شناسهٔ خبر: 123056 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سومین روز از همایش آموزه های زلزله بم در شهر بجنورد؛

بهره مندی ۵۲۰ واحد ساختمان در سطح استان از تسهیلات بافت فرسوده / تحویل بیش از ۲ هزار تن قیر رایگان به شهرداری های شهرهای هدف بازآفرینی در خراسان شمالی

همایش زلزله بم در بجنورد خراسان شمالی مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی از بهره مندی ۵۲۰ واحد ساختمان در سطح استان از تسهیلات بافت فرسوده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، وی ضمن گرامیداشت حادثه تلخ بم و تسلیت به خانواده های درگذشتگان عنوان کرد: شرکت باز آفرینی شهری ایران، پس از گذشت بیش از ۱۹ سال از این واقعه و شاید فراموشی آن توسط دستگاهها، تصمیم گرفت که با برگزاری نشستی با موضوع " آموزه های زلزله بم" نگذارد که این واقعه فراموش شود و بدین سبب در ۱۰۰ شهر کشور، طی ۳ روز به یادآوری این حادثه و انتقال تجربیات این زلزله توسط سفیران بازآفرینی پرداخت که مراسم امروز که مصادف با آخرین روز این همایش و روز واقعه دلخراش زلزله بم می باشد و در تقویم کشور تحت عنوان "روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" نام گذاری شده است ، در مرکز استان، شهر بجنورد، امروز پنجم دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد .

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۵۲۰ واحد ساختمان در سطح استان از تسهیلات بافت فرسوده بهره مند شده اند که در همین راستا متقاضیان ساخت و ساز در بافت های فرسوده شهری استان می توانند مانند طرح نهضت ملی مسکن از تسهیلات نوسازی مسکن استفاده نمایند.

قاسمی در ادامه افزود: شهر بجنورد دارای ۶۶۰ هکتار محدوده مصوب بازآفرینی شامل بافت فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی و تاریخی می باشد که ۲۰ درصد مساحت ۳۳۰۰ هکتاری بجنورد را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: شهر بجنورد با بیش از ۳۰ محله بازآفرینی، بیشترین محلات هدف بازآفرینی در سطح استان را دارا می باشد که جمعیت ساکن در این محلات بیش از ۷۵ هزار نفر می باشد که ۳۲ درصد جمعیت شهر ۲۲۹ هزار نفری بجنورد را شامل می شود.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری خراسان شمالی به دغدغه های حوزه بازآفرینی شهری پرداخت و افزود: دغدغه ها در حوزه بازآفرینی شهری استان، با کمک وزارت راه و شهرسازی از طریق ارایه تسهیلات به سازندگان مسکن های کم مقاوم و ناپایدار، تامین قیر رایگان، تعریف و اجرای پروژهای کالبدی نظیر احداث معابر، جوی و جدول، ساختمان های با کاربری های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، نظیر خانه فرهنگ ، پایگاه خدمات اجتماعی،کلانتری، مسجد، سالن های ورزشی و مجموعه های چند منظوره و هم چنین فضای سبز و پارک، دوره های آموزشی و ترویجی برای ساکنین محلات و... انجام می شود.

وی به تخفیفات عوارض صدور پروانه اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که باعث تشویق ساخت و ساز در محلات هدف می شود، تخفیفات عوارض صدور پروانه و خدمات نظام مهندسی می باشد که استان خراسان شمالی از استان های پیشرو در ارایه تخفیفات بافت فرسوده در کشور می باشد، بطوریکه شهرهای بزرگ استان یعنی بجنورد، شیروان و اسفراین، بیش از ۵۰ درصد تخفیف در عوارض صدور پروانه ساختمانی به مردم و ساکنین در بافت فرسوده ، ارائه میدهند، البته تمام این مقدار تخفیفات ارایه شده توسط شهرداری ها پس از ارسال مستندات و تایید آن توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و ثبت در سامانه وزارت امور اقتصادی و دارایی (سماد نو)، مجددا به حساب شهرداری ها برگردانده میشود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی در پایان گفت: بیش از ۲ هزار تن قیر رایگان نیز تا کنون برای آسفالت معابر در محلات هدف بازآفرینی شهری استان که شامل بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی می باشد تحویل شهرداری های شهرهای هدف داده شده است که امسال نیز سهمیه قیر برای شهرهای مذکور در نظر گرفته شده است که انشالله با ارسال مدارک و مستندات لازم از سوی شهرداری ها فرایند مربوطه انجام خواهد شد.