شناسهٔ خبر: 122684 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در مراسم تقدیر و تجلیل از راهداران استان گیلان عنوان شد؛

۸۰ درصد از  ناوگان حمل و نقل  کشور نیاز به نوسازی دارد

اقای قیاسی ،تجلیل راهداران مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: حدود ۸۰ درصد از ۴۰۰ هزار ناوگان که در سطح جاده های کشور تردد می‌کنند به دلیل عمر بالا و فرسوده نیاز به نوسازی دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گیلان)؛ فیروز قیاسی، در مراسم تجلیل از دست اندرکاران راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در رشت افزود: در بخش حمل و نقل، با وجود اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد حمل و نقل کشور توسط جاده انجام می‌شود اما عمر ناوگان بسیار فرسوده است. 

وی افزود: ۹۰ درصد اتوبوس‌های کشور نیاز به نوسازی دارند و خودروی فرسوده، راننده و راه را هم فرسوده می‌کند و هزینه‌هایی از قبیل مصرف سوخت، استهلاک و  هدر رفت زمان را افزایش می دهد.

قیاسی اعتبار لازم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور را ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌های وزارت راه و شهرسازی است که وزیر  راه و شهرسازی برای این حرکت جهادی و انقلابی تاکید دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش راهداری حدود ۲۲۰ هزار راه آسفالت در کشور وجود دارد،اظهار داشت : برای نگهداری راه‌ها حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که فقط حدود ۱۰ درصد آن تامین می شود.

قیاسی با بیان اینکه بر اساس قانون، ۲ درصد سهم معادن بابت نگهداری راه‌ها باید هزینه شود،اظهار داشت : حدود ۵۰ هزار کیلومتر از راه‌های فرعی و روستایی تحت تاثیر معادن هستند که از ۵۰۰ میلیون تن بار ۵۰ میلیون تومان مربوط به معادن است که انتظار می‌رود حداقل به اندازه همین ۱۰درصد در نگهداری راه‌ها کمک کنند.

به گفته وی عملکرد این سازمان در سال جاری نسبت به سال گذشته در تمام بخش ها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دارد.

قیاسی در بخش دیگری از سخنانش؛ افزایش عوارض حمل کالای جاده ای از چهار به ۹ درصد را از عوامل فزونی عملکرد سازمان راهداری عنوان کرد و افزود: این افزایش عوارض به حوزه راهداری برگشته است که رانندگان نتیجه کار را می بینند.

وی با تاکید بر اینکه نباید همه امور را به دولت و اعتبارات دولتی متکی کنیم، اظهار کرد: اگر افزایش عوارض حمل کالای جاده ای از ۴ به ۹ درصد اتفاق نمی‌افتاد با شرایط بحرانی در حوزه اعتبارات مواجه می شدیم.

قیاسی با اشاره به نامگذاری روز ۲۶ آذر به عنوان روز ملی حمل و نقل با قدردانی از تلاش‌های دست اندرکاران این حوزه اظهار کرد: صنعت حمل و نقل از سرمایه های کشور است که بر همه حوزه ها و اقتصاد کشور جایگاه مهم و محوری دارد.

مدیرکل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به تلاش های رانندگان در جابجایی زائران اربعین امسال اظهار کرد: در طول ۲۰ روز ۳.۵ میلیون نفر از زائران اربعین حسینی جابجا شدند ضمن اینکه کمترین دغدغه را در زمینه بر زمین ماندن مردم و تاخیرها داشتیم.

وی همچنین ضمن تبریک اول دیماه به عنوان روز راهداری با قدردانی از تلاش‌های این قشر بیان کرد: زمانی می توانیم راهداران را درک کنیم که در سرمای زمستان جاده ها  شاهد باشیم آنها چگونه ایثارگرانه به به هموطنان خود خدمات رسانی می کنند،  باید  قدردان تلاشهای صادقانه این عزیزان باشیم.

قیاسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه گیلان دغدغه خاص خود را در زمینه راهداری و حمل و نقل دارد، اضافه کرد: تردد و شرایط آب و هوایی موجب خرابی جاده ها می شود که هر ۲ مورد در این استان حاکم است. 

استاندار گیلان نیز در این مراسم با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای استان گفت: با کمک هم تلاش می کنیم تا ماشین آلات حمل و نقل جاده ای در این استان نوسازی شود، در این ارتباط با منطقه آزاد انزلی نیز رایزنی‌هایی می کنیم.

اسدالله عباسی شناسایی نقاط حادثه خیز گیلان را یکی دیگر از برنامه ها عنوان کرد و افزود: برخی از نقاط پر حادثه جاده های استان شناسایی شده و این کار ادامه خواهد یافت، در دولت سیزدهم اعتبارات خوبی در این بخش گذاشتیم.

وی با اشاره به اول دیماه به عنوان روز راهدار ضمن قدردانی از این تلاشها و خدمات فعالان این عرصه اظهار کرد: راهداران در شرایط سختی در طول راه ها، گردنه ها و مناطق صعب العبور حضور دارند و قدردان این زحمات هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین به تلاش‌های رانندگان در حوزه حمل و نقل بار و مسافر اشاره و خاطر نشان کرد: تعدادی از رانندگان بنا به ضرورت در گیلان به صورت شرکتی فعالیت دارند که راه هایی را برای رفع دغدغه آنان پیدا خواهیم کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان نیز در این مراسم گفت: ۵۴۲ نیرو برای خدمات‌رسانی در راه‌های استان در زمستان امسال آماده‌باش هستند.

مهندس غلامعلی نیک‌فهم افزود: این نیروها شامل راننده، مسئولان اکیپ ها و نیروهای پیشتیبانی به همراه تجهیزات لازم برای باز نگهداشتن راه‌ها فعالیت دارند.

وی همچنین به ناوگان حمل و نقل استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۵۵ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا، ۱۴۹ شرکت حمل و نقل مسافر، چهار شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا، یک شرکت حمل و نقل بین المللی مسافر و ۱۷۰ نمایندگی شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا در استان گیلان مشغول به فعالیت هستند.

مهندس نیک فهم با اشاره به فعالیت ۱۰ هزار و ۶۷۴ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در گیلان شامل ۲ هزار و ۷۳۹ دستگاه در بخش حمل و نقل مسافر و هفت هزار و ۹۳۵ دستگاه در بخش ناوگان باری اضافه کرد: حدود ۱۲ هزار و ۲۳۹ راننده در بخش حمل و نقل عمومی استان شامل هشت هزار و ۷۸۸ راننده در بخش کالا و ۳ هزار و ۴۵۱ راننده در بخش مسافر فعال هستند.

  در این مراسم  ۷۵ راهدار  و رانندگان برتر در حوزه حمل و نقل گیلان تجلیل شدند.

همچنین در پایان این مراسم رژه اکیپ های عملیاتی راهداری طرح زمستانی با همراهی دیگر دستگاههای امدادی مربوطه اجرا شد.