شناسهٔ خبر: 122902 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

روستاهای سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه و آبادانی با رشد بی‌سابقه تهیه و بازنگری طرح‌های هادی

ببینید/ بازدید مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان از پروژه های طرح هادی روستایی شهرستان زابل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان در سالجاری با اقدام جهادی به منظور توسعه روز افزون روستاهای این استان تهیه و بازنگری ۴۵۵ طرح هادی را انجام داد که این اقدام در مقایسه با سال ۱۴۰۰ با ۳۸ طرح رشد افزون بر ۱۱ برابری را نشان می دهد که در کشور بی سابقه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سیستان و بلوچستان، یکی از مهمترین زیستگاه‌های بشر از گذشته تا کنون روستاها بوده و هست، چه روستانشین باشیم و چه نباشیم خواه یا ناخواه ارتباطی با این سکونتگاه‌ها در طول زندگیمان برقرار کرده‌ایم.

طرح هادی یا به عبارتی طرح جامع توسعه روستایی از جمله اقدامات مهم برای توسعه و عمران روستاها است، این طرح مصوبه‌ای برای هدایت عملیات سازندگی و آبادانی در روستاها با آگاهی از وضعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن‌هاست.

بافت‌های قدیمی روستاها متناسب با شرایط زندگی در روستاها در گذر زمان و در عرصه‌های مختلف با زندگی امروزی هماهنگی لازم را ندارد و حداقل لازم است اصلاحاتی در آن به وجود آید تا بتواند شرایط مناسب زندگی را با حداقل کیفیت فراهم کند.

عمران روستایی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در امر عمران و آبادی روستاها است که با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران در روستاها و تامین عادلانه امکانات و هدایت فیزیکی برای ارتقای شرایط زیست محیطی، بهبود چشم‌انداز آینده نقاط روستایی را در سراسر سیستان و بلوچستان فراهم می‌کند.

 تهیه و اجرای طرح هادی در روستاهای دارای ارزش گردشگری و تاریخی زمینه‌ساز افزایش اشتغال و رونق گردشگردی در منطقه است و همچنین این طرح ساماندهی، اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را حسب مورد قالب مصوبات تعیین می‌کند.

در این راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان در سالجاری با اقدام جهادی به منظور توسعه روز افزون روستاهای این استان تهیه و بازنگری ۴۵۵ طرح هادی را انجام داد که این اقدام در مقایسه با سال ۱۴۰۰ با ۳۸ طرح رشد افزون بر ۱۱ برابری را نشان می دهد که در کشور بی سابقه بوده است.

رشد ۱۱.۵ برابری تهیه طرح های هادی روستایی در سیستان و بلوچستان

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: ۴۵۵ طرح هادی در سالجاری در این استان توسط این نهاد تهیه و بازنگری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با جهش قابل توجه رشد بیش از ۱۱برابری را نشان می دهد.

 مصطفی بیک مداح از رشد ۱۱.۵ برابری تهیه طرح های هادی روستایی در سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار داشت: طرح هادی روستایی شامل ساماندهی و اصلاح بافت موجود روستا است و گستره آن نیز منازل و مناطق مسکونی، تجاری، کشاورزی و سایر نیازمندی های یک روستا را در آینده فرا می گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از مهمترین اهداف اجرای طرح هادی، ارائه امکانات لازم از جمله تسهیلات مورد نیاز به روستاییان در حوزه های اجتماعی، رفاهی و تولیدی به صورت عادلانه است این طرح ها با عمر ۱۰ ساله مشمول تهیه و بازنگری می شوند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حال حاضر تمامی روستاهای استان از طرح هادی روستایی برخوردار هستند، گفت: تاکنون سه هزار و ۱۹۴ طرح هادی در استان تهیه و ۶۱۳ طرح نیز مورد بازنگری قرار گرفته اند.

بیک مداح با بیان اینکه رشد افزون بر ۱۱ برابری تهیه و بازنگری طرح های در سیستان و بلوچستان در کشور بی سابقه بوده است، افزود: سال گذشته ۳۸ طرح هادی روستایی در این استان تهیه و بازنگری شد که این رقم در سالجاری با جهش مطلوب به ۴۵۵ طرح روستایی رسید.

وی همچنین از پیش بینی بازنگری در طرح هادی ۳۴۴ روستای دیگر سیستان و بلوچستان تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: طرح هادی نقشه راه توسعه روستایی ا ست و بنیاد مسکن افتخار دارد که تک تک روستاهای استان را در مسیر توسعه مورد توجه قرار داده است.

روستاهای سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه و آبادانی با رشد بی‌سابقه تهیه و بازنگری طرح‌های هادی

۵۰ میلیارد ریال اعتبار به طرحهای هادی روستایی سیستان و بلوچستان اختصاص یافت

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان از اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی روستایی استان در سالجاری خبر داد و گفت: امسال اجرای این طرح‌ها در روستاهای استان شتاب مطلوبی به خود گرفته است.

 بیک مداح مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه مهم ترین هدف طرح هادی روستایی تجدید حیات روستا به لحاظ ابعاد فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی روستاهاست، اظهار داشت: ۵۰ میلیارد ریال اعتبار صرف اجرای هشت پروژه ساماندهی معابر در روستاهای نیمروز، هامون، هیرمند، نیکشهر، سیب و سوران، دلگان، دشتیاری و تفتان خواهد شد.

وی افزود: در مجموع پیش بینی شده است در سالجاری با بهره گیری از اعتبارات استانی، ملی و قیر رایگان ۳۷۴ پروژه توسعه روستایی در قالب طرح هادی در روستاهای استان به مرحله اجرا برسد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: سامان دهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آینده و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف در روستا سه محور اصلی در طرح هادی بشمار می روند.

بیک مداح افزود: طرح هادی روستایی در سه مرحله، تهیه، تصویب و اجرا می شود که از انتخاب روستاهای واجد شرایط و تصویب آن در کمیته برنامه ریزی شهرستان، برگزاری جلسات کمیته فنی و کار گروه تصویب طرح تا اجرای طرح هادی فرآیند نسبتا پیچیده ای را طی می کند.

روستاهای سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه و آبادانی با رشد بی‌سابقه تهیه و بازنگری طرح‌های هادی