شناسهٔ خبر: 120050 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

شهرداری‌ها نقش فعال‌تر و موثرتری در نوسازی بافت‌های فرسوده داشته باشند

آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه شهرداری‌ها نقش موثرتری در نوسازی بافت‌های فرسوده داشته باشند، از مجموعه انبوه‌سازان، سازندگان و توسعه‌گران دعوت کرد تا به کمک مردم و ساکنانی که زیر سقف‌های لرزان زندگی می‌کنند، بشتابند و فرآیند نوسازی به صورت مشارکتی را در اولویت قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی کانون فنی و مهندسی استان البرز که به همت شورای ائتلاف نیروی‌های انقلاب این استان برگزار شد، با اشاره به اینکه نوسازی مسکن در بافت فرسوده یک ضرورت در جامعه است، اظهارکرد: جهت شتاب‌بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده و لرزان و به دلیل اینکه عمده مالکان و ساکنان در محدوده‌های ناکارآمد شهری استطاعت مالی نوسازی بناهای فرسوده خود را ندارند باید مجموعه توسعه‌گران‌، سازندگان و سرمایه‌گذاران تشویق و ترغیب شوند که با مشارکت مردم در این مناطق ورود و به نوسازی مساکن فرسوده اقدام کنند.

آئینی با اشاره به اینکه در محدوده بافت‌های فرسوده ۲.۷ میلیون بنای ناپایدار داریم که فاقد سازه فلزی و بتنی بوده و حدود ۱۰ میلیون نفر در این بناها ساکن هستند، اظهارکرد: یکی از عوامل تشکیل حاشیه‌نشینی و محلات کم‌برخوردار در کلانشهرها، عدم طراحی و ساخت مسکن استطاعت برای افراد کم درآمد در جامعه است.

 دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار افزود: بر اساس آمار موجود بالغ بر ۶۰ هزار هکتار محدوده حاشیه‌نشین در ۱۱۵۳ محله در کشور شناسایی شده است.

آئینی با اشاره به زلزله بم در ۵ دی سال۱۳۸۲ گفت‌: این زلزله ۳۵ هزار نفر از هموطنانمان را در یک شب به کام مرگ فرو برد، معتقدیم که اگر بناها در این شهر از مقاومت لازم برخوردار بودند این آمار به شدت کاهش پیدا می‌کرد.

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که به طور متوسط از تخریب هر واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر تهران پنج واحد و در کشور حدود سه واحد ایجاد شده است، اظهارکرد: در محدوده‌های مصوب بافت‌های فرسوده شهرداری‌ها موظف هستند حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تراکم ساخت تخفیف بدهند و انتظار بر این است تا ۱۰۰ درصد تخفیف افزایش یابد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران گفت: شهرداری‌ها باید مدت زمان صدور پروانه ساختمانی را کاهش دهند، این پروسه در حال حاضر به طور متوسط بیش از هشت ماه زمان می‌برد که باید به یک ماه تقلیل یابد این امر باعث انگیزه و تشویق سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران در این مناطق خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تشریح بسته تشویقی شهرسازانه پرداخت و با اشاره به این که این بسته برای چهار گروه تدوین و ابلاغ شده است؛ تصریح کرد:  بسته اول برای کسانی است که در مقیاس محله‌ای و  بلوک شهری اقدام به بازآفرینی شهری می‌کنند و دولت نیز بیشتر بر این امر تاکید دارد.

دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گروه دوم را نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلات فرسوده برشمرد و عنوان کرد: متقاضیان این گروه باید دارای حد نصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب بوده و در جبهه اول محورهای اصلی محله (مطابق طرح‌های توسعه و عمران شهری) مستقر باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گروه سوم را نوسازی تجمیعی برای دست‌یابی به حداقل نصاب تفکیک در عمق بافت فرسوده برشمرد و گفت: اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ برای هر واحد و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی از جمله مشوق‌های در نظر گرفته شده برای این گروه است.

به گفته آئینی، گروه چهارم شامل نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع  می‌شود. پلاک‌های مسکونی با مساحت کمتر از حد نصاب تفکیک و حداقل مساحت ۵۰ مترمربع (پس از اصلاحی) و غیرقابل تجمیع (مجاورت با معبر یا کاربری‌های عمومی و ساختمان نوساز) شامل برخورداری از شروط گروه چهارم است.

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان با اشاره به اینکه شهرداری‌ها باید نقش فعال‌تر و موثرتری در نوسازی بافت‌های فرسوده داشته باشند، از مجموعه انبوه‌سازان، سازندگان و توسعه‌گران استان دعوت کرد تا به کمک مردم و ساکنانی که زیر سقف‌های لرزان زندگی می‌کنند، بشتابند و فرآیند نوسازی به صورت مشارکتی را در اولویت قرار دهند.

شایان ذکر است مشاور استاندار البرز، برخی از اعضای شورای شهر محلات شهر کرج و تعدادی از سازندگان و مشاوران و اعضای سازمان نظام مهندسی استان به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.