شناسهٔ خبر: 120075 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تیران و کرون خبر داد؛

تغییر کاربری بدنه‌ای از مسکونی به تجاری در دو محور اصلی شهر تیران

کاشفی اصفهان رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تیران و کرون گفت: تغییر کاربری بدنه‌ای از مسکونی به تجاری برای دو محور اصلی شهر تیران در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ سعید کاشفی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تیران و کرون اظهار داشت: بر اساس ماده ۴۷ و ۴۹ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه عمران و بخشنامه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، این اداره از طرح تغییر کاربری‌های تجاری بصورت موردی در کمیسون ماده ۵ خودداری می‌کند.  

وی افزود: این اقدام در راستای جلوگیری از بر هم خوردن سیما و منظر شهری، ممانعت از آشفتگی بصری و پیشگیری از ایجاد اشکال در سطح و سرانه‌های خدماتی بوده است.  

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه تغییر کاربری‌های تجاری بصورت موردی موجب کاهش کیفیت فضای شهری و تضییع حقوق شهروندان می‌شود اذعان داشت: بر این اساس پیشنهاد طرح موضوع در قالب طرح و ضابطه پیشنهادی برای کل محورهای دارای پتانسیل تجاری به شهرداری داده شد.  

وی بیان داشت: کاربری تجاری در خط بدنه شهری شامل ان دسته از کاربری‌های است که به صورت صنفی و در چهارچوب بخش خصوصی ایجاد می‌شود به همین دلیل تعیین ضوابط و مقررات استقرار آنها در بدنه معابر شهری از اهمیت زیادی برخوردار است.  

کاشفی اضافه کرد: در همین راستا و با همکاری شهرداری تیران، مشاور ذیصلاح انتخاب و پس از بررسی کلیه معابر دارای ظرفیت تجاری، دو خیابان شهید بهشتی و طالقانی شمالی تیران انتخاب و مطالعات بر روی این خیابان‌ها در دستورکار قرار گرفت.  

وی ادامه داد: در ابتدا طرح توجیهی توسط مشاور تهیه و پس از بازدیدهای میدانی، بررسی نقشه‌ها و ضوابط پیشنهادی مشاور، موافقت پلیس راهور در خصوص حجم ترافیکی که پس از اجرای طرح ایجاد می‌شود اخذ شد.  

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تیران و کرون گفت: این موضوع چندین نوبت در جلسات شورای ترافیک شهرستان مطرح و پس از اخذ موافقت اعضا، به کمیته کارشناسی ارجاع و نهایتا در کمیسیون ماده ۵ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته با تغییر کاربری صرفا مسکونی به تجاری به همراه تعریف ضوابط مشخص موافقت شد.  

وی یکی از چالش‌های طرح پیشنهادی را حجم ترافیک ایجاد شده برشمرد و عنوان کرد: کاربری تجاری به سبب ماهیت سفرسازی، یکی از عوامل مهم در روند ایجاد جریان ترافیک شهری است و این تاثیر به خصوص در مراکز شهر و محورهای اصلی که عمدتا بخش تجاری شهر محسوب می‌شوند، تراکم بیشتری دارد.  

کاشفی بیان داشت: در راستای حل این مشکل در بررسی‌های اولیه خیابان‌های پیشنهادی، موضوع بارگذاری ترافیکی، عرض گذرها و تامین پارکینگ به صورت ویژه با همکاری عوامل مرتبط مد نظر قرار داده شد.  

وی در خصوص ویژگی‌های این مصوبه توضیح داد: پیش از این شهروندان جهت تغییر کاربری‌های مسکونی به تجاری‌های خرد با شعاع عملکرد محله‌ای مجبور به طی نمودن مراحل زمانبر کمیسیون ماده ۵ بودند که با این مصوبه در کمترین زمان ممکن و بدن صرف وقت موفق به اخذ پروانه می‌شوند.  

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان تیران و کرون اذعان داشت: این مصوبه صرفا برای تغییر کاربری‌های مسکونی به تجاری بوده و شامل کاربری‌های خدماتی و عمومی شهر نمی‌شود.