شناسهٔ خبر: 122568 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان، خیزشی برای یک تحول

بازدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون استاندارو مدیر کل راه و شهرسازی از پروژه های در دست ساخت راه و مسکن شمال سیستان و بلوچستان پیشتازی سیستان و بلوچستان در طرح نهضت ملی مسکن علاوه بر امیدوار کردن مستاجران به خانه‌دار شدن هر چه سریعتر و رهایی از خانه به دوشی با خیزشی برای تحول سبب رونق تولید با گردش مالی بیش‌از هفت هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای حدود ۲۲ هزار نفر در پهناورترین استان کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سیستان و بلوچستان، مسکن به عنوان یکی از نیازهای ضروری و حقوق اساسی شهروندان نقش مهمی در بهبود شاخص رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و افزایش رفاه در جامعه دارد، مسکن و اهمیت آن در سالیان اخیر برای مردم دارای اهمیت و اولویت بوده که دولت‌های گوناگونی که بر سر کار آمدند برای این مهم برنامه‌ریزی‌های خاص داشتند یکی از مهمترین برنامه ریزی ها در طی سالیان اخیر در دولت سیزدهم اتفاق افتاد برنامه‌ریزی که با عنوان طرح نهضت ملی مسکن شناخته می‌شود و آمده که سنگی را از جلوی خیلی‌ها بردارد و کلید خانه را به دست خیلی ها به بسپارد.

نقش مسکن در اقتصاد کلیدی و محوری است بطوریکه علاوه‌بر فعال کردن بیش‌از ۱۰۰ شغل بر تولید داخلی نیز تاثیر قابل توجهی دارد که در این میان مصالح ساختمانی، پنجره و هر آنچه که برای ساخت مسکن نیاز است به تحرک وا داشته و در واقع ساخت مسکن محوری است که چرخه‌های زیادی را در اقتصاد به گردش در می‌آورد.

امروز مسکن در مسائل اقتصادی و اجتماعی نقش اصلی را ایفا می‌کند و تمام سعی و تلاش همه خدمتگزاران این عرصه بر این بوده که با بهره‌گیری از آیات و احادیث و روایات درباره ضرورت خدمت به مردم و در اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب در زمینه اجرایی شدن اصول مترقی نظام مقدس جمهوری اسلامی در تأمین سرپناه و مسکن برای اقشار و آحاد مختلف جامعه گام بردارند.

متولی پیگیری اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید و دارای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اداره کل راه و شهرسازی و متولی پیگیری اجرای این طرح در شهرهای دارای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

در میان اجرای موفقیت آمیز طرح نهضت ملی مسکن درپهناورترین استان کشور نه تنها امید به خانه دار شدن در بین اقشار کم درآمد سیستان و بلوچستان را افزایش داده است بلکه با گردش مالی حدود سه هزار میلیارد تومانی سبب رونق واحدهای تولید راکد و نیمه فعال شده است.

روند مطلوب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان

مدیرکل بازرسی و مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی با بیان نهضت ملی مسکن پروژه‌ای برای خانه‌دار کردن مردم بویژه اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه است، گفت: طرح‌های طرح نهضت ملی مسکن استان سیستان و بلوچستان با پیشرفت مطلوب در حال تکمیل شدن است.

حسین مذنب در بازدید از طرح‌های طرح نهضت ملی مسکن شهرستان زاهدان اظهارداشت: طرح نهضت ملی مسکن برای دولت سیزدهم از اولویت ویژه و بسیار بالایی برخوردار است بطوریکه براساس برنامه دولت چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال باید احداث شود.

وی ادامه داد: در این راستا با هم افزایی و پیگیری‌های مطلوب مسوولان سیستان و بلوچستان طرح نهضت ملی مسکن این استان در رده پیشتازترین این طرح‌ها در کشور قرار دارد.

اشتغال افزون بر ۲۵ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پیشتاز بودن این استان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن زمینه ساز اشتغال بیش‌از ۲۵هزار نفر شده است.

حسین مدرس خیابانی اظهارداشت: مسکن موتور محرک اقتصاد بشمار می‌رود و اگر فقط این حوزه در سیستان و بلوچستان فعال شود بدنبال آن چرخه تولید، فعالیت، کار و تجارت نیز رونق می‌گیرد بر همین اساس از همان روزهای اول کاری دولت سیزدهم در استان تامین مسکن مناسب برای مردم از اولویت‌ها شد.

وی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان را یک موهبت الهی دانست و ادامه داد: با پیشرفت فیزیکی مطلوب بیش‌از ۵۲ درصد طرح‌های نهضت ملی مسکن در استان؛ تا پایان سال ۶ هزار واحد در مناطق شهری و روستایی آماده بهره‌برداری می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی استان باید همه توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بسیج کنند تا مسکن مناسب تحویل مردم شود، گفت: از مجموع ۲۱ هزار متقاضی تخصیصی به این طرح تاکنون افزون بر ۲۰ هزار معرفی به بانک شدند.

تامین زمین ۱۷۸ هزار و ۸۶۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

دبیر شورای مسکن سیستان و بلوچستان اظهارداشت: تا کنون زمین برای ساخت ۱۷۸ هزار و ۸۶۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در این استان در برنامه چهار ساله تامین شده که این تعداد فراتر از برنامه پیش‌بینی یعنی ۱۴۲ هزار و ۲۰۴ واحد است.

عطاء اله اکبری گفت:با توجه به اینکه تلاش دولت در اجرای این طرح بر آن است که عرضه و تقاضا در مسکن متعادل و حتی عرضه از پیشی گیرد تا قیمت مسکن کاهش یابد و از سوی دیگر با سیاست‌گذاری‌های مناسب با اجرایی کردن طرح نهضت ملی مسکن و خانه‌دار شدن اقشار مختلف بویژه جوانان و زوج‌های جوان می‌توان قیمت مسکن را کاهش داده و به تعادل نسبی رساند این استان با تامین اراضی موردنیاز فراتر از برنامه پیش‌بینی شده پیشتاز اجرای این طرح در کشور بشمار می رود.

وی تصریح کرد: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان زمینه ساز اشتغال حدود ۲۵ هزار نفر شده و همچنین عملکرد مطلوب بانک‌ها با پرداخت حدود ۶۷۰ میلیارد تومان این استان را پیشتاز پرداخت تسهیلات بانکی به این طرح مهم ملی کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن در بیشتر نقاط این استان به مرحله اجرا رسیده است، اظهارداشت: اجرای این طرح را در دو روش پیش می‌بریم به‌طوریکه در شهرهایی که امکانپذیر است زمین را به متقاضی تحویل می‌دهیم تا با در نظر گرفتن تسهیلات و سایر امکانات مربوطه خودشان اقدام به ساخت کنند و در شهرهایی که تعداد متقاضیان بالایی داشته باشد به صورت انبوه سازی انجام می‌شود.

وی از عزم جدی سیستان و بلوچستان جهت ساخت طرح‌های نهصت ملی مسکن در کمترین زمان و با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت ممکن خبرداد و گفت: این استان هم‌اینک در صدر استان‌های برتر کشور در تامین زمین و اجرای طرح نهضت ملی مسکن قرار دارد.

اکبری با بیان اینکه هم‌اینک امکان نام‌نویسی در طرح نهضت ملی مسکن در تمامی شهرهای استان بجز زاهدان و شهرهای منطقه سیستان فراهم است، گفت: تمام تلاش اداره‌کل راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان بر این است بزودی با انجام اقدامات اولیه مورد نیاز زمینه نام نویسی در شهرهای ذکر شده استان فراهم شود.

وی تاکید کرد: این اداره‌کل در تمامی اراضی در دست ساخت طرح نهضت ملی مسکن، زمین برای ساخت کاربری های عمومی نظیر آموزشی، درمانی، فرهنگی و ورزشی تامین و تخصیص داده است.

دبیر شورای مسکن سیستان و بلوچستان گفت: به منظور کمک به تولید، رونق اقتصادی، اشتغال و همچنین عمران و آبادانی استان تمام انجمن‌ها و پیمانکاران طرح نهضت ملی مسکن ملزم به خرید تولیدات استانی هستند.

وی بیان کرد: هم‌اینک ۱۹ هزار و ۸۷۹ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری و روستایی سیستان و بلوچستان با پیشرفت فیزیکی حدود ۵۲ درصد در دست ساخت است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سالجاری حدود پنج هزار واحد آن آماده بهره‌برداری شود.

اکبری ادامه داد: پیشرفت فیزیکی مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان علاوه‌بر گردش مالی بیش‌از هفت هزار و ۸۵۰ میلیارد تومانی اشتغال حدود ۲۵ هزار نفر را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه توسعه افقی شهرها یکی از اقدامات مطلوب برای خانه‌دار شدن شهروندان است، گفت: به منظور برخورداری همه اقشار جامعه از طرح نهضت ملی مسکن با پیگیری‌های صورت گرفته در شهرهای کوچک در صورت وجود زمین امکان ساخت واحدهای مسکونی به صورت ویلایی وجود دارد.

هم‌اینک ۱۹ هزار و ۸۷۹ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری و روستایی سیستان و بلوچستان با پیشرفت فیزیکی حدود ۵۲ درصد در دست ساخت است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سالجاری حدود پنج هزار واحد آن آماده بهره‌برداری شود

دبیر شورای مسکن سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین برای افرادیکه به صورت شخصی واحدی را می‌سازند و یا برای سازندگان حرفه‌ای این امکان فراهم شده که با نام‌نویسی در سامانه نهضت ملی مسکن تقاضای تسهیلات خودمالکی داشته باشند.

اکبری اظهارداشت: احداث مسکن برای ثبت‌ نام کنندگان نهضت ملی مسکن منوط به پرداخت آورده متقاضیان هست در واقع این طرح تقاضا محور بوده و هرچه تعداد بیشتری از متقاضیان آورده خود را پرداخت کرده باشند، تعداد واحد بیشتری احداث می‌شود.

عطاء اله اکبری بیان کرد: تاکنون بیش‌از ۷۸۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان پرداخت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور کمک به تولید، رونق اقتصادی، اشتغال و همچنین عمران و آبادانی استان تمام انجمن‌ها و پیمانکاران طرح نهضت ملی مسکن ملزم به خرید تولیدات استانی هستند.

وی اظهار داشت: به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال در سیستان و بلوچستان این اداره‌کل استفاده از توان نیروهای بومی و مصالح ساختمانی تولیدی با کیفیت استان را در اولویت کاری خود قرار داده که نتیجه آن اشتغال بخش قابل توجهی از افراد جویای کار و فعال شدن واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد بوده است.

پیشرفت فیزیکی مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان علاوه‌بر گردش مالی بیش‌از هفت هزار و ۸۵۰ میلیارد تومانی اشتغال حدود ۲۵ هزار نفر را به همراه داشته است

اکبری اشتغال، تولید و مسکن را سه ضلع مهم توسعه سیستان و بلوچستان ذکر کرد و گفت: تمامی تلاش این اداره‌کل برای افزایش اشتغالزایی، تولید و ساخت مسکن مناسب برای شهروندان است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه تلاش دولت در اجرای این طرح بر آن است که عرضه و تقاضا در مسکن متعادل و حتی عرضه از تقاضا پیشی گیرد تا قیمت مسکن کاهش یابد، این استان با تامین اراضی موردنیاز فراتر از برنامه پیش بینی شده پیشتاز اجرای این طرح مهم ملی در کشور بشمار می رود.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بر تامین هر چه سریعتر خدمات زیربنایی نظیر آب و فاضلاب و گاز در طرح‌های طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد و افزود: با توجه به پیشرفت حدود ۵۲ درصد واحدهای این طرح در استان و آماده بهره برداری شدن بخش قابل توجهی از پروژه‌ها تا پایان سالجاری در استان ضرورت دارد وزارت نیرو و شرکت گاز برای تامین خدمات و انتقال خط اقدام کنند.