شناسهٔ خبر: 120378 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

از ابتدای سال جاری تاکنون انجام شد؛

پهلوگیری ۳۹ فروند کشتی کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی/ افزایش ۴۹ درصدی واردات گندم در بزرگترین بندر تجاری ایران

بندر شهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۹ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی پهلودهی شده‌است و درحال حاضر ۲ کشتی روغن و گندم در حال تخلیه هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عباس‌نژاد در تشریح آخرین وضعیت واردات و تخلیه کالای اساسی در بندرشهید رجایی اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تاکنون۲ میلیون و ۷۷ هزار و ۳۲۷ تن کالای اساسی از طریق ۳۹ فروند کشتی در بندر شهید رجایی تخلیه و به استانهای مقصد منتقل شده است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ادامه داد: همچنین در این بازه زمانی، ۲۰ شناور حامل محصول گندم به مجموع تناژ یک میلیون و ۲۷۶ هزار و ۲۲۳ تن در بندر شهید رجایی پهلودهی شده که در این بخش ۴۹ درصد افزایش به ثبت رسیده است.
عباس‌نژاد گفت: درحال حاضر ۲ کشتی شامل ۴۱ هزار و ۸۳۷ تن روغن خوراکی و ۶۷ هزار و ۹۷۰ تن گندم نیز در اسکله‌های بندر شهید رجایی در حال تخلیه کالاهای خود هستند.
وی توضیح داد: کار تخلیه روغن تا چهار روز آینده به اتمام می‌رسد و گندم نیز به عنوان یک محصول استراتژیک ظرف یک هفته آینده تخلیه و از طریق حمل و نقل جاده‌ای و ریلی به استان‌های کشور ارسال خواهد شد.
به گفته عباس‌نژاد در لنگرگاه بندرعباس نیز ۱۲ فروند کشتی شامل هشت کشتی گندم، ۲ کشتی ذرت و  ۲ فروند کشتی جو به مجموع تناژ ۷۵۴ هزار و ۳۹۶ تن وجود دارد که پس از انجام فرآیند اسنادی خود و آمادگی صاحبان کالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کشتی‌ها در اسکله‌های اختصاصی پهلودهی می‌شوند.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، بندر شهید رجایی به عنوان یکی از مهم‌ترین مبادی ورودی کالای اساسی کشور دارای ۱۸ باب انبار مسقف به مساحت ۱۳۰هزار متر مربع با ظرفیت بالغ بر ۳۵۰ هزار تن، شش پست اسکله ویژه کالای اساسی، ظرفیت ۱۰۰ هزار تن انواع کالاهای اساسی فله خشک، ۹۰ هزار متر مربع محوطه بارانداز و همچنین تعداد ۳ پایانه نگهداری فرآورده‌های روغن خوراکی به ظرفیت ۳۷۰ هزار تن است.