شناسهٔ خبر: 122532 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

رشد بیش از ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده تهران برای پاییز امسال/بیش از ۱۱۱ هزار واحد در سطح کشور در دست نوسازی است

ببینید | نشست خبری معاون وزیر و مدیر عامل شرکت باز آفرینی شهری ایران مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام رشد ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده پایتخت از نوسازی بیش از ۱۱۱ هزار واحد در سطح کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران امروز ۳۰ آذر در نشست خبری تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های آن شرکت از رشد ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی و رشد ۴۶ درصدی تعداد واحدهای نوسازی شده در بافت فرسوده پایتخت خبر داد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مجموعا ۱۶۷ هزار هکتار بافت ناکارآمد در سطح کشور وجود دارد که ۷۴ هزار هکتار آن بافت فرسوده، ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای، و حدود ۳۳ هزار هکتار بافت تاریخی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در شهر تهران ۴هزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۷ درصد بافت فرسوده وجود دارد، افزود: طبق آمار در ۱۶۷ هزار هکتار بافت ناکارامد حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساکن هستند و بنابراین تسریع در نوسازی بافت فرسوده در برنامه‌های شرکت بازآفرینی قرار دارد و برای تحقق آن پنج راهکار نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته آئینی، هم‌اکنون ۲۰  درصد شهرها و ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور در بافت‌های ناکارآمد ساکن هستند. همچنین در این محدوده‌ها نزدیک به ۲ میلیون و ۶۸۲ هزار واحد ناپایدار شناسایی شده است که این واحدها به شدت در برابری حوادث غیرمترقبه خطرپذیر هستند و بر اساس شرایط ریزدانگی و نفوذناپذیری مستعد بحران شناسایی شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: از ابتدای اجرای طرح نوسازی و مقاوم‌سازی ۲۲۰ هزار واحد بنای فرسوده برچیده شدند و به جای آنها ۷۱۰ هزار واحد تولید شده است.

وی تسریع در روند نوسازی را با مشارکت مردم و مردمی‌سازی ممکن دانست و افزود: عمده مالکان و ساکنان بافت‌های فرسوده که نیازمند تسریع در نوسازی هستند از اقشارکم‌درآمد جامعه محسوب می‌شوند که در دولت سیزدهم تلاش شده است تا با ایجاد مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران، انبوه سازان و توسعه گران روند نوسازی بافت‌های فرسوده سرعت لازم را بگیرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بیان بسته جامع تشویقی که شامل پنج محور و راهکار است گفت: کاهش هزینه‌های غیرساختمانی در بافت‌های فرسوده که شامل کاهش هزینه‌ها و حذف آنهاست از جمله این راهکارها و محور نخست بسته تشویقی است. هم اکنون شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند که تا ۵۰ درصد تخفیف را بدهند که در برخی موارد این تخفیف ها به ۱۰۰ درصد هم می‌رسد. در مقابل دولت متعهد است تا این تخفیف‌ها را  در صدور پروانه ساختمانی برای شهردارهای جبران کند.

به گفته وی هم‌اکنون به طور میانگین ۸۵ درصد تخفیف‌ها اعمال می‌شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: صدور پروانه ساخت در تهران هشت ماه طول می‌کشد که انگیزه را از سازنده گرفته است، با شهرداری به توافق رسیدیم که صدور پروانه ساخت در محلات فرسوده به ۲ ماه برسد. موضوع بعدی انشعابات آب و برق وگاز است، سازندگان تا سه ماه برای نصب انشعابات دوندگی دارند.

آئینی محور دوم بسته های مشوق نوسازی در بافت فرسوده را برای سازندگان و سرمایه‌گذاران تامین مالی عنوان کرد و افزود: سیستم بانکی به کمک سرمایه گذاران و سازندگان نوسازی در بافت‌های فرسوده آمده و تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار آنها قرار می‌دهد. در بافت فرسوده بانک ها موظف هستند همانند نهضت ملی مسکن در واحدهای معرفی شده تسهیلات را بدون شراط چهارگانه نهضت ملی در اختیار سازندگان قرار بدهند. در حال حاضر شرایط پرداخت تسهیلات به این صورت است که در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی پرداخت می‌شود که ۱۵۰ میلیون تومان از این تسهیلات با نرخ صفر درصد محاسبه می‌شود.

نوسازی ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد در بافت فرسوده سراسر کشور

وی توضیح داد: در حال حاضر ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد در بافت فرسوده در دست نوسازی قرار دارد که ۶۹ هزار واحد آن تحت حمایت دولت و تسهیلات بانکی و دولتی نوسازی می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی محور سوم را تسهیلات ودیعه مسکن و اسکان موقت ساکنان بافت های فرسوده که واحدهایشان در دست نوسازی قرار می گیرد عنوان کرد و در این خصوص توضیح داد: دولت در بسته تشویقی نوسازی در بافت فرسوده برای ودیعه مکسن ۶۰ میلیون تومان ودیعه قرض‌الحسنه با سود ۴ درصد در تهران و کلانشهرها و برای سایر شهرها نیز ودیعه ۴۵ میلیون تومانی در نظر گرفته است که با اینکار در صدد هستیم تا در نوسازی بافت های فرسوده تسریع ایجاد شود.

آئینی محور چهارم بسته تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده را مشوق‌های شهرسازانه برشمرد و تاکید کرد: هم‌اکنون شهرداری‌ها برای نوسازی بافت‌های فرسوده پای کارآمده‌اند و هم اکنون میانگین صدور پروانه در سطح کشور و تهران کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است. در این بخش تلاش شده است تا بن بست در صدور پروانه ساختمانی برداشته شود و امکان صدور پروانه برای همه پلاک‌ها مهیا شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اگر تخفیفات شهرداری در محلات فرسوده اعمال نشود با شکایت مردم قابلیت پیگیری قانونی دارد، زیرا ‌وظیفه نوسازی بر عهده شهرداری است و دولت اکنون به پشتیبانی کار آمده است.

وی محور پنجم راهکارهای دولت را برای نوسازی بافت فرسوده جابه جایی محلات در معرض خطر که امکان زیست برای آنها فراهم نیست عنوان کرد و گفت: برای واحدهایی که امکان زیست انسانی از نظر قرار گرفتن بر روی گسل، قرار گرفتن زیر دکل‌های برق فشار قوی، و... دارند بسته تشویقی از جسن زمین در نظر گرفته شده است و در قالب کلید به کلید و تخصیص زمین معوض اینکار انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به زلزله بم و پویشی که شرکت بازآفرینی برای بم در نظر گرفته است اشاره کرد و گفت: از ظرفیت بم برای نوسازی ایران استفاده می‌شود. بدین منظور از افراد ساکن در بم که در زلزله بم حضور داشتند به عنوان سفیران نوسازی دعوت شده است که در ۱۰۰ شهر نخست کشور که ۶۷ درصد مساحت ناپایدار در آن هست سفیران نوسازی با برگزاری نشست های خبری و گفتگو با ساکنان امکان نوسازی را به ساکنان یادآور شوند و بر آن تاکید داشته باشند.

آئینی با تاکید بر اینکه از ظرفیت بم برای نوسازی ایران استفاده می‌شود، افزود: سفیران بم با حضور در محلات فرسوده و برگزاری جلسه با مردم، پیام‌رسان این فاجعه خواهند بود و همزمان نشستی با سازندگان محلات خواهند داشت تا با تشریج جلوگیری از حادثه بمی دیگر، سازندگان را تشویق به نوسازی محلات فرسوده کنند.

به گفته وی، بسته تشویقی دولت در این ۱۰۰ شهر مورد اطلاع رسانی مردم و سازندگان قرار می‌گیرد.