شناسهٔ خبر: 120451 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با برگزاری اولین نشست هم‌اندیشی؛

دوره جدید فعالیت دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان آغاز شد

جلسه اولین نشست هم‌اندیشی، دوره جدید فعالیت دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان در مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، صبح امروز ۲ آذرماه با برگزاری اولین نشست هم‌اندیشی، دوره جدید فعالیت دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان در مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی آغاز شد.

در این نشست که به ریاست سرپرست مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی برگزار شد، جمعی از مدیران، صاحبنظران و دست‌اندرکاران سازمان‌ها و نهادهای همکار با این مرکز و مدیران و کارشناسان این مجموعه حضور داشتند و پیرامون اساسنامه، ماموریت‌ها و ساختار دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان بحث و تبادل نظر کردند.

در ابتدای این نشست،‌ محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی با ابراز خرسندی از شروع به کار مجدد دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان، گفت: در برهه‌ای که دولت، ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار داده است، ضرورت دارد برای تحقق این مهم، انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی را در دستور کار خودمان قرار دهیم.

وی افزود: قانونگذار از سال‌ها قبل و در موضوع مسکن مهر، تکالیفی را برای مرکز تحقیقات در نظر گرفته بود و امروز هم موظفیم تا این دبیرخانه را با حضور دست‌اندرکاران عرصه صنعتی‌سازی کشور فعال کنیم.

حیدری ادامه داد: دستیابی به یک زبان مشترک، رویه‌های مشترک، دستورالعمل‌ها و ضوابط برای نظم‌دهی به بحث صنعتی‌سازی، محورهایی است که باید در این دبیرخانه در دستور کار قرار گیرد و بتواند به یاری حوزه اجرا بیاید.

سرپرست مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ما در مرکز تنها نباید منتظر بمانیم تا سیستم‌های نوین جهت تایید به ما ارجاع شود خاطرنشان ساخت: ضرورت دارد تا مرکز در حوزه معرفی سیستم‌های صنعتی و نوین به جامعه مهندسی پیشگام باشد.

وی تهیه دستورالعمل مختص شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تسهیل در حوزه‌های مالی و همچنین سرعت انجام کار و ایفای نقش به عنوان حلقه واسط بین سیستم‌های تایید شده و حوزه اجرا در کشور را دو اقدام شاخص مرکز تحقیقات در حوزه صنعتی‌سازی برشمرد.

حیدری خاطرنشان ساخت که به دنبال آن هستیم تا نظارت عالیه بر سیستم‌های مورد تایید مرکز را نیز در دستور کار قرار دهیم تا ضمن رصد دقیق مشکلات در حین اجرا، در جهت رفع آنها و بهینه‌سازی اقدام کنیم.

نادر خواجه احمدعطاری عضو هیات علمی بخش مهندسی سازه و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی نیز در این نشست با بیان این سئوال که آیا ساخت و ساخت و ساز کشور ما نیاز به صنعتی‌سازی دارد یا خیر؟،‌ گفت: در پاسخ باید گفت بله به چند دلیل نیاز است.

وی ادامه داد: سرعت اجرا، کیفیت بالا و کمبود کارگرهای ماهر دلایلی است که ما را به این سمت سوق می‌دهد. در این راستا نیز در سالیان اخیر اقدامات مختلفی انجام شده است و فناوری‌های متنوعی چه داخلی و چه خارجی در مرکز مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شد تا جای ممکن اصلاحات صورت گیرد و ضوابط و الزامات اجرایی برای هریک از این فناوری‌ها تهیه شود.

وی ادامه داد: بخش مهندسی سازه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز تلاش نموده تا درجهت ایجاد و معرفی سیستم‌ها و فناوری‌های جدید سریع‌الاحداث حرکت کند. در حال حاضر ۴ تا ۵ سیستم را ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند در کمتر از یک ماه یک ساختمان را تجهیز کند.

خواجه احمدعطاری خاطرنشان ساخت که ضرورت دارد تا بر روی ضوابط و سیاستگذاری‌ها در این حوزه کار بیشتری صورت گیرد.

مریم دشتی‌زند دبیر دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان در بخش دیگری از نشست امروز و در تشریح وظایف و تکالیف این دبیرخانه گفت: براساس ماده ۱۶ در آیین نامه اجرایی ماده (۱۴) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن شماره۹۷۶۵۵/ت۵۲۳۸۵هـ مورخ ۱۰/۸/ ۱۳۹۵ ، وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) موظف به شناسایی و ارزیابی مداوم فناوری­های نوین ساختمان، تهیه برنامه و توسعه روند ارزیابی و اعطای نظریه ها و گواهینامه‎های فنی برای مصالح، فرآورده ها و سامانه های نوین ساختمان است.

وی افزود:‌ این دبیرخانه از سال ۱۳۸۸ همزمان با آغاز پروژه  مسکن مهر، در مرکز راه اندازی شده است. بررسی و اعطای نظریه فنی مرکز به سیستم‌های نوین ساختمانی و همچنین نظارت عالیه از پروژه‌های مسکن مهر جزء وظایف اصلی دبیرخانه تعریف شده بود. برگزاری جلسات دبیرخانه تا سال ۱۳۹۵ ادامه یافت و در سال ۱۴۰۱ فعالیت این دبیرخانه مجددا آغاز گردید.

وی در تعریف مفهوم تاییدیه فنی گفت:‌ بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۱۳۸۸، مدرک رسمی، نشان دهنده قابلیت تولید یک سیستم از لحاظ فنی، اجرایی و شرایط کشور است که پس از راه‌اندازی خط تولید باید گواهینامه فنی (یا نشان استاندارد) دریافت کند. در عمل نیز اخذ تائید فنی به استناد نتایج تحقیقات آزمایشگاهی و مستنداتی است که نشان دهنده انطباق مشخصات آن فناوری با الزامات مندرج در مقررات ملی یا آیین‌نامه‌های ملی (یا در موارد خاص بین‌المللی) بوده و با رعایت آن‌ها، مقاومت، پایداری، بهره‌برداری، دوام و انسجام در ساختمان تأمین شده و سلامت و ایمنی استفاده‌کنندگان از آن‌ها حفظ شود.

وی در تشریح اهداف دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی ساختمان، هماهنگی بین دستگاه‌های متولی قانون جهش تولید مسکن در خصوص فناوری‌های نوین، تدوین و تبیین تعاریف مرتبط با فناوری‌های نوین در بین دستگاه‌های متولی و برداشت یکسان از موضوعات فناوری، اخذ حمایت‌های مربوطه برای توسعه فناوری‌های نوین، بررسی و تصویب موضوعات فناوری ارائه شده توسط مرکز، به اشتراک‌گذاری نتایج حاصل از تحقیقات کاربردی، انجام آزمایش‌ها و اجرای پروژه‌های پایلوت و جلوگیری از عملیات تکراری در بین دستگاه‌های متولی در تائید فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت‌های قانونی هریک از دستگاه‌های متولی ساخت مسکن در انعکاس مشکلات احتمالی توسعه کاربرد فناوری‌های نوین و ارائه راهکارهای متناسب و توجیه سایر ماکز اجرایی و سیاستگذار در حوزه ساخت مسکن از قبیل مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون اکور زیر بنایی دولت و... را از جمله این اهداف برشمرد.

دشتی خاطرنشان ساخت با توجه به تعدد ذینفعان حقیقی و حقوقی در حوزه فناوری‌های نوین ساختمان و به منظور شناخت برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از توانمندی‌های هریک از ذینفعان در مرحله اول شناخت تمام بازیگران و در مرحله بعد تعریف نقش و جایگاه مناسب برای هر یک از آنها ضروری است.

در ادامه این نشست، حاضران دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را در خصوص اهداف و وظایف این دبیرخانه و چالش‌ها و محورهای موضوعی مدنظر ارائه کردند.

در بخش پایانی، حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی با پاسخگویی و تبیین برخی سئوالات و محورهای موضوعی طرح شده در این جلسه، ابراز امیدواری نمود که با تعریف برنامه راهبردی مناسب و استفاده از کلیه ظرفیت‌های علمی و تخصصی و همکاری سازمان‌ها و دست‌اندرکاران حوزه صنعتی‌سازی کشور، بتوان اقدامات موثری در این زمینه به انجام رساند.