شناسهٔ خبر: 123125 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سفیر مقاوم‌سازی و بازسازی از شهرستان بم:

حادثه تلخ شهر بم شهرها را به کارگاه و آموزشگاه تبدیل کرد

زنجان زنجان نشست بازآفرینی سفیر مقاوم‌سازی و بازسازی از شهرستان بم گفت: بعد از حادثه تلخ شهر بم، شهرها به کارگاه و آموزشگاه تبدیل شده است و از همه ایران و متخصصانی از برخی کشورها وارد شهر شدند و در این راستا این حادثه ناگوار، آیین‌نامه ملی ساختمان را تغییر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، مصطفی زینت‌بخش سفیر مقاوم‌سازی و بازسازی از شهرستان بم در همایش آموزه‌های زلزله بم با محوریت نشست تخصصی بازآفرینی شهری در محل حسینیه اعظم زنجان، گفت: امیدواریم برگزاری سه روزه نشست، خروجی خوبی را به همراه داشته باشد.

وی ابراز کرد: زلزله بم در ۱۲ ثانیه با عمق کانونی ۱۵ کیلومتر شهر را با خاک یکسان شد و  با وجود مصیبت‌هایی که وارد کرد برکات خوبی به همراه داشت.

سفیر مقاوم‌سازی و بازسازی از شهرستان بم، با بیان اینکه بعد از حادثه تلخ شهر بم، شهرها به کارگاه و آموزشگاه تبدیل شده است، گفت: از همه ایران و متخصصانی از بعضی کشورها وارد شهر شدند و در این راستا این حادثه ناگوار آیین‌نامه ملی ساختمان را تغییر داد.

زینت‌بخش تاکید کرد: سازه‌هایی را که داشتیم در ظاهر زیبا و چشم‌انداز و خوب بود ولی در آنی گره‌های سازه از هم جدا شد.

وی با بیان اینکه هر زمانی که مردم پای کار بودند نظارت و دقت کار افزایش یافته است، افزود: بعد از زلزله بم نیز اگر مردم بازمانده از بم پای کار نبودند به این سرعت بازسازی تمام نمی‌شد و امروز شهر بم آباد شده است.

سفیر مقاوم‌سازی و بازسازی از شهرستان بم تصریح کرد: هنوز هیچ تکنولوژی در علم ژئوتکنیک و لرزه‌نگاری دنیا نتوانسته زلزله را بیش از چند دقیقه پیش‌بینی کند.

زینت بخش با بیان اینکه در یک کشور زلزله‌خیز زندگی می‌کنیم، گفت: امروز بعد از ۱۹ سال متوجه شدیم که با همت بلندمردان و زنان غیور و متخصص کشور برای ساخت و ساز با دوام و مقاوم باید اقدام کرد.

وی تصریح کرد: اطلاع رسانی بسته‌های تشویقی نسبت به نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد.

سفیر مقاوم‌سازی و بازسازی از شهرستان بم افزود: ارگان‌های مربوطه در خصوص اطلاع رسانی بسته‌های تشویقی مدیریت لازم را داشته باشند و مردم در محلات بافت فرسوده و سازندگان در این حوزه ورود کنند.

در ادامه این همایش، نماینده شرکت بازآفرینی ایران گفت: اقدام جهادی جز با شعار «ما می‌توانیم» امکان‌پذیر نیست و دولت سیزدهم نسبت به سرعت بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده بسیار تاکید دارد.

موسی لواسانی ابراز کرد: با توجه به احتمال وقوع زلزله باید به محلات در معرض آسیب شدید توجه ویژه‌ای شود و در این راستا مدیران شهری با برگزاری جلسات متعدد، بازدیدهای روزانه و مدیریت بحران برای رفع موانع اقدام کنند.

وی یاد آورشد: برای جلوگیری از وقوع خسارت مالی و جانی اقدامات جهادی نیز برای نوسازی مسکن و محلات باید انجام شود.