شناسهٔ خبر: 120153 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:

توسعه سواحل مکران، حوزه حمل‌ونقل و صنعت کشور را متحول می‌کند

تقی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران مقوله‌ای راهبردی و اساسی برای اقتصاد کشور است، گفت: دولت باید با مشارکت بخش خصوصی، توسعه سواحل مکران را در دستورکار خود قرار دهد و تحقق آن را تسریع کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا تقی‌پور عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، درباره ضرورت توسعه سواحل مکران و جایگاه ویژه این سواحل در رشد و تحول اقتصادی کشور، اظهار داشت: سواحل مکران منطقه‌ای استراتژیک و از نظر ژئوپولتیکی برای کشور  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در عین حال مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که این سواحل باید به عنوان دروازه و درگاه اقتصاد کشور، توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: برای توسعه سواحل مکران نیازمند قوانین چندان و جدیدی نیستیم و قوانین موجود از بالندگی و پویایی کافی برخوردار هستند اما باید چارچوب وظایف به طور تفکیک شده مشخص باشد و هر بخش، سازمان و نهادی به وظایف خود عمل کند و عملکردش مورد ارزیابی قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تغییر مداوم و پیاپی قوانین اثرگذار نیست، عنوان کرد: این بدان معنا نیست که اگر جایی نیازمند قانون جدید باشیم، قانون‌گذاری نکنیم.

تقی‌پور با تاکید بر اینکه قوانین و برنامه‌های مناسبی در مورد توسعه سواحل مکران وجود دارد، گفت: توسعه سواحل مکران باید از سوی دولت تسریع شود و به طور جدی در دستورکار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه سواحل مکران نیازمند همکاری و هم افزایی بخش دولتی و خصوصی است، تصریح کرد: چارچوب همکاری‌ها و فعالیت‌های دولت و بخش خصوصی باید تعیین شود و هر یک از آن‌ها بدانند چه اقداماتی باید انجام دهند چراکه توسعه سواحل مکران بدون مشارکت دولت و بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست و باید شاهد فعالیت همه جانبه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در این رابطه باشیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران مقوله‌ای راهبردی و اساسی برای اقتصاد کشور است، توضیح داد: توسعه سواحل مکران تحول اساسی را در حوزه حمل و نقل و صنایع برای کشور ایجاد می‌کند و با توجه به مدل اقتصادی کلان تعریف شده برای اقتصاد ایران، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید عملیاتی شود.

تقی‌پور با تاکید بر اینکه باید برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و متخصصان داخلی اطمینان خاطر لازم را ایجاد کنیم و شاهد ثبات در اقتصاد کشور باشیم، گفت: بخش خصوصی صرفا نباید در حوزه تجارت و صنایع پایین دستی وارد شود بلکه باید در حوزه های زیربنایی نیز از ظرفیت بخش خصوصی با حمایت‌های مادی و معنوی همه جانبه بهره‌مند شویم که در این راستا می‌توان به توسعه بنادر و سواحل نیز اشاره کرد.