شناسهٔ خبر: 123087 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم در اصفهان تاکید شد؛

تسهیل‌گری برای ارتقا کیفی زندگی ساکنان در بافت فرسوده شهری

نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم در اصفهان جانشین استاندار اصفهان در امور بازآفرینی شهری، در نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم تاکید کرد: بازآفرینی شهری فقط به معنای ساخت‌وساز مسکن نیست، بلکه برای ارتقای کیفی زندگی مردم باید در حوزه اشتغال و مسائل اجتماعی تسهیل‌گری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اصفهان)؛ مصطفی خضری معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اصفهان و جانشین استاندار اصفهان در امور محرومیت‌زدایی، توانمندسازی و بازآفرینی شهری در نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم در اصفهان اظهار داشت: این گردهمایی به جهت درس آموزی از اتفاقات هم برای مردم و هم مدیران شهری است تا به طور جدی در راستای بازآفرینی شهری و نوسازی کالبدی محلات هدف گام بردارند.  

وی در خصوص میزان تاثیرگذاری این نشست‌ها بیان داشت: اولاً این جلسات یادآوری می‌کند که خطری در کمین شهروندان محلات بافت‌فرسوده است تا گَرد فراموشی بر این حادثه غمبار ننشیند و همچنین ما را رهنمود می‌کند برای اقدامات جدی‌تر و برنامه‌های موثر بیشتر پیرامون نوسازی و بهسازی، لذا از این رو این جلسات به شیوه تذکری خوب بنظر می‌رسد.  

جانشین استاندار اصفهان در امور محرومیت‌زدایی، توانمندسازی و بازآفرینی شهری با بیان اینکه مردم می‌بایست در زمینه نوسازی و بهسازی اهتمام ویژه داشته باشند گفت: متولیان وظیفه سنگین‌تری دارند و می‌بایست بسترسازی کنند کار بازآفرینی را تا شاهد محلات بهتری باشیم.  

وی اذعان داشت: موضوع بازآفرینی شهری و مخاطبان و ذی‌نفعان آن مهم‌ترین مسئله کشور است، از این رو باید به این موضوع بیشتر از ساختارهای اداری، اجرایی و به دور از نگاه نمایشی بپردازیم.  

خضری با بیان اینکه می‌بایست از حادثه زلزله بم درس بگیریم، ادامه داد: حدود ۲۰ میلیون نفر از شهروندان در شهرها درگیر بافت‌های فرسوده، میانی، تاریخی، حاشیه‌ای و به نوعی بدمسکنی هستند که همین یک دلیل برای توجه به این حوزه کافی است.  

وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه جان شهروندان ساکن در این بافت‌ها در معرض خطر است، کرامت آن‌ها نیز به دلیل وجود ناهنجاری‌ها خدشه‌دار می‌شود.  

جانشین استاندار اصفهان در امور محرومیت‌زدایی، توانمندسازی و بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه در ماده ۱۱۱ قانون شهرداری‌ها که دهه ۴۰ تصویب شده، از این محلات به محله‌های قدیمی و غیربهداشتی یاد شده است، خاطرنشان کرد: این محلات به دلیل بی‌توجهی دولت‌ها و شهرداری‌ها شکل گرفته است، بنابراین اطلاق چنین عنوانی به این محلات خوب نیست، هر چند در بلندمدت این عنوان تغییر کرده است، اما کافی نیست.  

وی تاکید کرد: طرح بازآفرینی شهری دارای ارکانی است که مهم‌ترین رکن آن مردم هستند، درحالی‌که به این رکن مهم توجه نمی‌شود.  

خضری با بیان اینکه هر گونه برنامه‌ریزی در این حوزه باید برای مردم و ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها باشد، ادامه داد: بازآفرینی شهری فقط به معنای ساخت‌وساز مسکن نیست، بلکه برای ارتقای کیفی زندگی مردم باید در حوزه اشتغال و مسائل اجتماعی تسهیل‌گری کنیم.  

وی با بیان اینکه اولویت در طرح‌های بازآفرینی شهری اقتصاد محله و ارتقای زندگی در طرح کالبدی و دیگر شئون زندگی مردم است، گفت: قانون جامع در حوزه بازآفرینی شهری وجود ندارد و ساختار مناسب نیز در این راستا نداریم.  

جانشین استاندار اصفهان در امور محرومیت‌زدایی، توانمندسازی و بازآفرینی شهری افزود: طرحی در راستای بازآفرینی شهری امتیاز بیشتر را می‌آورد که ارتقای کیفیت زندگی را به دنبال داشته باشد نه طرحی که بیشترین مسکن را با سرعت ساخته است.  

وی اجرای طرح‌های بازآفرینی را سخت‌ترین و پیچیده‌ترین کار دانست و تصریح کرد: مردم و خواسته‌های آن‌ها به ما می‌گوید که چگونه در راستای بازآفرینی شهری و ارتقای کیفیت زندگی برنامه‌ریزی کنیم.  

خضری خاطرنشان کرد: در اصفهان متولیان دولتی و شهری دغدغه بسیاری در این حوزه دارند که نویدبخش اتفاقات خوب است.