شناسهٔ خبر: 121986 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

خیز سیستان و بلوچستان برای توسعه بزرگراه

همزمان با نوروز سه کیلومتر باند دوم در محدوده کمربندی غربی زاهدان زیر بار ترافیک رفت بخش راه و حمل و نقل از شاخص های مهم توسعه هر منطقه‌ای بوده و سیستان و بلوچستان نیز در سه سال اخیر گام‌های محکم خود در مسیر توسعه یافتگی بیشتر با توسعه طرح‌های بزرگراهی برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سیستان و بلوچستان، دسترسی مناسب به راه از عوامل کم شدن هزینه‌های تجارت و از مزیت‌های نسبیِ مناطق مختلف کشور برای تولید محسوب می‌شود، وجود راه مناسب می‌تواند تولید کنندگان را به بازارهای مختلف رسانده و زمینه حضور سرمایه گذاران را به مناطق مختلف بویژه مناطقی که از ظرفیت‌های فراوان برخوردارند فراهم کرده و باعث توسعه آن منطقه و استفاده بیشتر از تولیدات بومی می‌شود.

سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی‌ و قرار گرفتن در شاهراه اقتصاد بین‌المللی که به سبب موقعیت جغرافیایی و همجواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و دسترسی به آبهای آزاد ایجاد شده نیازمند توسعه عنصر حمل و نقل است؛ نیازی که بخش اعظم آن در بستر جاده و بزرگراه‌ها تامین خواهد شد.

در سال‌های نه چندان دور سیستان و بلوچستان دارای شبکه‌ای عقب افتاده و محروم از راه‌های مواصلاتی توسعه یافته بود که این امر با وجود ظرفیت‌های اقتصادی مهم در این استان نظیر برخوداری از تنها بندر اقیانویسی ایران و مرزهای طولانی سبب شده بود جایگاه استان در اقتصاد و تجاری و بازرگانی کشور ضعیف باشد.

آنچه در سه سال اخیر از سوی مدیران حوزه راه در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته تداوم نهضت راه‌سازی، چانه زنی برای گرفتن اعتبارات عمرانی بیشتر و ایجاد تحول در اعتبارات اندک و قطره چکانی است.

توسعه بزرگراه‌ها در سیستان و بلوچستان علاوه‌بر اهمیت‌های کشوری در موقعیت داخلی استان نیز تأثیرات بسزایی گذاشته و توانسته شاخص‌های رفاه اجتماعی را در این منطقه بالا برده و این استان را از محرومیت‌های اجتماعی دور کند.

با همت دولت و درایت مدیریت استانی در سه سال اخیر، نهضت راه‌سازی در سیستان و بلوچستان آغاز شد و با فعال شدن کارگاه‌های راه‌سازی در همه مسیرهای ارتباطی این استان به کارگاه بزرگ راه‌سازی تبدیل شده است.
در این سال‌ تاکید همه مسوولان در سیستان و بلوچستان بر این بوده که همه دست به دست هم دهند و بدون آنکه دل به اعتبارات قطره چکانی بسپارند با اجرای طرح‌های عمده در مسیرها، راه‌های این استان را از شرایط عقب مانده خارج کنند و توسعه‌ای درخور این استان به راه‌های آن دهند.

سیستان و بلوچستان در دوران گذار خود از محرومیت بزرگراه هم‌اینک با گام‌های بلند مسوولان حرکت شتابان را به سمت اوج توسعه باند دوم آغاز کرده بطوریکه در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز تا حدود چهار سال آینده با دو بانده شدن همه محورها از مسیرهای استاندارد برای تردد برخوردار خواهد شد.

سیستان و بلوچستان و خیزش بزرگ برای توسعه بزرگراه

تبدیل سیستان و بلوچستان به کارگاه بزرگ راه‌سازی

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: جاده‌های این استان هم‌اینک به کارگاه‌های راه‌سازی تبدیل شده بطوریکه بیش از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با فعال بودن ۱۲ کارگاه راه‌سازی و اشتغال بیش‌از ۲ هزار نفر در مسیرهای زابل- زاهدان، زاهدان- بیرجند، میرجاوه- زاهدان - بم و زاهدان- خاش، اسکل آباد- گوهرکوه بزمان و زابل - زهک در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سالجاری بیش‌از ۷۰ کیلومتر آن آماده بهره برداری شود.

عطااله اکبری اظهارداشت: با هدف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای بویژه بزرگراه که نوید بخش رونق اقتصادی و افزایش ایمنی سفر در سیستان و بلوچستان خواهد بود در سال گذشته ۶۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده زیرپوشش این اداره‌کل بعد از اتمام مراحل ساخت زیر بار ترافیک رفت.
وی افزود: با اقدامات مطلوب صورت گرفته، این اداره‌کل سال گذشته پیشتاز تامین اعتبار و ساخت بزرگراه و راه اصلی در کشور معرفی شد.

در مجموع برای تبدیل ۹۳۳کیلومتر راه اصلی در سیستان وبلوچستان به بزرگراه نیازمند بیش‌از ۱۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: از آنجایی که طولانی شدن طرح‌های راه‌سازی با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بسیار هزینه‌بر خواهد بود تمام تلاش این اداره‌کل با وجود همه تنگناهای مالی تکمیل هر چه سریعتر طرح‌های زیرساختی بویژه بزرگراه در استان است.

وی تصریح کرد: کریدور شمال و جنوب(چابهار - میلک و زاهدان- بیرجند) سیستان و بلوچستان یک‌هزار و ۳۵ کیلومتر طول دارد که در این مسیر ۳۰۹ کیلومتر باند دوم به بهره برداری رسیده و عملیات احداث ۲۶۱ کیلومتر بزرگراه نیز در دست اجراست و همچنان ۴۶۵کیلومتر آغاز نشده است.

اکبری افزود: همچنین طول کریدور شرق به غرب سیستان وبلوچستان(بزرگراه زاهدان - میرجاوه) ۲۹۸کیلومتر است که در این مسیر نیز ۹۰ کیلومتر باند دوم احداث شده و عملیات ساخت ۴۲ کیلومتر بزرگراه در این مسیر در دست ساخت بوده بقیه هنوز آغاز نشده است.

وی تاکید کرد: در مجموع برای تبدیل ۹۳۳کیلومتر راه دوبانده در سیستان وبلوچستان به بزرگراه نیازمند بیش‌از ۱۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

سیستان و بلوچستان و خیزش بزرگ برای توسعه بزرگراه

سیستان و بلوچستان و خیزش بزرگ برای توسعه بزرگراه

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر این اداره کل به منظور رشد ترانزیت و تجارت، افزایش سرعت انتقال بار و مسافر، ارتقای ایمنی کاربران جاده ای تمام تلاش خود را به ساخت باند دوم در محورهای زاهدان- میرجاوه، زاهدان- نصرت اباد. زاهدان- زابل زاهدان- بیرجند، زاهدان - خاش (قطعه یک ) زابل- زهک و همچنین احداث راه اصلی در مسیرهای اسکل آباد- بزمان. خاش –روتک و همچنین ساخت پل شیله معطوف نموده است که پیش بینی می شود تا پایان سالجاری ۷۱ کیلومتر از این پروژه ها تکمیل و آماده بهره برداری شود.

اکبری از همه پیمانکاران که با وجود طلب سنگین از تعطیلی کارگاهها جلوگیری کردند تا آرزوی ۳۰ساله مردم استان در جهت داشتن محورهای دوبانده زودتر محقق شود، قدردانی کرد.