شناسهٔ خبر: 123022 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست رویداد سفیران نوسازی بم برای ایران قوی مطرح شد:

بسته های تشویقی دولت جان تازه ای در رگهای بافت فرسوده و تاریخی یزد

مهندس ثروتجو.jpg امیر حسین ثروت جو مدیرکل دفتر املاک و تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی و نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران در رویداد ملی سفیران نوسازی استان یزد که در شهر میبد برگزار شده بود گفت : روزی ایران برای بم بود و امروز بم برای ایران قوی از این رو برگزاری رویداد سفیران نوسازی در آستانه سالگرد زلزله بم در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبر وزارت راه و شهرسازی(یزد)، وی ادامه داد : رهبر معظم انقلاب نگاه ویژه به موضوع بازآفرینی شهری دارند و وظیفه ما است تا گام های موثر در جهت احیا و بازسازی بافت های فرسوده و تاریخی در سطح کشور برداریم.

ایشان افزود : یک سوم از جمعیت کشور در بافت هاب ناکارآمد ساکن هستن و از این تعداد حدود ۱۰ میلیون نفر در منازل فاقد بنای پایدار سکونت دارند.

ثروتجو گفت : ۲ میلیون و هفتصد هزار سازه ناپایدار داریم که هیچگونه سازه ای ندارند و ۱۲۲ هزار سازه آن در استان یزد قرار دارد و طبق برآوردهای انجام شده حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در بافت های شهرهای استان یزد در این ۱۲۲ هزار سازه مستقر هستند که اگر خدای ناکرده زلزله ای رخ دهد جان همه این انسان ها در خطر است و برگزاری رویداد سفیران نوسازی بم در راستای حفظ جان ارزشمند چنین انسان هایی است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : اولویت مقام معظم رهبری و رییس جمهور و تمام دولتمردان بر مسکن است و اگر تمام این ۲۷۰۰ سازه ناپایدار در طرح بازآفرینی مقاوم شوند بخش عمده ای از شعار دولت در ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم محقق خواهد شد.

ثروتجو در رابطه با بسته های تشویقی طرح بازآفرینی شهری گفت : با تلاش های دولت مردمی ۵ بسته تشویقی برای نوسازی بافت در نظر گرفته شده است که شامل بسته های اداری، مالی، تسهیلاتی، شهرسازانه و معاوضه اراضی از جمله صدور پروانه در بافت های فرسوده و تاریخی حداکثر در یک ماه، تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی عوارض صدور پروانه خواهد بود.

وی ادامه داد : تسهیلات ۳۵۰ میلیونی که ۱۵۰ میلیون آن با کارمزد صفر و ۳۶ ماهه و مابقی نیز در اقساط تا ۱۲ ساله خواهد بود. وی گفت : یکی دیگر از مشوق ها زمین مالکین در بافت های فرسوده هست که مالکین با دادن زمین خود به دولت زمین دریافت خواهند کرد. در بسته شهرسازانه نیز ارائه مشوق هایی شامل طبقات اضافی، درب اضافی پارکینگ، کاربری همکف غیر مسکونی و ... در شورای‌عالی شهرسازی و معماری مصوب شده است.

ثروتجو در ادامه گفت: براساس مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بازنگری محدوده های بافت تاریخی و افزایش تسهیلات مرمت و بازسازی بافت تاریخی با همکاری میراث فرهنگی درحال پیگیری می باشد. مدیرکل دفتر املاک و تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی و نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان اظهار امیدواری کرد برگزاری چنین رویدادهایی بتواند از جان مردم در زمان وقوع حوادثی همچون زلزله محافظت نماید.