شناسهٔ خبر: 120612 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی خبر داد:

 افزایش ۲۸ درصدی تردد از پایانه مرزی لطف‌آباد

34768 مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای خراسان‌رضوی گفت: با رفع محدودیت اعمال شده توسط کشور ترکمنستان در پذیرش و تردد ناوگان به کشور خود و بازگشایی تدریجی مرز در مقاطع مختلف طی سال جاری، تردد از پایانه مرزی لطف‌آباد طی۸ ‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۸ درصدی مواجه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان‌رضوی)، جعفر شهامت مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای خراسان‌رضوی با اعلام اینکه طی ۸ ماهه سال جاری نسبت تردد از پایانه مرزی لطف‌آباد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۸ درصدی مواجه بوده است دلایل این افزایش تردد را رفع محدودیت اعمال شده توسط کشور ترکمنستان در پذیرش و تردد ناوگان به کشور خود و بازگشایی تدریجی مرز در مقاطع مختلف عنوان کرد.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: پس از کش و قوس‌های فراوان به واسطه شیوع کویید۱۹ در دنیا وهمچنین رفتار کشور ترکمنستان در حوزه حمل ونقل بین‌الملل برای کنترل این بیماری، مشکلات بسیار زیادی برای کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران به وجود آورد که از این حیث این تصمیم موجب ایجاد خسارت های فراوان به تجار، بازرگانان به ویژه  شرکت های حمل ونقل بین المللی شد.

شهامت افزود: خوشبختانه با به روی کار آمدن دولت سیزدهم و نگرش دولت به توسعه تعاملات و ارتباطات اقتصادی با کشور های همسایه و همچنین سفر های هیئت های دو طرف  و دیدارهای پی درپی و پیگیری‌های دستگاه‌های دخیل و کاهش بیماری کرونا، خوشبختانه رخدادهای بسیار مثبتی در سال جاری بین دو کشور ایران و ترکمنستان صورت گرفت.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی آخرین رخداد مرزی را بازگشایی کامل مرز در ۱۱ آبان ماه سال جاری عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با توجه به مزیت‌های خوب این پایانه مرزی، پس از هر رخداد تازه با افزایش تردد مواجه بوده‌ایم.

شهامت در ادامه به رخداد های مرزی در پسا کرونا اشاره و خاطر نشان کرد: پس از تعطیلی ۴ اسفند ماه سال ۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا با رایزنی های صورت گرفته در ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۹ مرز به صورت تبادل یدک بازگشایی گردید که این رویه با توجه به اینکه با پروتکل های حمل ونقل بین المللی دنیا و قوانین کشور مغایرت داشت مشکلات بسیار زیادی  ایجاد نمود.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای خراسان رضوی در ادامه اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و جلسات مشترک با هدف ارتقاء تعاملات اقتصادی فی مابین، خوشبختانه در ۴  تیر ماه سال جاری رخداد جدیدی  برای ترانزیت عبوری از ترکمنستان صورت گرفت و در پی آن در ۹ مهر ماه نیز عوارض جاده ای بر اساس پیمایش که برای ناوگان ایرانی وضع شده بود توسط کشور ترکمنستان لغو و برخی از عوارض ها نیز تقلیل یافت.

این مقام مسئول در ادامه به روند تردد ملیت ها اشاره کرد و ادامه داد: پس از رخداد بازگشایی مرز برای ترانزیت عبوری تغییری در روند آمار تردد ناوگان ملیت ایرانی صورت نگرفته است  ولی بعد از رخداد جدید حذف پیمایش جاده‌ای، افزایش حدود ۴۵ درصدی را نشان می دهد و تردد  ناوگان ملیت ترکیه نیز  بعد از بازگشایی مرز برای ترانزیت عبوری نسبت به سه ماه ابتدایی سال،  افزایش ۲۳۵ در صدی در روند آمار تردد صورت گرفته است  و این تعداد بعد از رخداد جدید حذف عوارض جاده‌ای،  افزایش حدود ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد.

شهامت  ادامه  داد: برای ناوگان ملیت ترکمنستان در هر سه رخداد تغییر چندانی در روند آمار تردد ناوگان ملیت ترکمنستان گزارش نشده است ولی تردد ناوگان ملیت قزاقستان بعد از حذف عوارض جاده ای، افزایش  ۲ برابری را نشان می دهد.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای خراسان‌رضوی با بیان اینکه تردد در ترانزیت خروجی ۱۴۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد اضافه کرد: این پایانه مرزی از حیث ترانزیت خروجی در بین پایانه‌های مرزی استان سهم ۳۴ درصدی پس از پایانه مرزی سرخس در رتبه دوم قرار دارد که تردد خروجی ناوگان ملیت ترکیه  ۳.۴ برابر رشد داشته است و سهم ۵۶ درصدی تردد از این پایانه مرزی نسبت به بقیه ملیت ها را از آن خود کرده است.

شهامت در پایان اظهار امیدواری کرد با هماهنگی دستگاه‌های مستقر در مجموعه پایانه مرزی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته افزایش ترددها از این پایانه مرزی سیر صعودی داشته باشد که  نقش بسزایی در رونق اقتصادی شهرستان درگز و استان خراسان‌رضوی و در نهایت کشور خواهد داشت.