شناسهٔ خبر: 122994 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در برنامه صف اول مطرح کرد؛

بندر چابهار اقیانوسی برای سرمایه‌گذاری با بازدهی بالا/ضرورت تکمیل شبکه ریلی کشور

افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: شبکه ریلی کشور باید کامل شود الان ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور داریم که ۱۲ هزار کیلومتر آن خطوط اصلی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در برنامه صف اول شبکه خبر حضور پیدا کرد به سوالات مربوط به برگزاری ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته پاسخ داد

وی در پاسخ به این سوال که درنمایشگاه حمل و نقل امسال چقدر شرکت های دانش بنیان نقش داشتند اظهار داشت: ششمین نمایشگاه حمل و نقل از ۲۷ آذر شروع شده و تا ۲۹ آذر ادامه دارد. ۳۱۱ شرکت حمل و نقلی و سازمان های وابسته در این نمایشگاه حضور دارند که از این میان ۹۰ شرکت دانش بنیان هستند.آخرین دستاوردهای حمل و نقل در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود تا از این طریق ارتباط بین صنعت و دانش برقرار شود. تلاش می کنیم از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در صنعت حمل و نقل استفاده کنیم. این شرکت ها محصولات خوبی عرضه کرده اند که جا دارد از آنها حمایت شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تعامل و هم افزایی دانشگاه و صنعت باید بیشتر شود ،خودباوری محققان باید در صنعت حمل و نقل هم اتفاق بیفتد، یادآور شد در بحث حمل و نقل، ایمنی واستانداردها اهمیت دارد و نقش سازمان استاندارد هم در این زمینه مهم است تا حلقه مناسبی بین صنعت و دانشگاه ایجاد کند.

به گفته افندی زاده مردم و رانندگان می خواهند اطمینان از قطعه پیدا کنند که در مرور زمان به دست می آید. سازمان استاندارد در ایجاد این اطمینان نقش دارد، البته در عملکرد قطعه هم این اطمینان حاصل می شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : تولیدات باید با نگاه کیفیتی انجام شود باید آزمایشات زیادی روی محصولات تولیدی صورت گیرد. اگر این کیفیت حاصل شود قطعا استقبال مردم از آن هم بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه ما باید رابطه منطقی و ترکیبی بین تولیدات و واردات ایجاد کنیم و با تشکیل کارگروه های تخصصی مشخص کنیم چه میزان تولید داخل داریم و در کدام حوزه ها نیاز به واردات است تصریح کرد: در دنیا هم تمام محصولات را خودشان تولید نمی کنند باید محصولات تولیدی را با توجه به ظرفیت های موجود کشور انتخاب کنیم و کالاهایی که واردات آنها به صرفه تر است شناسایی شود.

افندی زاده در خصوص حوزه بنادر کشور گفت:‌ برای جابه جایی ۲۷۰ میلیون تن کالا ظرفیت در بنادر وجود دارد اما اکنون تنها از ۶۰ درصد از آن استفاده می کنیم. مرزهای دریایی کشور خیلی می تواند  به توسعه این بخش کمک کند. بندر چابهار اقیانوسی است اگر سرمایه گذاری در آن انجام دهیم بازدهی بالایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است از دریا استفاده کافی ببریم، خاطرنشان کرد:در بنادر شمالی و جنوبی از ظرفیت کامل استفاده نمی کنیم می توانیم این ظرفیت را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.  

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: باید به دنبال این باشیم که بخش خصوصی با تضمین در صنعت حمل و نقل سرمایه گذاری کند. در احکام دائمی کشور باید موضوع تامین سرمایه گذاری در دستور کار قرار گیرد تا سرمایه گذاران با نگاه دائمی  در این بخش حضور داشته باشند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: شبکه ریلی کشور باید کامل شود الان ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور داریم که ۱۲ هزار کیلومتر آن خطوط اصلی است.

وی گفت:‌مهمترین حلقه های ما کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است. سرمایه کافی در کشور داریم باید این  سرمایه را به صنعت حمل و نقل هدایت و بخش خصوصی را وارد صنعت ریلی کنیم.

افندی زاده با بیان اینکه اگر بنادر به شبکه ریلی متصل شود دارای حمل و نقل ترکیبی می شویم افزود: تمام این موارد در طرح جامع حمل و نقل آورده شده است. الان در وزارت راه و شهرسازی به دنبال تدوین طرح جامع حمل و نقل هستیم که این طرح تا سال ۱۴۰۲ کامل خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: سهم حمل و نقل ریلی در جابه جایی مسافر حدود ۱۰ درصد است که باید افزایش یابد بر این اساس به واگن و لوکوموتیو نیاز داریم.

وی عنوان داشت : موضوع دوم بحث جابه جایی بار است. در شبکه های یک خطه ریلی اولویت حمل مسافر است بنابراین باید این شبکه ها دوخطه شوند تا حمل بار ریلی افزایش یابد. ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه ریلی ما باید کامل شود.

افندی زاده گفت: خط ریلی چابهار-زاهدان و  رشت آستارا. از خط رشت-آستارا ۱۶۲ کیلومتر باقی مانده است و منتظر تامین منابع هستیم.خط چابهار-زاهدان سه قطعه ۱۵۰ کلیومتری مانده است و از دو محور موازی تامین منابع داخلی و سرمایه گذاری خارجی استفاده می کنیم.

وی با تاکید براینکه کامیون داران مشکلاتی دارند اعلام کرد: سالانه  ۵۰۰ میلیون تن کالا از طریق حمل و نقل جاده ای در کشور جابه جا می شود و این بخش اهمیت زیادی دارد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: جلساتی تحت عنوان کمیته پایش با وزارت صمت داشتیم. مشکل لاستیک مطرح شده و قرار است این کالا به اندازه کافی وارد شود. قیمت لاستیک هم هر هفته در ستاد تنظیم بازار رصد می شود.

افندی زاده با اشاره به اینکه بحث قطعات و لوازم یدکی هم مطرح است که قیمت آن هم باید کنترل شود، گفت: بحث نوسازی ناوگان هم اهمیت دارد. میانگین سن ناوگان جاده ای کشور ۲۰ سال است  که هم سوخت بیشتری مصرف می کنند و هم هزینه تعمیرات زیادی دارند و اقدام عاجلی باید در خصوص نوسازی ناوگان انجام شود.

وی بیان داشت : در مورد تسهیلات  خرید ناوگان چون قیمت بالاست یک راننده مالک قدرت پرداخت ندارد باید به سمت شرکت محوری برویم یعنی شرکت ها ناوگان بخرند و راننده استخدام کنند. این امر برنامه می خواهد و سرمایه گذار باید علاقمند شود و این کار سود کافی برای او داشته باشد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد:  توسعه ناوگان یک پروژه ملی است و باید از سودهای بخشی دستگاه ها صرف نظر شود. دولت آن را به عنوان حکم دائمی بیاورد و مجلس هم قانون مناسبی برای اجرا تعیین کند.