شناسهٔ خبر: 123040 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

از سوی نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران انجام شد؛

تشریح جزئیات بسته‌های تشویقی در نوسازی بافت‌های فرسوده

جزييات بسته‌هاي تشويقي در نوسازي بافت‌هاي فرسوده نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران به تشریح جزییات بسته‌های تشویقی در نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( فارس)، مسعود صمیمی نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران در رویداد ملی نوسازی که همزمان با سالروز زلزله بم در شیراز برگزار شد، هدف از برگزاری این رویداد را ترویج نوسازی و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی ٥ راهبرد کلی برای نوساری بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار دارد.

وی کاهش هزینه‌های جانبی مثل پروانه‌ها، تسهیلات مالی ساخت، تسهیلات اسکان موقت، بسته تشویقی شهرسازانه و بسته ویژه زمین و آپارتمان‌ها را از جمله این راهبردها اعلام کرد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه از اواسط مهرماه امسال معاونت معماری و شهرساری وزارتخانه بسته‌ای تشویقی شهرسازانه را نیز تصویب کرد، گفت: در بسته کاهش هزینه‌های جانبی، هزینه صدور پروانه ساختمانی مدنظر است و شهرداری‌ها ملکف به اعمال حداقل٥٠ درصد تخفیف در صدور پروانه شده‌اند.

صمیمی همچنین ادامه داد: رایزنی‌هایی با مسئولان نظام مهندسی ساختمان انجام شده تا تخفیفاتی برای طراحی و نظارت‌ها در بافت اعمال کنند.

وی که معتقد است افزایش رغبت به ساخت و ساز در بافت موجب اشتغالزایی برای مهندسان هم خواهد شد، در خصوص بسته تشویقی تسهیلات مالی ساخت گفت: شاید این تسهیلات همه جا به کار نیاید، چرا که بافت فرسوده در شهرهای بزرگ با کوچک تفاوت‌های ساختاری دارد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که ٣٥٠ میلیون تومان تسهیلات برای بازآفرینی در شهرهای کوچک پرداخت می‌شود.

صمیمی در خصوص تسهیلات اسکان موقت هم گفت: در این باره ٦٠ میلیون تومان در تهران و ٤٥ میلیون تومان در دیگر شهرها با باز پرداخت ٣٦ ماهه و سود ٤ درصد پیش بینی شده است. 

وی در خصوص بسته تشویقی شهرسازانه هم گفت: در محله‌ای که مشوق‌ها اعمال می‌شود باید یک سوم سرانه خدمات وجود داشته باشد تا بار اضافه‌ای به پیکره محله اضافه نشود. لذا این بسته در چهار گروه بسته تدوین شده است.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: قطعات کوچکتر از ٥٠ مترمربع که در آنها امکان تجمیع وجود ندارد، قطعاتی که در محور اصلی قرار ندارند، املاکی که در حاشیه محور اصلی محله قرار دارند و بازآفرینی بلوک شهری این چهار گروه را تشکیل می‌دهند.

به گفته صمیمی، در شهر تهران بسته تشویقی بازآفرینی بلوک شهری، بومی سازی شده است.