شناسهٔ خبر: 119768 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد:

افزایش بیش از دو برابری اعتبار محرومیت زدایی راه های روستایی خراسان شمالی

بررسی پروژه ها معاون ساخت و توسعه راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در جلسه بررسی پروژه های راه های روستایی و فرعی خراسان شمالی از افزایش بیش از دو برابری اعتبار محرومیت زدایی راه های روستایی این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان شمالی)، مقبلی، معاون ساخت و توسعه راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: سال گذشته از محل اعتبارات محرومیت زدایی راه های روستایی و فرعی کشور ۳۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت که این رقم امسال به ۶۵ میلیارد تومان افزایش می یابد.

وی افزود: بر اساس تهیه اطلس جغرافیایی از راه های روستایی کشور در سال ۹۸ مشخص شد که ۷ استان از جمله خراسان شمالی پایین تر از نُرم میانگین کشوری به میزان ۸۲ قرار دارند.

وی اظهارکرد: خراسان شمالی بر اساس ارزیابی های قرار گرفته در نُرم ۷۴ قرار دارد و از ۷۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان ۱۸۴ روستا هنوز بدون راه های آسفالته مناسب هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع اعتبار خوبی برای آسفالت و روکش راه های روستایی و فرعی کشور اختصاص یافت که خراسان شمالی نیز از این اعتبارات بهره مند شد به گونه ای که به گفته مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان تا بهمن سال گذشته ۱۵۴ کیلومتر و تا شهریور امسال ۷۰ کیلومتر از راه های فرعی این استان آسفالت شد.

به گفته وی برای آسفالت این میزان راه فرعی در خراسان شمالی ۶۰ تا ۷۰ درصد از اعتبار ۱۵۴ میلیارد تومانی برای این استان و همچنین ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات محرومیت زدایی تخصیص یافت.

مقبلی تصریح کرد: قیر رایگان به ارزش حدود ۸۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت تا بخشی از عقب ماندگی این استان نسبت به استان های دیگر جبران شود.

وی با بیان این که امسال ۲۸ میلیارد تومان پول نقد به خراسان شمالی برای حوزه راه های روستایی و فرعی تخصیص یافت از مسئولانی استانی خواست تا فقط به فکر تکمیل پروژه های ناتمام باشند و اقدامی برای تعریف پروژه جدید نداشته باشند.

این مسئول همچنین پراکندگی روستاهای خراسان شمالی را یکی از دلایل عقب ماندگی این استان در شاخص راه های روستایی دانست و گفت: در استان های مرکزی احداث یک راه ده کیلومتری چند روستا را از نعمت یک جاده مناسب برخوردار می کند اما این راه در خراسان شمالی برای یک روستا استفاده می شود.

وی همچنین ازمسئولان حاضر در جلسه خواست تا از ظرفیت خیران برای راه سازی استفاده کنند و گفت: در استان های دیگر این اقدام آغاز شده است به گونه ای که خیران هزینه زیرسازی را پرداخت می کنند و در مقابل راهداری با تخصیص قیر رایگان به تکمیل آن راه کمک می کند.

مشتری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم در این جلسه گفت: سال های قبل خیران خیلی خوبی در حوزه راز و جرگلان به این اداره کل کمک کردند و امیدواریم این خیران را امسال نیز پای کار بیاورید تا از کمک های آن ها بهره مند شویم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه با بیان این که خراسان شمالی در اغلب شاخص ها در رتبه های آخر کشور قرار دارد گفت: این استان حتی در برخی شاخص ها از جمله به لحاظ معیشت از دیگر استان های محروم نیز به مراتب محروم تر است و می طلبد که مسئولان نگاه ویژه تری به این استان داشته باشند.

رشیدی با بیان این که اعتبار تخصیص یافته به خراسان شمالی پایین تر از استان های دیگر است، اضافه کرد: بر این اساس این استان اعتبار مناسبی نیز برای تخصیص در حوزه زیر سازی راه های روستایی و فرعی ندارد تا پس از آن سازمان راهداری و حمل و نقل بخواهد قیر رایگان دهد در نتیجه همین موارد باعث می شود تا این استان همچنان از دیگر استان ها عقب بماند.

وی همچنین خواستار آن شد تا در صورت قرارداد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با قرارگاه امام حسن (ع)، خراسان شمالی در اولویت این قرارگاه برای محرومیت زدایی در شاخص راه ها قرار گیرد چرا که خراسان شمالی تنها استانی است که نه یک کیلومتر آزاد راه و نه یک کیلومتر راه ریلی دارد و از برقراری پروازهای مناسب نیز بی بهره است.