شناسهٔ خبر: 123049 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست آموزه های زلزله بم و لزوم نوسازی مسکن مطرح شد؛

هزینه مشکلات اجتماعی و امدادی پس از زلزله بیشتر از هزینه مقاوم‌سازی خانه‌هاست

نشست زلزله بم موضوع هزینه بالای مشکلات اجتماعی و امدادی پس از زلزله نسبت به مقاوم‌سازی خانه‌ها در نشست ملی آموزه‌های زلزله بم و نقش بازآفرینی در کاهش آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی بافت‌های ناکارآمد مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( آذربایجان شرقی ) میثم دقتی رئیس کارگروه معماری شرکت بازآفرینی در نشست ملی آموزه‌های زلزله بم و نقش بازآفرینی در کاهش آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی بافت‌های ناکارآمد اظهار کرد: در بافت‌های فرسوده، سکونت‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی کشور بیش از ۲ میلیون ۷۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی شده است.

وی افزود: برای نوسازی و مقاوم‌سازی خانه‌ها در بافت‌های فرسوده مشوق‌هایی توسط وزارت راه و شهرسازی شامل وام ۳۵۰ میلیون تومانی و تخفیف ۵۰ درصد پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها ارائه می‌شود.

دقتی با بیان اینکه ۲۵ درصد وسعت شهرهای کشور بافت‌های ناکارآمد هستند، گفت: بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های ناایمن در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی نیازمند همکاری مردم برای تخریب و بازسازی خانه‌های ناایمن است.

رئیس کارگروه معماری شرکت بازآفرینی شهری در ادامه تصریح کرد: مقاوم‌سازی خانه‌های غیرمقاوم در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها به تنهایی از عهده دولت خارج است و باید مردم نیز در این راه قدم های مثبتی بردارند.

در ادامه این نشست تراب محمدی معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی، عباس شفیعی عضو هئیت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، امیر بخشی زاده مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی در استان، یعقوب هوشیار شهردار تبریز و محمد عزتی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تبریز گزارش های لازم را در این موضوع بیان کردند.

در این نشست عباس حدادیان، سفیر شهر بم بر ضرورت مقاوم‌سازی خانه‌ها، برای کاهش آسیب‌های زمین لرزه تاکید کرد و متذکر شد: هزینه مشکلات اجتماعی و امدادی پس از زلزله خیلی بیشتر از مقاوم‌سازی خانه‌هاست.

امیر بخشی زاده مدیرکل راه و شهرسازی ضمن خیر مقدم به مهمانان گرانقدر و تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با توجه به توپوگرافی شهر تبریز و قرار گرفتن آن بین دو رشته کوه البرز و زاگرس و کوهستانی بودن منطقه در خصوص زلزله های مهمی که در تبریز و اطراف آن رخ داده است توضیحات لازم را ارائه داده و گفت گسل دویست و پنجاه ساله تبریز هنوز شاهد زلزله بیشتر از هفت ریشتری نشده است و اگر چنین اتفاقی در آینده رخ دهد ارزیابی می شود که بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته خواهند شد و البته علت اصلی آن این است که در حریم و محدوده این گسل پنج شهر و شهرک ساخته شده است فلذا توامند سازی و نوسازی این اماکن مسکونی از اولویت های شهری و از مسئولیت های مهم مسئولین شهر است، به این منظور شهرکی تحت عنوان شهرک جوانان با مساحت ۹۰ هکتار با ظرفیت ۷ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است که با مسئولیت شهرداری تبریز در حال جابجایی و اقدام لازم است.

وی در ادمه افزود تمهیداتی به این منظور در نظر گرفته شده است که از جمله آن می توان به رعیت حریم ساختمان ها و بستر رودخانه ها و عدم ساخت مساکن بالی سه طبقه را اشاره کرد.

ایشان ضمن قدردانی از حاضرین جلسه گفت شهر تبریز اهمیت ویژه ای در تجارت و اقتصاد ایران دارد و باید برای رفع مشکلات نوسازی و پایدار سازی آن تسریع بکنیم و این امر با مشارکت نهاد های وابسته و ذیربط  اماکن پذیراست.

ارتباط تصویری با شهر بم و سخنرانی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و آیینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از مهمترین رویداد های این نشست است.

گفتنی است، نشست آموزه های زلزله بم و لزوم نوسازی مسکن با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، سفیران بم، معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی، شهردار تبریز، رئیس شورای شهر تبریز معاونان اداره کل راه و شهرسازی و معاون معماری و شهرسازی و دیگر روسای ادارات در محل سالن جلسات شهرداری تبریز و به میزبانی این نهاد و با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد.