شناسهٔ خبر: 120606 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شرح دستاوردهای اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در نشست خبری؛

افتتاح ٨٨ درصد از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان‌غربی/ هزینه ٣۵ میلیارد ریال برای نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه

دکتر حمزه لو  مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: از مجموع کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان به طول ۵٣۶ کیلومتر تاکنون ۴٧٠ کیلومتر تقریبا ٨٨ درصد از این گذرگاه بین‌المللی افتتاح شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سیدمحسن حمزه‌لو اظهار کرد: کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک‌ هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان در شمال استان را به بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان متصل می‌کند.

وی افزود: ۱۳۰ کیلومتر از این کریدور بزرگراهی در دست اجرا است و تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است.

حمزه لو عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: وجود یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجان‌غربی با سه کشور، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده است.

حمزه‌لو با بیان اینکه عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان انجام می‌شود، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی استان در ارتقای مبادلات مرزی بسیار مهم است.

وی با اعلام اینکه بزرگراه نقده- پیرانشهر_تمرچین زیرساخت لازم برای افزایش مراودات اقتصادی با اقلیم کردستان محسوب می‌شود،افزود: در ماه‌های گذشته ١٠ کیلومتر از این بزرگراه احداث و به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به وضعیت نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه اظهار داشت: از سال ١٣٩٩ یعنی در دو سال گذشته، حدود ٣۵ میلیارد ریال برای نگهداری این پل هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی  با اشاره به وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان، گفت: هدف ما ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی  برای آذربایجان‌غربی است.

حمزه‌لو بیان کرد: تاکنون۱۶۰ هزار خانوار ثبت نام کرده‌اند که از این بین ۳۲ هزار نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی واجد شرایط بوده‌اند.

وی با اشاره به وضعت مسکن مهر در آذربایجان غربی، ادامه داد: در سه سال گذشته ۷ هزار واحد مسکن مهر در استان اتمام یافته است و ۹۸۰ واحد باقی مانده نیز مشکلات حقوقی یا اختلاف با هیات مدیره دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اتمام پروژه احداث بزرگراه بین‌المللی ارومیه_سرو تصریح کرد: آذربایجان‌غربی یک استان طولی بوده، ساماندهی جاده‌های منتهی به پایانه‌های مرزی به ویژه بزرگراه بین‌المللی ارومیه_سرو به طول ۵١ کیلومتر در اولویت برنامه‌های کاری قرار دارد.

وی ادامه داد: اتصال شبکه راه‌آهن ارومیه به پایانه مرزی سرو از طرحهای مورد توجه در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی جهت استفاده از ظرفیت‌های مرزی منطقه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۶ کارگاه راهسازی در جاده‌های استان فعال بوده و عملیات راهسازی در تمامی محورهای اصلی این استان در حال اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی راه آهن ارومیه _مراغه، گفت: با اشاره به حجم بالای تلفات جاده‌ای و افزایش ترانزیت از طریق شبکه ریلی منطقه را پیگیری می‌کنیم.