شناسهٔ خبر: 120649 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

از ابتدای سال جاری تاکنون

۸۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان قزوین بهسازی و روکش آسفالت شد

راه روستایی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: ۸۰ کیلومتر از راه های فرعی و روستایی استان در هشت ماه ابتدای سال جاری بهسازی و روکش آسفالت شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(راهداری قزوین)، جواد حق‌لطفی گفت:برای بهسازی و روکش آسفالت این راه های روستایی  ۱۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت عملیات تعریض و خاکبرداری، احداث ابنیه فنی و زیرسازی در ۶۱ کیلومتر از راه‌های روستایی استان با هزینه‌ای بالغ بر ۴۲۰ میلیارد ریال صورت گرفته است که از این مقدار ۳۹ کیلومتر روکش آسفالت شده و تکمیل روکش ۲۲ کیلومتر باقی‌مانده با هزینه ای بالغ بر ۳۱۰ میلیارد ریال در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

حق‌لطفی ادامه داد :در حوزه راه های فرعی استان نیز این اداره کل از ابتدای سال جاری ۲۰ کیلومتر بهسازی آسفالت با هزینه‌ای بالغ بر ۳۲۵ میلیارد ریال انجام داده است.

به گفته وی بخش قابل توجهی از خسارات و خرابی‌های راه‌های فرعی و روستایی ناشی از فعالیت معادن و تردد ماشین‌آلات سنگین و بارهای غیرمتعارف بوده و موجب کاهش شدید سطح سرویس و نارضایتی کاربران راه از جمله صاحبان معادن و استفاده‌کنندگان از این راه‌ها شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت:به منظور جبران بخشی از این خسارات قانون بودجه سال ۱۴۰۱، شورای معادن استان را موظف کرده ۲درصد از وصولی بهره مالکانه سهم معادن استان‌ها را از طریق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای نگه‌داری و بهسازی محورهای جاده‌ای با اولویت جاده های مورد استفاده معادن اختصاص دهد.

حق‌لطفی افزود:در حال حاضر ۴۸۰ کیلومتر از راه‌های فرعی و روستایی استان به دلیل تردد غیر مجاز ماشین‌آلات معادن، دچار تخریب شده‌اند که برای بهسازی آنها نیاز به ۷۱۳میلیارد تومان اعتبار است.

استان قزوین دارای ۶هزار و ۷۰۵ کیلومتر راه است که پنج هزار و ۳۳۲ کیلومتر آن را راه‌های روستایی و فرعی تشکیل می‌دهند.