شناسهٔ خبر: 123058 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

انتظار افزایش نوسازی و مقاوم‌سازی بناها بعد از برگزاری پویش جهادی «بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی»

محمد آئینی دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار،کاهش زمان صدور پروانه به دو ماه، تخفیف ۵۰ درصدی در صدور پروانه‌ها، استفاده از وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن در زمان نوسازی، استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت نهضت ملی مسکن و تسهیلات ویژه نوسازی را از جمله مشوق‌هایی دانست که شهروندان می‌توانند هنگام نوسازی واحدهای مسکونی خود از آن‌ها استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز آخرین روز از پویش جهادی « بم سفیر نوسازی برای ایران قوی» در ۳۵ شهر کشور برگزار شد. در این راستا جلسه‌ای با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، استاندار، فرمانداران و جمعی از مسوولان شهری بم و دیگر استان‌های کشور به شکل مجازی برگزار شد.

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه به نحوه شکل‌گیری ایده برگزاری رویداد «بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی» اشاره کرد و گفت: خرداد سال جاری در مسیر سفر به بم در شهرهای جیرفت و عنبرآباد از پروژه‌های بازآفرینی بازدید داشتیم و همین امر باعث شد تا دیر هنگام  و در نیمه شب به شهر بم برسیم اما مدیران شهری بم در این ساعت منتظر ما بودند و جلسه ستاد بازآفرینی شهر بم در همان ساعت برگزار و نزدیک به دو ساعت به طول انجامید.  در این جلسه با دیدن اراده مدیران شهری بم و یک کلیپ در خصوص شهر بم این ایده در ذهن شکل گرفت که شهر بم می‌تواند سفیر نوسازی کشور باشد و تلاش برای برگزاری این رویداد از همان خرداد شروع شد.

وی افزود: خوشبختانه تلاش‌ها به ثمر نشست و طی این سه روز شاهد بودیم ۳۵  نفر از سفیران نوسازی بم متشکل از فرهیختگان و مسوولان وقت در زمان زلزله بم و نیز مدیران و کارشناسان شرکت بازآفرینی شهری ایران در یک اقدام جهادی و داوطلبانه همچون ققنوس از بم برای ساختن ایران قوی به پا خواستند و با حضور در ۱۰۵ شهر کشور، پیام ۳۵ هزار عزیز از دست رفته در زلزله بم را به گوش دیگر هموطنان در سراسر کشور رسانند تا از این پس شاهد آوار شدن هیچ خانه‌ای بر سر ساکنانش در اثر زلزله و دیگر بلایای طبیعی نباشیم.

2

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که طی این پویش هر روز سه جلسه مختلف در این ۱۰۵ شهر برگزار شد؛ ادامه داد: جلسه اول با مردم و نمایندگان آن‌ها در محله‌هایی بود که بیشترین میزان بناهای ناپایدار را داشتند، گاه این جلسات چندین ساعت به طول می‌کشید. جلسه دوم با سازندگان بود؛ در این جلسه از تمام سازندگانی که تجربه کار در بافت‌های فرسوده را داشتند دعوت شد و مسوولیت اجتماعی آن‌ها در خصوص احداث ساختمان‌های مقاوم و نیز رعایت مقررات ملی ساختمان برای حفظ جان ساکنان مورد تاکید قرار گرفت. جلسه سوم نیز با با مدیران شهری، استانداران و فرمانداران و با حضور امامان جمعه برگزار شد. در این جلسات، سفیران نوسازی به تشریح خطرات ناشی از ناپایداری و مقاوم نبودن بناها در صورت وقوع زلزله پرداختند و از آن‌ها خواسته شد تا جریان  نوسازی را با شتاب بیشتری پیش ببرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از مهمترین اهداف این پویش جهادی را اطلاع ‎رسانی در خصوص بسته تشویقی شهرسازانه وزارت راه و شهرسازی که حدود و ماه پیش ابلاغ شد، عنوان کرد و گفت: این بسته تشویقی تاکنون دستاوردهای خوبی به دنبال داشته و در این مدت کوتاه شاهد رشد صدور پروانه‌های ساختمانی در محدوده بافت‌های فرسوده بوده‌ایم. سفیران نوسازی با حضور در این ۱۰۵ شهر با اطلاع رسانی‌های لازم مردم، سازندگان و توسعه‌گران را به استفاده از این بسته شهرسازانه دعوت کردند و انتظارمان این است که بعد از برگزاری این پویش شاهد افزایش چشمگیر در صدور پروانه‌های ساخت و نوسازی در این محدوده باشیم.

وی از تکمیل ۲۵۵ پروژه بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ۳۱۵ پروژه دیگر نیز تا پایان دولت سیزدهم اتمام و به بهره برداری خواهد رسید. همچنین با تلاش‌های جهادی ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده نیز اجرایی می‎شود.

به گفته دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار،کاهش زمان صدور پروانه به دو ماه، تخفیف ۵۰ درصدی در صدور پروانه‌ها، استفاده از وام قرض الحسنه ودیعه مسکن در زمان نوسازی، استفاده از تسهیلات ارزان قیمت نهضت ملی مسکن و تسهیلات ویژه نوسازی از جمله مشوق‌هایی است که شهروندان می‌توانند هنگام نوسازی واحدهای مسکونی خود از آن‌ها استفاده کنند. علاوه بر این بسته جامع تشویقی شهرسازانه نیز کمک بزرگی برای متقاضیان این حوزه خواهد بود.

آئینی ادامه داد: در محدوده بافت‌های فرسوده ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد که فاقد سازه فلزی و بتونی بوده و حدود ۱۰ میلیون نفر در این بناها ساکن هستند و می‌توان گفت جان ۱۰ میلیون نفر از هموطنان که زیر سقف‌های لرزان زندگی می‌کنند در خطر قرار دارد و باید تا دیر نشده فکری به حال آنها کرد.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، وی همچنین از شهروندان و سفیران بم که خالصانه و ایثارگرانه در این رویداد بزرگ شرکت بازآفرینی شهری ایران را یاری کردند، تشکر و قدردانی کرد.

Untitled 1 Recovered