شناسهٔ خبر: 123127 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از مشوق‌های نوسازی بافت فرسوده در همایش سه روزه استان البرز

البرز نشست آموزه های زلزله بم و بازآفرینی شهری در استان البرز همزمان با ۱۰۰ شهر کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(استان البرز) این رویداد با هدف رو نمایی و معرفی مشوق های نوسازی و بهسازی بافتهای ناکارامد و فرسوده شهری همزمان با ۱۰۰ شهر منتخب در سراسر کشوردر روزهای۳ الی ۵ دیماه برگزار شد.

شهرهای منتخب استان البرز؛ کمالشهر، محمدشهر و کرج، محل برگزاری این همایش سه روزه بودند.

نشست آموزه های زلزله همزمان با سالروز زلزله ی بم با اقدام مشترک راه و شهرسازی البرز و شهرداریهای سه شهر منتخب برگزار شد. روز سوم مصادف با پنجم دیماه که مهمترین روز برگزاری همایش بود به میزبانی شهرداری کرج و با مشارکت راه و شهرسازی استان به نمایندگی ازشرکت بازآفرینی شهری ایران در سالن میلاد شهرداری برگزار شد. این رویداد با حضور و سخنرانی خالقی مدیرکل راه و شهرسازی استان، کیانی شهردار کرج، مهاجری عضو شورای اسلامی شهر کرج، مدیران و نمایندگان شرکت بازآفرینی شهری ایران، سفیران شهر بم، نمایندگان محلات هدف و سازندگان برگزار شد.

مدیر کل راه و شهرسازی در معرفی طرح های تشویقی نوسازی بافت های فرسوده با مشارکت شهرداری و راه و شهرسازی استان؛ به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به تفکیک گروه های شهری؛ درتهران ۴۵۰میلیون تومان، شهرهای بالای یک میلیون نفر به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان، شهرهای کمتر از یک میلیون نفر جمعیت ۳۵۰میلیون تومان اشاره کرد و افزود: این مبلغ در شهرهای مذهبی تا ۶۰۰ میلیون تومان نیز می رسد.

وی همچنین؛ به طرح کلید به کلید بعنوان طرح تشویقی سازندگان شهر کرج اشاره کرد که در آن سازندگان با توافق ساکنین محلات هدف بازآفرینی شهری می توانند از مشوقهای اخذ پروانه ساختمانی، افزایش تراکم و تغییر کاربری در هرمنطقه از شهر و تهاتر با شرایط ویژه از سوی شهرداریها، بهره مند شوند.

در دیگر طرح های تشویقی، ساکنین محلات هدف می توانند با تجمیع خانه هایی که در معابرمشمول واگذاری قرار دارند ۸۰درصد مساحت کوچه را به رایگان از سوی شهرداریها هدیه بگیرند. تخفیف های صد درصدی(رایگان به مدت دو سال) عوارض صدور پروانه ساختمانی برای املاک دارای اعیانی و صدور پروانه ساختمان برای زمین های فاقد بنا درصورت تجمیع با ساختمان های همجوار با بافت فرسوده و تخفیف هفتاددرصدی عوارض صدور پروانه ساختمانی فاقد بنا از دیگر مشوق ها عنوان شد. در دیگر طرح های مورد اشاره مرتبط با املاک قولنامه ای؛ مالکان می توانند با اخذ سند رسمی از معافیت صددرصدی پرداخت معوقه عوارض نوسازی بهره مند شوند و به جای ۲۵ درصد سهم سرانه خدماتی در سال اول ۵ درصد و درسال دوم ۱۰ درصد پرداخت کنند. در این نشست همچنین از مدیران شهری مناطق۸، ۲، ۳و ۴تقدیر شد.