تعهد ما برای ۱۵۰۰۰ نفر است که اقدام شده است.

ایشان ابراز داشتند در دولت مردمی جناب آقای رئیسی در تمام استان ها از نظر تحویل زمین مشکلی نبوده و اگر در این بین باز ثبت نامی صورت گرفته و آورده ای از طرف مردم باشد برای تحویل زمین در استان مشکلی نداریم .

بخشی زاده نسبت به افزایش ساخت و ساز در حاشیه شهر و ازدیاد حاشیه نشینی تاکید کرده و گفت باید طرح جامع شهر اهر عوض شده و برای جلوگیری از تعیین شکل نامطلوب  بنگاه ها  اقدام جدی صورت پذیرد.

ایشان در ادامه مشکل اتوبان های غربی و شرقی و اتوبان اهر، مشکین شهر را از عدم تحقق وعده های مسئولین از بابت جذب اعتبار از مس سونگون دانسته و گفت در تلاش هستیم برای رفع این مشکل مبلغ ۱۰۰ میلیار تومان از طریق بانک ملت اعتبار جذب شود.

مدیرکل راه و شهرسازی در پایان نسبت به ترافیک شهر توضیحات لازم را ارائه کرد و بیان داشت توزیع خدمات شهری در شهر می تواند بار ترافیکی شهر را کنترل کند.