شناسهٔ خبر: 120303 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد:

پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی پروژه‌های بازآفرینی شهری در جنوب کرمان/ اولویت، اتمام پروژه‌های نیمه تمام است

محمد ساردویی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: بیشتر پروژه‌های اجرایی بازآفرینی شهری بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که در صورت تامین اعتبار، در سال ۱۴۰۲ پروژه‌های نیمه تمام محلات به بهره‌برداری می‌رسند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد ساردویی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان توضیحاتی در خصوص پروژه‌ها و فعالیت‌های در دست اجرای این اداره‌کل ارایه کرد. ساردویی با اشاره به این که یکی از مسایل مهم در بازآفرینی شهری، تامین سرانه‌های مختلف محلات در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و درمانی است، گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی جنوب کرمان ابتدا به تهیه طرح بازآفرینی شهری درجنوب کرمان اقدام و سپس با مشخص شدن کمبودها و نیازها اقدام به تعریف پروژه‌‎هایی درجهت رفع این کمبودها کرده است. همچنین با تهیه برنامه اقدام مشترک با شهرداری‌ها و کلیه دستگاه‌های اجرایی، بیش از هفت پروژه اجرایی بازآفرینی شهری در جنوب کرمان در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان با بیان این که محرومیت‌زدایی یکی از ارکان بازآفرینی شهری است، عنوان کرد: کمبود امکانات بهداشتی و درمانی یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌ای به شمار می‌رود، بنابراین در تفاهمی با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات  بهداشتی و درمانی جیرفت و در قالب برنامه اقدام مشترک در سکونتگاه‌های غیررسمی به این امر توجه ویژه‌ای شده است .

او با بیان این که در سال جاری، اولویت اول این اداره‌کل اتمام پروژه‌های نیمه تمام و در حال اجراست، تصریح کرد: هر چند پروژه‌های جدید نیز تعریف شده، اما از آنجایی که در مناطق حاشیه‌ای بحث امنیت از اولویت بالایی برخوردار است، دو پروژه احداث کلانتری در محله کلرود جیرفت و ناصرآباد کهنوج را هر یک با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال تعریف کرده‌ایم. همچنین با توجه به کمبود فضای سبز در محله سرجاز و مالک اشتر، پروژه احداث فضای سبز در محله مذکور با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال تعریف شده است.

او با بیان این که احتمال آسیب‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات حاشیه‌‎ای بیش از سایر مناطق است، ایجاد مراکز فرهنگی همچون کتابخانه و سرای محله را جزو پروژه‎‎‌های پیشگام در این مناطق برشمرد و اظهار کرد: در این راستا در سکونتگاه غیررسمی کلرود پروژه مرکز فرهنگی با پیشرفت فیزیکی  ۷۵درصد، احداث سرای محله سکونتگاه غیررسمی حسین‌آباد با پیشرفت فیزیکی  ۷۵ درصد و کتابخانه در سکونتگاه غیررسمی سرجاز و مالک اشتر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجراست.

 ساردویی افزود: طراحی این مراکز به گونه‌ای است که علاوه بر کارکرد فرهنگی، به مراکز تعاملات و ارتباطات اجتماعی و فرهنگی محله تبدیل می‌شوند و نقش پررنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی این محلات ایفا خواهندکرد. همچنین در محله کلرود با توجه به نیاز محله، احداث و اصلاح روشنایی معابر محله طی دو پروژه، به طور کامل انجام گرفته است.

دبیرستاد بازآفرینی شهری پایدار جنوب کرمان دیگر پروژه‌های اجرایی این منطقه را این گونه برشمرد:  احداث سالن ورزشی با پیشرفت فیزیکی ۷۵ و ۴۰ درصد در محلات حسین‌آباد شهر جیرفت و حسین‎آباد وزیری شهر کهنوج در حال اجراست، همچنین در خصوص کمک به شهرداری‌ها در جهت بهسازی معابر و فضاهای تفریحی در محدوده بافت فرسوده، دو پروژه کمک به بهسازی پارک شهید دلیری جیرفت و بهسازی معابر کهنوج با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان ادامه داد: در زمینه توانمندسازی ساکنان بافت‌های ناکارآمد نیز تا کنون قریب به ۴۰۰ ساعت دوره آموزشی در زمینه‌های مختلف مانند دوره آموزشی پرورش قارچ، بازیافت و .... برای ساکنان این مناطق برگزار شده است. همچنین طی انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات  بهداشتی و درمانی جیرفت و در قالب برنامه اقدام مشترک، ۴ قطعه زمین به مساحت بیش از ۱۳۰۰ مترمربع واقع در سکونتگاه های غیررسمی کلرود، رهجرد، سرجاز و مالک اشتر و حسین‌آباد جیرفت جهت احداث پایگاه سلامت و مرکز سلامت به دانشگاه علوم پزشکی جیرفت توسط این اداره کل واگذار شد که تمامی پروژه‌ها به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد رسیده و در حال بهره برداری است، اجرای این پروژه‌ها منجر به ارتقا سطح بهداشتی و تامین سرانه‌های درمانی محلات مذکور شده است.

به گفته ساردویی  اکثر پروژه‌های اجرایی بازآفرینی شهری بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در صورت تامین اعتبار، در سال  ۱۴۰۲ پروژه‌های نیمه تمام محلات به بهره‌برداری می‌رسند.

او با اشاره به فعالیت‌های  انجام شده در بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: در بافت‌های فرسوده شهری، سیاست‌های این اداره‌کل بیشتر بر بهسازی معابر و فضاهای موجود، بهسازی و نوسازی منازل مسکونی و ساختمان‌های فرسوده تمرکز دارد.

به گفته ساردویی در جنوب کرمان شش  شهر دارای محدوده بافت فرسوده و دو شهر دارای محدوده سکونتگاه غیررسمی هستند و در مجموع هشت محله ناکارآمد در جنوب کرمان وجود دارد. با بررسی‌های   صورت گرفته  مجموع مساحت این محلات ۱۵۹۵ هکتار است که قریب ۵۲ هزار نفر در این محلات ساکن‌اند.  

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهرهای جیرفت و کهنوج هر کدام به ترتیب پنج و چهار محدوده سکونتگاه غیررسمی دارند که مساحت سکونتگاه غیررسمی جیرفت ۵۳۳ هکتار است و بیش از ۱۶ هزار نفر در این محلات زندگی می‌کنند. در شهر کهنوج نیز سکونتگاه‌های غیررسمی ۱۷۵ هکتار از مساحت شهر را به خود اختصاص داده است و بیش از هشت هزار نفر در این محلات ساکن هستند.به گفته دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار جنوب کرمان طرح‌های بازآفرینی و محدوده‌های مصوب اکثر شهرهای جنوب کرمان قدیمی بوده که با فعال سازی ستادهای بازآفرینی شهری و استان و جلب مشارکت شهرداری‌ها، طرح‌های موجود در حال بروز رسانی و شهرهای فاقد طرح در حال تهیه است.  پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری شش طرح موجود بروز رسانی و مطالعات حداقل چهار شهر فاقد طرح تهیه شود.