شناسهٔ خبر: 119922 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی و نماینده بم تاکید شد؛

مدیران و شهروندان بم سفیران نوسازی و مقاوم‌سازی می‌شوند

نشست در دیدار مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با نماینده بم، بر معرفی بم به عنوان الگوی شهر ایمن در سالگرد زلزله بم تاکید و مقرر شد تا مدیران و شهروندان بم برای داشتن ایران قوی و ارایه الگوی شهر ایمن و ترویج مقاوم‌سازی ساختمان‌های لرزان و ناپایدار، سفیران نوسازی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، موسی غضنفرآبادی نماینده حوزه انتخابیه بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در حاشیه دیدار با محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که با حضور فرماندار، معاون عمرانی فرمانداری و عضو شورای اسلامی شهر بم صورت گرفت، در گفت و گو با خبرنگار این شرکت گفت: در این نشست موضوعات مختلفی از جمله اجرای برنامه‌هایی  در سطح کشور به مناسبت سالگرد زلزله بم و نیز بهسازی معابر  محلات مختلف بم و دیگر شهرهای این شهرستان مطرح شد .

او با یادآوری پنجم دی سالروز حادثه ناگوار زلزله بم که به نام روز «ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری شده است، عنوان کرد: یکی از موارد مطرح شده این بود که برنامه‌ریزی‌ها به سمتی رود تا در سالگرد زلزله بم و به یاد جان باختگان این حادثه تلخ، این شهر به عنوان الگویی برای امنیت شهرها در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله قرار گیرد، برای این منظور قرار شد جلساتی با حضور نمایندگانی از شرکت بازآفرینی شهری ایران و دیگر مسوولان مربوطه تشکیل شود تا کار به بهترین شکل پیش رود.

 او ادامه داد: با توجه به خرابی‌های بسیاری که زلزله بم به بار آورد، خانه‌های بسیاری بر سر ساکنانش آوار شد و شهروندان بسیاری جان خود را از دست دادند و در واقع شاهد یک فاجعه انسانی بودیم، بنابراین نیاز است مسوولان امر اهتمام ویژه به این موضوع داشته باشند.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر با اشاره به این که در بحث بازآفرینی مشکلات عدیده‌ای در شهر بم وجود دارد، یکی از مهم‌ترین مشکلات را خاکی بودن کوچه‌ها و معابر برشمرد و گفت: علاوه بر وجود تعداد زیادی معابر خاکی، آسفالت بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‎‌ها نیز به دلیل تردد وسایل نقلیه سنگین جهت آواربرداری تخریب شده بود و در مجموع سه هزار کوچه و معبر خاکی در شهر وجود داشت که با پیگیری‌های انجام شده این رقم کاهش یافته است.

غضنفرآبادی با بیان این که از دکتر آئینی هم در خواست کردیم تا مبلغی را برای آسفالت معابر  اختصاص دهند، تصریح کرد: اقدام‌هایی که در شهر بم صورت گرفته، مردم این شهر را امیدوار کرده است که این موضوع ادامه‌دار خواهد بود. همچنین شهر براوات که نسبت به دیگر شهرهای حوزه انتخابیه از جمعیت بیشتری برخوردار است، هم به آسفالت نیاز دارد.

به گفته او در سال جاری منابع و کمک خوبی جهت آسفالت و بهسازی معابر خاکی به این شهر تخصیص یافته است. 

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرمانشیر با تاکید بر این که اقدام‌های انجام گرفته توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در بم و دیگر شهرها رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشته است، عنوان کرد: به دلیل این که شهر بم طوفان‌خیز است و طی سال شاهد طوفان‌هایی همراه با گرد و غبار هستیم، بنابراین آسفالت معابر باعث خوشحالی مردم شده است و این اقدام‌ها توانسته به خصوص در بین مردم مناطق محروم رضایتمندی ایجاد کند.

او یکی دیگر از نیازمندی‌های شهر را روشنایی معابر قدیمی برشمرد و گفت: برخی معابر شهر نیازمند روشنایی‌اند که در برخی مناطق این کار شروع شده است، در برخی مناطق هم کمبود مدرسه از نیازهای اساسی مردم به شمار می‌رود. همچنین ساختمان‌های این مناطق فرسوده‌اند که نیاز به بازسازی دارند و باید به مردم این مناطق کمک شود تا بتوانند واحدهای مسکونی خود را نوسازی کنند؛ اما همان طور که عنوان کردم، مهم‌ترین نیاز امروز بهسازی معابر است تا چهره شهر تغییر کند.

گفتنی است شهر بم بیش از ۱۲۷ هزار نفر جمعیت دارد. مساحت بافت ناکارآمد میانی این شهر ۸۶۳ هکتار است  و ۴۵ هزار و ۵۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند.