شناسهٔ خبر: 121245 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

برگزاری رویداد آموزه‌های زلزله بم با حضور سفیران بازآفرینی شهری در ۱۰۵ شهر

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از برگزاری رویداد آموزه‌های زلزله بم با حضور سفیران بازآفرینی شهری در ۱۰۵ شهر در روزهای سوم تا پنجم دیماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در نظر داریم تا در آستانه پنجم دیماه «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» رویدادی به منظور پاسداشت این روز و لزوم بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله بم وبا هدف ترویج فرهنگ نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی مردمی در شهرها و محلات هدف در روزهای سوم تا پنجم  دی برگزار کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این رویداد با حضور سفیرانی تحت‌عنوان سفیران شهر بم و شرکت بازآفرینی در سه شهر منتخب هر استان در ایام مذکور با محوریت اداره کل راه وشهرسازی و از طریق شهرداری‌ها برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه‌ای که به منظور هماهنگی با شهرداران و مدیران کل راه و شهرسازی شهرهای  منتخب به شکل مجازی برگزار شد؛ با اشاره به این که بر اساس بند یک مصوبه ستادملی بازآفرینی شهری پایدار که تیر ماه برگزار شد، استان‌ها باید برنامه اقدام مشترک خود را بروزرسانی کنند، گفت: در سال ۹۷ یک بار این کار انجام شد اما با توجه به تغییر سیاست‌ها و نیازمندی‌های محلات، این برنامه باید در ستادهای بازآفرینی شهرستانی مورد بازنگری قرار گرفته و به ستادهای استانی ارسال شود.

وی اهدافی که باید در برنامه جدید اقدام مشترک مورد توجه قرار گیرد برشمرد و توضیح داد: باید سرانه استاندارد مسکن در محلات بازآفرینی شهری به متوسط استاندارد مسکن همان شهر برسد، کاهش بناهای ناپایدار و نیز افزایش سرانه خدماتی هفتگانه نیز باید به متوسط همان شهر برسد.

آئینی تاکید کرد: ضروری است، ستادهای شهرستانی این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهند  تا پایان بهمن ماه برنامه اقدام مشترک آماده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که تاکنون هیچ کدام از محلات هدف از برنامه خارج نشده‌اند، تصریح کرد: واقعیت این است که طی سال‌های گذشته برخی محلات هدف به دلیل ارایه خدمات، کم کم از شکل سکونتگاه غیررسمی و بافت فرسوده خارج شده و به لحاظ سرانه‌ به متوسط سرانه‌های شهر رسیده‌اند اما کماکان در لیست بافت‌های ناکارآمد قرار دارند که این امر منجر به توزیع ناعادلانه اعتبارات و تسهیلات می‌شود، بنابراین لازم است در هر استان این محلات با انجام کارهای باقی‌مانده در برنامه خروج از بافت‌های ناکارآمد قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر این که شتاب‌بخشی به نوسازی بناهای ناپایدار باید در اولویت برنامه‌ ستادهای شهرستانی و استانی قرارگیرد، عنوان کرد: در این راستا بسته‌های تشویقی مناسبی در حوزه‌های مختلف تدوین شده است که باید این بسته‌ها برای‌ مخاطبان اصلی آنها ارایه شود و آن‌ها را توجیه کنیم. در این راه هر چند رسانه‌های جمعی می‌توانند تاثیرگذار باشند اما گفت و گوی چهره به چهره بیشترین تاثیر را دارد.

آئینی با اشاره به برنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران به مناسبت پنجم دی ماه سالروز حادثه غم انگیز زلزله بم گفت: باید از ظرفیت‌های عاطفی و انسانی حادثه بم حداکثر استفاده را ببریم تا دیگر شاهد بروز حوادثی این چنین تلخ در کشور نباشیم.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار افزود: در این سه روز، ۱۰۰ شهر که بیشترین تعداد بنای ناپایدار را داشتند برای میزبانی این رویداد انتخاب شده‌اند، مخاطبان اصلی این رویداد مردم هستندکه باید آگاه شوند چه حمایت‌ها و تسهیلاتی به آنها تعلق می‌گیرد و چطور باید کار را شروع کنند. همچنین جلسات جداگانه‌ای با سازندگان و مدیران شهری برگزار خواهد شد. هدف این است در پایان روز سوم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی قابل توجهی در این خصوص صورت گیرد.

معرفی ۳۳ هزار واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک مسکن

آئینی با اشاره به اینکه در سال جاری ۳۳ هزار واحد جهت دریافت تسهیلات نوسازی به بانک مسکن معرفی شده است، از انعقاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ قرارداد خبر داد و گفت: این رویداد فرصت مناسبی است تا شهروندان محلات هدف را به استفاده حداکثری از تسهیلات نهضت ملی مسکن برای نوسازی و مقاوم‌سازی بناهای ناپایدار تشویق کنید، بسیاری از مردم در این محلات زیرسقف‌های لرزان زندگی می ‌نند و خود از آن آگاه نیستند یا نسبت به آن بی‎توجه‌اند که باید آن‌ها را برای مقاوم‌سازی واحدهایشان توجیه کنیم.

در این جلسه سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیات مدیره و راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز توضیحاتی در خصوص این رویداد ارایه کرد و گفت:  کشور ما به واسطه ویژگی‌های اقلیمی و زمین‌شناسی و نوع توسعه اجتماعی و فضایی که داشته است، از جمله آسیب پذیرترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود. همچنین به دلیل اسکان‌یابی نامناسب، موقعیت استقرار سکونتگاه‌های شهری و روستایی و عدم انطباق سکونتگاه‌ها با فرم محیط طبیعی و نیز سطح توسعه اجتماعی، اقتصادی و نهادی شرایط آسیب پذیر و شکننده را به وجود آورد.

برگزاری رویداد آموزه‌های زلزله بم با حضور سفیران بازآفرینی شهری در ۱۰۵ شهر

قرارگیری ۷۷ درصد شهرهای کشور بر روی پهنه‌های گسلی

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که بر اساس آمار سالانه هزار زلزله کوچک و بزرگ در کشور رخ می‌دهد، عنوان کرد: از این تعداد حدود ۲۴۰ زلزله بیش از ۴ ریشتر است و هر چند سال یک بار نیز زلزله‌های با بزرگی ۶ داریم که از قدرت تخریبی بالایی برخوردارند.

سیدالحسینی ادامه داد: آمارها نشان از این دارد که ۷۷ درصد شهرهای کشور بر روی گسل و پهنه‎بندی زلزله قرار دارند و حدود ۳۰ درصد جمعیت شهرها به لحاظ عدم توسعه متوازن از شرایط بحرانی برخوردارند که بافت‌های ناکارآمد را تشکیل داده‌اند و نیاز به توجه ویژه دارند.

سیدالحسینی با یادآوری این که بعد از وقوع زلزله بم شورای عالی معماری وشهرسازی شاخص بناهای ناپایدار را به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی تعیین محدوده بافت‌های فرسوده شهری در ایران تعیین کرد، گفت: برای کاهش بناهای ناپایدار نیاز به یکسری اقدام‌ها در حوزه سیاستگذاری و اجرا وجود دارد که باید از طریق ظرفیت‌سازی، ابزارسازی، جریان‌سازی و نهادسازی به ارتقا ایمنی و پایداری محیطی پرداخت.

او ادامه داد: یکی از موضوعات جریان سازی، ترویج فرهنگ گفتمان و اطلاع رسانی چهره به چهره است و امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی بتوانیم سطح ناپایداری بناها در محلات هدف را کاهش دهیم.

ضرورت تبیین سیاست‌های پیشگیرانه و ترویج مقاوم سازی واحدهای مسکونی

مجید روستا دیگر عضو هیات مدیره شرکت نیز با بیان این که این رویداد فرصت مناسبی است تا توجهات را در نظام برنامه‌ریزی  به زلزله و تاثیر آن بر بناهای ناپایدار معطوف کنیم، گفت: نیاز است به موازات نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن در این بافت‌ها سیاست‌های پیشگیرانه نیز تبیین شود.

وی افزود: پرداختن به بحث‌های آموزشی و ایجاد فضاهای عمومی برای آموزش در خصوص نحوه مقابله با زلزله از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.