شناسهٔ خبر: 123065 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان خبر داد؛

آماده سازی ۴۳۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در لرستان

نهضت ملی مسکن لرستان.jpg معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان از آماده سازی ۴ هزار و ۳۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در استان خبرداد.

رضا پیامنی معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان، امروز در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از آغاز طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۱۴۷ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند، اظهارکرد: از این تعداد ۳۷ هزار و ۵۰۰ متقاضی واجد شرایط شناخته شد، ۶۰ درصد از متقاضیان مربوط به شهرستان خرم‌آباد است.

وی در خصوص وضعیت تامین زمین مورد نیاز برای متقاضیان مسکن در قالب نهضت ملی توضیح داد: ما در خرم‌آباد، الشتر، پل‌دختر و بروجرد با مشکل زمین مواجه هستیم، به عنوان نمونه تاکنون از ۱۵ هزار متقاضی خرم‌آباد تنها زمین ۵ هزار واحد تامین شده است، البته پیگیر انتقال سند زمین دانشگاه در منطقه کمالوند در کوتاه مدت هستیم.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهر سازی لرستان گفت: موضوع دیگر در خرم‌آباد مطالعه شهر جدید است که از طریق شرکت شهرهای جدید مشاورآن تعیین شده است تا پس از کارهای مطالعاتی بتوانیم در حومه شهر زمین مناسبی را تامین کنیم.

پیامنی افزود: در کوهدشت و الشتر نیز با مالکانی توافق کردیم تا از اراضی حریم شهر بخشی از زمین مورد نیاز مسکن ملی را تامین کنیم، شهرستان دورود هم تنها ۸ هکتار زمین دولتی داریم که پاسخگوی ۶۰۰ واحد است در حالی که تعداد متقاضیان دورود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار است.

وی ادامه داد: توافقاتی در سطح وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع در حال انجام است تا بتوانیم از شهرک مسکونی صنایع دفاع برای ساخت واحدها استفاده کنیم، موافقت اخذ شده و در حال کارشناسی است در صورت توافق نهایی مشکل دورود حل می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: در پل‌دختر نیز دو زمین تامین شده که در مجموع می‌تواند زمین ۲۳۰ واحد را تامین کند اما چون متقاضی زیاد است به دنبال توافق با مالکان هستیم، در بروجرد خوشبختانه با مشکل زمین مواجه نیستیم.

پیامنی در خصوص وضعیت زمین در شهرستان الیگودرز نیز توضیح داد: ۴۳۰ متقاضی در الیگودرز داریم که با وجود مسکن مهر جوابگوی متقاضیان است، به دنبال تامین ۱۸هکتار زمین دیگر هم برای آینده هستیم، در شهرستان ازنا هم با وجود مسکن مهر مشکل چندانی نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از واحدهای اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در حال ساخت است، گفت: زمین‌های آماده ساخت که عمدتا در اراضی مسکن مهر واقع هستند مانند فاز اول خرم‌آباد که شامل ۹۷۵ واحد با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان امام سال ۹۹ واگذار کردیم که از این تعداد ۶۷۵ واحد در حال نازک کاری است، در بروجرد هم ۲۴۰ واحد در حال آماده سازی است.

به گفته معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان از اراضی که سال ۱۴۰۰ در قالب اقدام ملی و نهضت ملی مسکن تامین شد حدود ۴۰ هکتار در خرم‌آباد، ۴۳ هکتار بروجرد و ۴۰ هکتارنورآباد به کارگزاران مربوطه تحویل داده شده است.

وی افزود: ۱۵۰۰ واحد در خرم‌آباد، ۱۵۰۰ واحد بروجرد و ۴۰۰ واحد در نورآباد اماده سازی شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان در خصوص زمان تکمیل واحدها نیز گفت: از ابتدای طرح و در قالب گزینه‌های مختلف سهم لرستان ۱۲ هزار و ۴۱۵ واحد بود که طی برنامه چهار ساله به ۴۹ هزار و ۶۶۰ واحد می‌رسد، از این تعداد ۱۲۹۰ واحد شروع و ۶ هزار و ۸۳۴ واحد نیز در حال آماده سازی است دوره ساخت واحدها یک دوره چهار ساله است.

پیامنی با بیان اینکه در خصوص واحدها متقاضی موثر مهم است، عنوان کرد: بر اساس پالایش‌های انجام شده ما ۳۷ هزار و ۵۰۰ متقاضی موثر داریم که تاکنون ۷ هزار و ۳۰۰ متقاضی واریز وجه داشتند.

وی در خصوص تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز توضیح داد: تسهیلات ابلاغی ۱۸ درصد است البته قرار است برای دهک‌های کم درآمد تسهیلات با سود کمتری را در نطر بگیرند اما تاکنون ابلاغ رسمی نشده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان در پایان صحبت‌های خود به تسهیلات خود ملکی نیز اشاره کرد و گفت: تا امروز ۴۵۰۰ واحد در قالب تسهیلات خود مالک با بانک عقد قرارداد کرده‌اند.