شناسهٔ خبر: 121053 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد:

۴۶ درصد واحدهای مسکونی روستاییان سیستان و بلوچستان مقاوم سازی شد

مصطفی بیک مداح سیستان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر ۴۶ درصد مساکن روستایی استان در مقابل بلاهای طبیعی مقاوم و ایمن سازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سیستان و بلوچستان، مصطفی بیک مداح با بیان اینکه این استان جزو مناطق مستعد بلاهای طبیعی از جمله سیل و زلزله است، اظهار داشت: با مقاوم سازی و افزایش میزان ضریب ایمن سازی منازل مسکونی روستایی شاهد این هستیم که تخریب ساخت و سازها در روستاها بسیار کمتر از سالیان گذشته است.

وی با بیان اینکه ۴۶ درصد واحدهای مسکونی روستاییان سیستان و بلوچستان مقاوم سازی شده است،تاکید کرد: بر اساس برنامه تدوین شده در افق ۱۰ ساله تا سال ۱۴۱۰ تمام واحد های روستایی استان مقاوم سازی خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به چالش های موجود در اجرای پروژه های مسکن روستایی استان گفت: با وجود دستاوردهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سالهای گذشته و ارتقای قابل توجه شاخص های توسعه روستایی از جمله شاخص طرح های هادی و مقاوم سازی مسکن روستایی این نهاد در اجرای طرح های عمرانی در استان با چالش های ویژه ای روبروست که برخی از آنها حاصل جغرافیا و آب و هوای سخت منطقه و برخی دیگر ماحصل سوء مدیریت مزمن در استان است که حتی الامکان در سنوات اخیر سعی در جبران آن شده است .

بیک مداح افزود: یکی از مشکلات بنیاد مسکن در سیستان و بلوچستان در زمینه اجرای طرح های هادی ، عدم تخصیص بودجه کافی و مورد نیاز برای اجرای کامل یک طرح ( زیرسازی ، آسفالت ، جدولگذاری ، پیاده روسازی ، ساخت پارک محله ، دیوار حفاظتی یا سیلبند ) است که موجبات مستهلک شدن طرح ها اجرا شده ، پیش از اجرای کامل آن و لزوم دوباره کاری و عدم تحقق اهداف طرح می گردد.

وی تصریح کرد: همچنین عدم هماهنگی و همراستایی دیگر دستگاه های خدمات رسان در روستاها از جمله ادارات گاز ، آب و برق موجب تخریب زیرساخت های احداث شده توسط بنیاد مسکن می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: پراکندگی روستاها و صعب العبور بودن مناطق روستایی در بلوچستان موجب عدم تمایل پیمانکاران ساختمانی برای فعالیت در این مناطق شده است که شانس حضور پیمانکاران تازه کار و حاشیه دار را افزایش داده که بعضا موجب نارضایتی روستاییان و افت کیفیت ساخت و سازهای روستایی گردیده است. وی افزود: همچنین کمبود نقدینگی و تسهیلات نیز از جمله اساسی ترین مشکلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان بشمار می رود بنحوی که تسهیلات کنونی پاسخگوی هزینه ساخت یک واحد مسکونی استاندارد در استان نیست.

بیک مداح تاکید کرد: این بنیاد در بسیاری از نقاط سیستان و بلوچستان با کمبود شدید آب مواجه است به نحوی که پیمانکاران علاوه بر هزینه های معمول ، ناچارا برای تامین آب مورد نیاز اجرای طرح های عمرانی و پروژه های مسکونی باید آب را خریداری و در فواصل زیاد حمل کنند که همین امر لزوم استفاده از فناوری های نوین صنعت ساختمان و منازل پیش ساخته انبوه را پر رنگ تر می کند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این بنیاد به عنوان متولی طرح های توسعه روستایی به خصوص با تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی نقش بسزایی در امر توسعه همه جانبه روستاها داشته است، گفت: در مسیر حرکت خود که همان عمران روستاها و ارائه خدمات به بخش قابل توجه از جمعیت استان است نیازمند نگاه ویژه هستیم با توان بیشتری عمل کرده و بتوانیم مشکل مردم در حوزه مسکن و عمران روستاها را بر طرف کنیم.