شناسهٔ خبر: 121498 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نجف آباد مطرح کرد: 

تلاش برای بازگشت اراضی ۶۲۵ میلیارد ریالی نجف آباد به بیت‌المال و استفاده در نهضت ملی مسکن

مرتضی فولادی- نجف اباد - اصفهان رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نجف آباد گفت: فرآیند بازگشت اراضی ۱۲.۵ هکتاری شهرستان نجف آباد به دولت در حال انجام بوده و مقرر است به تولید مسکن اختصاص داده شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ مرتضی فولادی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نجف آباد اظهار کرد:‌ مطابق با پالایش انجام شده در رابطه با متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن این شهرستان، تعداد ۷۶۰ نفر برای این طرح در شهر نجف آباد واجد شرایط شناخته شدند.  

وی افزود: حدود سه هزار نفر از مردم نجف آباد در زمانی که شهر نجف آباد جزء گزینه‌های انتخابی در سامانه طرح نهضت ملی مسکن نبود، شهر گلدشت را به عنوان شهر مورد تقاضا انتخاب نمودند که در صورت اخذ مصوبات شورای مسکن شهرستان و استان اقدامات لازم جهت تغییر شهر برای این متقاضیان انجام می‌شود.  

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نجف آباد گفت: در صورت تحقق این امر در شهر نجف آباد نیاز به تامین حداقل ۴۰ هکتار زمین برای سه هزار و ۷۶۰ متقاضی است.  

وی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده در نیمه نخست سال جاری، نقشه های معماری طرح نهضت ملی مسکن شهر نجف آباد در کمیته کارشناسی طرح‌های آماده سازی و مسکن تصویب و جهت تهیه نقشه های سازه و اجرا به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ شده است.  

فولادی افزود: زمین برای ساخت مجموعه ۶۰۰ واحدی طرح نهضت ملی مسکن نجف آباد به پیمانکار منتخب که دارای توانمندی مناسبی است تحویل شده است.  

وی گفت: پروژه نهضت ملی مسکن نجف آباد در عرصه ای به وسعت ۱۰ هکتار و در قالب ۱۸ بلوک آپارتمانی با تمامی خدمات و در محدوده شهر جانمایی شده و بر اساس آخرین طرح معماری، تعداد ۵۸۹ واحد مسکونی در این بلوک‌ها طراحی شده است.  

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نجف آباد اضافه کرد: از جمله نقاط قوت این طرح، هزینه بسیار پایین آماده سازی اراضی به لحاظ توپوگرافی و شیب زمین و وجود تمامی خدمات و تاسیسات در محدوده طرح است.  

وی خاطرنشان کرد: در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ تسهیلات ۵۸۹ واحد از طرح نهضت ملی مسکن شهر نجف آباد اخذ و به حساب متقاضیان واریز شد همچنین امور مربوط به رهن اسناد در دفترخانه، توسط این اداره انجام شده است.  

فولادی با بیان اینکه قطعه زمین ۲۶ هکتاری در محدوده شهر نجف آباد جهت تغییر کاربری از آموزش عالی به مسکونی پیشنهاد شده که به تصویب کمیته کارشناسی کمیسیون ماده ۵ رسیده است، گفت: دو قطعه دیگر خارج از محدوده و در غرب یزدانشهر به مساحت های ۶۰ و ۴۸ هکتاری جهت الحاق به محدوده پیشنهاد شده که مراحل اخذ استعلام های تعیین کاربری در حال انجام است.  

وی ادامه داد: در اجرای مواد ۱۰ و ۱۲ قانون جهش تولید مسکن، اراضی سایر دستگاهها شناسایی و مکاتبات مربوطه جهت بازپس‌گیری این اراضی که حدود ۷۳۰ هکتار بوده در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نجف آباد خاطر نشان کرد: این اداره با همکاری و تعامل ویژه بین دستگاه‌های نظارتی و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به پرونده‌های قدیمی اعتراض به ماده واحده اراضی ملی ورود نموده و براین اساس یک قطعه زمین به مساحت حدود ۵/۱۲ هکتار در مجاورت طرح نهضت ملی مسکن فعلی از  مستثنیات به ملی تغییر ماهیت داده شد.  

وی افزود: در حال حاضر از طریق مرجع قضایی جهت نهایی شدن فرآیند عودت اراضی به دولت و بخش مسکن اقدامات در حال انجام است که در صورت ابطال اسناد آن، این زمین با ارزش ریالی ۶۲۵ میلیارد تومان به بیت المال برگشت می شود و امر تولید مسکن در شهر را محقق می‌کند.