شناسهٔ خبر: 121711 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن:

لرستان مقام سوم مقابله با زمین خواری را در کشور دارد

جلسه حفاظت اراضی لرستان رییس یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: مردم لرستان در راستای حفظ بیت‌المال و سرمایه‌های ملی و دولتی بسیار همراه و همگام هستند به نحوی که این استان رتبه سوم مقابله با زمین‌خواری را در ارزیابی‌ها به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد جواد خردمند رییس یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن روز دوشنبه در جمع نیروهای یگان حفاظت اراضی و کارکنان راه و شهرسازی لرستان با تقدیر از همراهی مردم استان و عملکرد اداره کل راه و شهرسازی در خصوص گزارش و مقابله با زمین خواری اظهار کرد: بسیاری از گزارش ها در رابطه با زمین خواری در لرستان مردمی است و این همکاری خوب موجب عملکرد مطلوب یگان حفاظت اراضی استان شده است بنابراین انتظار می رود تعامل کنونی تداوم داشته باشد.

وی همچنین بیان کرد: ارزیابی و راستی آزمایی فعالیت یگان حفاظت اراضی لرستان در سفر به این استان صورت گرفت و مشخص شد با تدابیر اداره راه و شهرسازی و فرمانده یگان حفاظت استان، لرستان در رده مناطق " بسیار خوب" در خصوص مقابله با زمین خواری قرار دارد.

خردمند بیشترین تماس تلفنی با سامانه ۱۶۵۶ و گزارشات مردمی در خصوص زمین خواری در کشور را مربوط به استان لرستان عنوان کرد و افزود: این همکاری مردمی به وزیر راه و شهرسازی منعکس خواهد شد.

وی تصریح کرد: نیروهای یگان حفاظت اراضی به عنوان ضابط قضایی و بازوی دادستان هستند و در لرستان نیز تعامل خوبی بین این نیروها و دستگاه قضایی و انتظامی ایجاد شده است.

نحوه قیمت‌گذاری اراضی رفع تصرف شده

وحید کرم الهی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز در خصوص جزییات صدور سند برای بناهای ساخته شده در اراضی دولتی استان گفت: نوع نرخ گذاری این زمین ها مربوط به قبل و بعد سال ۹۴ است که این واحدها توسط افراد مختلف به عنوان مسکونی یا تجاری ساخته و اعیانی هایی در آنها احداث شده است اما فاقد سند رسمی هستند. 

کرم الهی افزود: وزارت راه و شهرسازی بر اساس بند "ک" تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱در خصوص زمین های دولتی و اراضی تصرفی ساخته شده توسط مردم در سال های گذشته، موظف شده است این زمین ها را به متصرفان و بهره برداران واگذار کند.

وی گفت: ملاک تشخیص زمان ساخت هم عکس های هوایی سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه برداری و سازمان قضایی نیروهای مسلح خواهد بود و توسط کارشناسان رسمی داگستری مشخص می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اضافه کرد: قیمت گذاری برای اراضی با ساخت و سازهای جاری، ارتباطی به زمان و سال احداث ندارد و به قیمت کارشناسی محاسبه می شود و افرادی که هم اکنون زمین دولتی بدون ساخت و ساز در اختیار دارند مشمول این قانون نمی شوند چراکه ملک در اختیار دولت و هرگونه ساخت و سازی در آن ممنوع است.

وی افزود: سهمیه یا هدفگذاری مشخصی تاکنون برای استان ها تعیین نشده است اما مردم می توانند در مرحله کنونی نسبت به معرفی واحد خود اقدام کنند تا جمع بندی نهایی انجام شود.