شناسهٔ خبر: 122821 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان استان در همایش آموزه های زلزله بم در شیروان:

۲۳ هزار بنای ناپایدار در استان خراسان شمالی وجود دارد / وجود ۱۳۵۰ هکتار بافت فرسوده ناکارآمد شهری در استان

همایش آموزه های بم در شیروان خراسان شمالی مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی از وجود ۲۳ هزار بنای ناپایدار در استان خراسان شمالی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، اولین جلسه نشست های تخصصی با عنوان آموزه های زلزله بم همزمان در کشور با فرارسیدن هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در خراسان شمالی صبح امروز سوم دی ماه ۱۴۰۱ با حضور سفیران باز آفرینی شهر بم، نمایندگان شرکت باز آفرینی شهری ایران، فرماندار شهرستان شیروان، مدیرکل و معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی، شهردار، مدیران شهرستان، معتمدین و ائمه جماعات محلات شهر شیروان در محل سالن الغدیر شهرستان شیروان برگزار شد.

قاسم قاسمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در این نشست گفت: در استان خراسان شمالی ۲۳ هزار بنای ناپایدار وجود دارد و تقریباً ۱۹ درصد از مساحت شهرهای استان در بافت فرسوده قرار دارد.
وی تصریح کرد: همچنین ۱۳۵۰ هکتار بافت فرسوده شهری در استان وجود دارد و استان خراسان شمالی به لحاظ لرزه خیزی، در لیست استان های لرزه خیز کشور قرار گرفته است و تقریباً کلیه گسل های استان فعال هستند.

قاسمی افزود: استان خراسان شمالی از دیدگاه زمین شناسی در ۲ پهنه ساختاری کپه داغ و بینالود قرار دارد و دارای ۱۵ گسل مهم و لرزه خیز است که می توان به گسل های کپه داغ، آبچور، باباامان، گرماب، باغان، رباط قره بیل، جاجرم، گیفان، کی کی، قزلقان، قتلیش، فیروزه، غلامان، عبدل آباد و چهارخروار نام برد.

وی عنوان کرد: زمین لرزه های تاریخی نیز در استان اتفاق افتاده است که این نیاز است در طراحی ها، در اجرای ساختمان ها و اجرای پروژه ها و بافت فرسوده دقت زیادی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در پایان اضافه کرد: در جهت توسعه شهر شیروان و کنترل بافت فرسوده این شهر، ۲۳۸ هکتار از بافت فرسوده شیروان شناسایی و مابقی نیز در حال شناسایی هستیم.

مقدس، نماینده شرکت باز آفرینی شهری ایران در این نشست با تاکید بر مقاوم سازی منازل و محلات خطر پذیر در زلزله از ارائه بسته های تشویقی در محلات هدف از جمله :ارائه طبقات تشویقی و سطح اشتغال مازاد ،ارائه تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن،ارائه کاربری به جز مسکونی ،ارائه تخفیفات در اخذ پروانه و خدمات نظام مهندسی و غیره ... خبر داد.

لازم به ذکر است این نشست ها در تاریخ ۴ دیماه در شهر اسفراین و ۵ دیماه در شهر بجنورد برگزار خواهد شد.