شناسهٔ خبر: 123035 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نوزدهمین سالگرد غمبار زلزله بم و روز ایمنی انجام شد:

تشریح اهداف برگزاری همایش سه روزه آموزه های زلزله بم در خانه هنرمندان تهران

همیش زلزله معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران اهداف سه گانه برگزاری همایش آموزه های زلزله بم را در جمع شهرداران و نمایندگان عضو ستاد بازآفرینی استان تهران تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)؛ بهرام معماریان معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران که در جمع مدیران شهری، تسهیلگران و توسعه گران بازآفرینی شهر تهران در روز سوم همایش و در خانه هنرمندان سخن می گفت، در آغاز از تعامل سازمان بازآفرینی شهرداری تهران، اداره کل راه و شهرسازی تهران و شهرداریهای قدس و ورامین در برگزاری سه روزه همایش آموزه های زلزله بم تشکر کرد و گفت: این همایش با سه هدف ایجاد حساسیت در مدیران شهری، آگاهی دستگاههای عضو ستاد بازآفرینی در عمل به تکالیف و تعهدات قانونی شان و ترغیب مردم (سازندگان، انبوه سازان و مالکان شخصی) به حرکت مؤثر در حوزه بافتهای ناپایدار برگزار شده است.

وی افزود: ۳۵ سفیر بازآفرینی از شهر بم به همت شرکت بازآفرینی شهری ایران طی این سه روز با مدیران شهری از اتفاقات زلزله و پس از زلزله سخن می گویند تا از اتفاقات قبل و بعد زلزله بم به عنوان دانشگاهی برای استحکام سازی و مدیریت شهری بهره ببریم، زلزله ای که ۴۰ هزار کشته و هزاران مجروح بر جای گذاشت و در خاطره غمبار ایرانیان باقی ماند.

معماریان در قسمت دیگری از صحبت هایش گفت: همگرایی مردم، دولت و شهرداریها برای خیزش یک حرکت مؤثر در بافتهای ناپایدار هدف اصلی برگزاری این همایش است.

معاون فنی نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه افزود: نود درصد خاک ایران روی نوار زلزله واقع شده است و هر ده سال یکبار شاهد یک زلزله ویرانگر هستیم، تهران نیز جزء استانهای اول در رده بندی پنج گانه زلزله خیزی قراردارد که بر اهمیت موضوع شهرسازی و نوسازی افزوده است.

معماریان تصریح کرد: ۳۳ درصد جمعیت شهرهای ما در بافتهای ناکارآمد شهری زندگی می کنند از طرفی ۷/۲ میلیون بنای ناپایدار در کشور داریم یعنی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر از ایرانیان ساکن بافتهای ناپایدار شهری هستند که زنگ خطر بزرگی برای مدیران شهری است.

معماریان در ادامه سخنرانی و ارائه آموزشی خود که در دو بخش انجام شد، تصریح کرد: هنوز در تهران محلاتی داریم که معبر کوچه هایشان یک و نیم متری است و امکان جمع آوری مکانیزه زباله را در این محلات نداریم چه برسد به اینکه امداد رسانی صورت بگیرد.

وی با اشاره به ماده ۱۶ و ۴۶ قانون ساماندهی مسکن، ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن و موارد ۴ و ۹ و ۱۲ و ۱۴ قانون احیاء و نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده شهری گفت: در حال حاضر در جایگاهی هستیم که قوانین، مقررات، سندها و ... همه چیز توسط دولت و حاکمیت آماده است و می بایست از این ظرفیت مدیران شهری به بهترین شکل ممکن بهره برداری کنند.

وی بر تشکیل منظم و مستمر ستادهای شهرستانی و استانی و همچنین کارگروه های ذیل این ستادها مثل کارگروه وقف تأکید کرد و گفت: راه و شهرسازیها و سازمان های بازآفرینی شهرداری ها می بایست مسیر همگرایی و تعامل مؤثر را برای خدمت رسانی به ساکنان محلات ناپایدار فراهم کنند.