شناسهٔ خبر: 119980 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد:

ورود سامانه بارشی از غرب به کشور/هشدار آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در استان‌های پربارش

سيلاب، طغيان رودخانه و تخريب پل در محور كرج - چالوس و محورهاي روستائي شهرستان طالقان / عكس: اداره‌كل راه و شهر سازي استان البرز کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام ورود سامانه بارشی از غرب به کشور نسبت به آبگرفتگی معابر، سیلابی‌شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در استان‌های پربارش هشدار داد.

ساناز جعفری کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص وضعیت جوی کشور اعلام کرد: امروز سامانه بارشی جدید بتدریج از غرب وارد کشور شد و پیش‌بینی می‌شود تا این سامانه بارشی سبب بارش در غرب، جنوب‌غرب و برخی مناطق شمال‌غرب و مرکز کشور شود. این شرایط در ساعات ابتدایی شب در استان های واقع در دامنه جنوبی البرز و استان‌های قزوین، البرز و تهران با رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید همراه است.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: فردا این شرایط علاوه بر استان‌های عنوان شده برای استان‌های فارس، بوشهر، ارتفاعات البرز و به شکل پراکنده برای مرکز و شرق کشور پیش‌بینی شده است. شدت بارش‌ها برای امروز در استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی خوزستان و غرب اصفهان رخ‌ می‌دهد.

به گفته جعفری، بیشترین میزان بارش ها فردا در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، ایلام، لرستان، شمال بوشهر، غرب و جنوب اصفهان، نوار غربی کرمانشاه و غرب کردستان است.

وی ادامه داد: به سبب کاهش دما بارش در ارتفاعات و مناطق سردسیر به ویژه ارتفاعات زاگرس مرکزی و ارتفاعات البرز به شکل برف است که می‌تواند منجر به لغزندگی جاده‌ها در محورهای برون‌شهری مناطق عنوان شده بشود.

جعفری افزود: به سبب شدت بارش‌ها هشدار سطح نارنجی برای استان‌های پربارش صادر شده است که این وضعیت سبب آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی خواهد شد. توصیه می شود تا شهروندان در این مناطق از سفرهای برون‌شهری و هرگونه فعالیت کوهنوردی در حد امکان پرهیز کنند و ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و راهداری برای راهداری زمستانی آمادگی کامل داشته باشد.

وی گفت: چهارشنبه و پنجشنبه وزش باد شدید جنوبی در استان‌های گیلان و اردبیل همراه با افزایش نسبی دما مورد انتظار است. همچنین، سامانه بارش‌زا روزجمعه در استان‌های فارس، بوشهر، شرق خوزستان، جنوب اصفهان، شمال کرمان، یزد، کرمان و سمنان فعال است و بتدریج از بخش‌های شرقی کشور را ترک می‌کند.