شناسهٔ خبر: 122917 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

کمیته ملی اسکان بشر و هبیتات_فصل بهره‌برداری از یک همکاری راهبردی

خورسندی در هفته گذشته، پیام تبریکی از سوی خانم شریف معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی هبیتات به واسطه انتصاب آقای دکتر بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران ارسال شد. در این پیام، معاون دبیرکل سازمان ملل، ابراز امیدواری نموده است که در سایه هدایت و راهنمایی ریاست عالیه کمیته ملی اسکان بشر_مقام عالی وزارت_ همکاری‌های قوی‌تری با جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد که این امر را به چند دلیل می‌بایست فراتر از گفتاری صرفأ تشریفاتی ارزیابی نمود.

در بیش از یک دهه فعالیت رسمی دفتر هبیتات در ایران، این همکاری‌ها اکنون در سطح بی سابقه ای از گستردگی قرار داشته و با عزم طرفین، استعداد گسترش بسیار بیشتری نیز دارد.

برنامه اسکان بشر ملل متحد(هبیتات)، برنامه ای با هدف بهبود کیفیت زندگی شهری، توسعه اجتماعی و دست یابی به هدف مسکن درخور برای عموم است که ذیل مجمع عمومی سازمان ملل متحد عمل می‌نماید. آن چنان که در پیام تبریک خانم شریف نیز منعکس گردید، اینک و علی‌رغم همه موانع و مشکلات موجود، پروژه های مشترکی از طریق کمیته ملی اسکان بشر و با تأمین مالی هبیتات یا در حال انجام بوده و یا مراحل نهایی شدن خود را طی می‌کند.

همچنین اعلام آمادگی و ارائه نخستین قرارداد برای واگذاری امور معطل مانده افغانستان به جمهوری اسلامی ایران، یقینأ سبب ارتقای جدی اهمیت دفتر تهران هبیتات خواهد بود. محوریت جمهوری اسلامی ایران برای بسیاری از برنامه های راهبردی هبیتات در کنار ایفای نقش مؤثر در آخرین گردهم‌آیی مجمع جهانی شهری، درج پیشنهادات جمهوری اسلامی در بیانیه پایانی وزرا، تقدیر از برنامه توسعه شهری تدوین شده در مرحله اول اجرای NUP، تمدید موافقت نامه همکاری طرفین، گسترش سریع حوزه عمل دفتر تهران، تعریف پروژه ‌های مشترک و به ویژه استقبال از طرح مسکن ملی به عنوان الگویی از تأمین سرپناه مناسب که در تطابق با اهداف هبیتات قرار دارد، همگی زمینه ساز گسترش ویژه دامنه همکاری‌هاست که در این پیام تبریک منعکس شده است.

همکاری های راهبردی جمهوری اسلامی و هبیتات امروز در نقطه ای است که می‌توان فراتر از نقش منطقه ای و قاره ای، ایران را به عنوان یکی ازمؤثرین جهانی این برنامه ارزیابی نمود.

آرمان خورسند- مشاور وزیر و دبیر کنیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران