شناسهٔ خبر: 122852 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عملکرد ۸ ماهه وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم برای بخش مسکن تشریح شد؛

پیگیری روند اجرای ۷۵۷ هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی در مناطق شهری و روستایی

ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیگیری روند اجرای ۷۵۷ هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی در مناطق شهری و روستایی، افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن در تهران، سایر کلانشهرها، مراکز استان ها و مناطق روستایی و ثبت‌نام سازندگان بخش خصوصی و متقاضیان دارای زمین ‌(خودمالک) جهت پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به تعداد بالغ بر ۳۳۳ هزار واحد مسکونی بخشی از عملکرد ۸ ماهه معاونت مسکن و ساختمان در دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی عملکرد ۸ ماهه وزارتخانه را در سال تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان اعلام کرد.

آمارهای سال ۱۳۹۹ مرکز آمار ایران در بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، تعداد خانوارهای کل کشور در مناطق شهری و روستایی معادل ۲۶ میلیون خانوار است که ۲۰ میلیون خانوار در مناطق شهری و ۶ میلیون خانوار در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. همچنین تراکم خانوار در واحد مسکونی کل کشور معادل ۱.۰۲۵، تراکم خانوار در واحد مسکونی نقاط شهری۱.۰۰۵، تراکم خانوار در واحد مسکونی نقاط روستایی معادل ۱.۱ است. همچنین، نسبت هزینه خالص مسکونی به کل هزینه‌های خانوارهای شهری ۴۲.۸۱ درصد، نسبت هزینه خالص مسکن به کل هزینه‌های خانوار روستایی معادل ۲۳.۱۴ درصد و سهم بخش مسکن از تولید ناخالص داخلی ۳.۸ درصد است.

پیگیری روند اجرای ۷۵۷ هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی در مناطق شهری و روستایی

اهم شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی کشور بنا بر آمار ارایه شده توسط مرکز آمار ایران، نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ جمعیت کل کشور معادل ۸۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر، جمعیت ساکن در مناطق شهری ۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر، جمعت ساکن در مناطق روستایی معادل ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، جمعیت مردان کشور معادل ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، جمعیت زنان معادل ۴۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است.

همچنین، آمارهای سرشماری سال ۱۳۹۵ حاکی است، متوسط تعداد افراد در خانوارهای کشور معادل ۳.۳ نفر، متوسط تعداد افراد در خانوارهای شهری معادل  ۳.۳ نفر، متوسط تعداد افراد در خانوارهای روستایی معادل ۳.۴ نفر است. نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کل کشور نیز برای تابستان ۱۴۰۱ نیز حکایت از بیکاری ۸.۹ درصدی دارد.

تعداد ۳۱ هزار و ۴۹۷ فقره پروانه ساختمانی در بهار ۱۴۰۱ صادر شد

تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در نقاط شهری کشور در بهار ۱۴۰۱ معادل ۳۱ هزار و ۴۹۷ فقره و آمارهای زمستان ۱۴۰۰ نیز حکایت از سرمایه‌گذاری ۱۲۵۰.۶ هزار میلیارد ریال بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری دارد. همچنین تورم ۱۲ ماهه در بخش تغییرات شاخص قیمت آپارتمان مسکونی شهر تهران در مهر ۱۴۰۱ معادل ۳۲.۴ درصد و نرخ تورم سالانه تغییر شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در بهار امسال معادل ۴۴.۸ درصد است.

پیگیری روند اجرای ۷۵۷ هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی در مناطق شهری و روستایی

افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن برای اجرای قانون جهش تولید

با توجه به آمارهای اخذ شده از مرکز آمار و برنامه‌ریزی و سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی و گزارش معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارتخانه اهم اقدامات وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان و سایر بخش‌های مسکن شامل تدوین برنامه تفصیلی تولید چهارمیلیون مسکن طی ۴ سال به تفکیک استان‌ها و شهرهای مختلف کشور، ایجاد سامانه طرح نهضت ملی مسکن و ثبت‌نام بیش از ۵.۵ میلیون متقاضی در تمامی استان‌های کشور، تاسیس و راه‌اندازی صندوق ملی مسکن، افزایش سقف تسهیلات ساخت به ۴۵۰ میلیون تومان در شهر تهران، ۴۰۰ میلیون تومان در سایر کلان‌شهرها، ۳۵۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها، ۳۰۰  میلیون تومان در سایر شهرها و ۲۵۰ میلیون تومان در مناطق روستایی کشور و افزایش طول دوره بازپرداخت این تسهیلات به ۲۰ سال است.

پیگیری روند اجرای ۷۵۷ هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی در مناطق شهری و روستایی

همچنین، پیگیری ادامه روند عملیات اجرایی به ظرفیت ۵۷۶ هزار واحد مسکونی در زمین‌های دولتی در مناطق شهری که این واحدها در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی هستند، شروع عملیات اجرایی به ظرفیت ۱۸۱ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی، ثبت‌نام سازندگان بخش خصوصی و متقاضیان دارای زمین ‌(خودمالک) جهت پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به تعداد بالغ بر ۳۳۳ هزار واحد مسکونی بخش دیگری از اقداماتی است که در دولت سیزدهم انجام شده است.

تنظیم ۱۰۲ مورد لایحه دفاعیه برای مراجع قضایی

تکمیل و بروز رسانی سامانه سپامک (صدور الکترونیکی تعرفه پروانه اشتغال به کار مهندسی، معمار تجربی، و کاردانی)، تکمیل و بروزرسانی سامانه پاتمک (پرداخت الکترونیکی تعرفه پروانه اشتغال به کار مهندسی، معماری تجربی و کاردانی)، تنظیم ۱۰۲ مورد لوایح دفاعیه برای مراجع قضایی بر مبنای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین‌نامه‌های اجرایی منبعث از آن و سایر قوانین مدنی، کیفری و آیین نامه دادرسی مربوطه برای مراجع قضایی بخش دیگری از اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن و ساختمان است.