شناسهٔ خبر: 123144 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در نشست خبری مطرح کرد؛

ساخت بندر خلیج فارس در دستور کار قرار دارد/ ظرفیت بنادر استان حدود ۸۰میلیون تن است

نشست خبری خوزستان مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه ظرفیت بنادر استان حدود ۸۰ میلیون تن است، گفت: ساخت بندر خلیج فارس در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی مدیرکل بنادررو دریانوردی استان خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در این اداره کل برگزار شد در  خصوص دستاوردها و اقدامات مجموعه خود اظهار کرد: برخی از مسئولان استان خوزستان را نفتی می‌دانند ولی ما به خاطر اینکه دریا آن را احاطه کرده است،‌ این استان را دریایی می‌دانیم. 

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از سواحل کشور در استان خوزستان قرار دارد، گفت: در این استان بیش از ۷۰۰ کیلومتر سواحل با قابلیت آب‌راه داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه در ۶ ماهه ابتدای سال ۲۲ هزار ساعت حجم عملیات کاری بوده است، تاکید کرد: ظرفیت بنادر استان حدود ۸۰میلیون تن است.

آقایی با اشاره به اینکه بندر امام به عنوان بندر تجاری در کشور شناخته می شود، تصریح کرد: در این بندر ۴۰ پست اسکله به اندازه ۱۱هزار هکتار داریم که به عنوان بزرگترین بندر  کشور نیز شناخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت سالانه بندر امام خمینی(ره) ۲۹میلیون تن در سال است، اعلام کرد: بندر امام(ره) در حوزه صادرات و با توجه به اینکه پتروشیمی‌های زیادی در این منطقه وجود دارد به کمک آنها آمده است.

به گقته مدیرکل بنادرو دریانوردی استان خوزستان، پس کرانه بندر امام(ره) ۷۵درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: واردات در این بندر نیز طبیعتا کم هزینه‌تر نسبت به سایر بنادر خواهد بود.

آقایی افزود: بندر امام(ره) حدود ۷۵درصد ظرفیت را اشغال دارد لذا طبق آمار جهانی اگر بندری ۶۰ درصد ظرفیت اشغال را داشته باشد باید بندر جدید ایجاد کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خاطر نشان کرد: بر این اساس بندر خلیج فارس را جانمایی کردیم که عمیق ترین بندر کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه طبق جانمایی بندر خلیج فارس به سایر نقاط دسترسی راحت تری خواهد داشت لذا هزینه کمتری را برای صادرات و واردات در پی خواهد داشت، اعلام کرد: امیدواریم بتوانیم این بندر را سال بعد و پس از دوره مطالعاتی به ثمر برسانیم.

آقایی با بیان اینکه خور موسی یکی از ایمن‌ترین نقاط خلیج فارس است، افزود: در بندر امان پروژه‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری عظیمی ایجاد شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در این بندر ۲۰۹ شناور تردد داشته و چیزی حدود ۱۲ میلیون تن کالای اساسی تخلیه و بارگیری شده است .

وی در خصوص نحوه حمل خروج کالا از بندر امام خمینی(ره) گفت: کمتر از ۱۰درصد کالا به صورت ریلی و مابقی یه صورت جاده‌ای و با کامیون به خارج از بندر ترانزیت می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه روزانه ۶۵هزار تن عملیات تخلیه در بندر داریم گفت:موجودی کالاهای اساسی در انبار های بندربه میزان ۳میلیون ۴۸۰ هزار تن، در لنگرگاه حدود ۲میلیون تن و در پای اسکله ۱۸۸ هزار تن است که در مجموع به میزان ۵ میلیون ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی در پای اسکله لنگرگاه و انبار قرار دارد.

به گفته آقایی این آمارها نشان از اهتمام خوب دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی برای کشور دارد.

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد از کالاها در لنگرگاه و انبار مربوط به بخش خصوصی و مابقی متعلق به بخش دولتی است.

در ادامه این نشست آقایی با اشاره به دیگر بنادر استان خوزستان در خصوص بندر خرمشهر گفت: بندر خرمشهر از بندرهای خوب ما است و دارای ظرفیت‌های خوبی از جمله متصل بودن به ریل است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی‌ استان خوزستان افزود: بندر آبادان نیز به جهت نزدیکی به بنادر دوحه و شویخ کویت و فاو و ام القصر عراق نیز از جمله بنادر استراتژیک ما است که در این بندر ۱۷۰ میلیارد تومان حجم پروژه‌های ما است.

آقایی ادامه داد: درصدد هستیم حمل و نقل مسافری بین بندر آبادان و بندر سیبه عراق را به سرانجام برسانیم چرا که زیرساخت‌های طرف ایرانی مهیای این کار است.

وی بیان کرد: بندر اروند کنار نیز از مطلوب ترین بنادر ما جهت صادرات آبزیان و محصولات کشاورزی است و دارای زیرساخت‌های مناسبی جهت صادرات مصالح ساختمانی است که حجم پروژه‌های این بندر به ۱۱۳ میلیارد تومان می‌رسد.

مدیرکل بنادرودریانوردی خوزستان در خصوص در بندر چوئبده نیز اظهار کرد: پروژه‌های خوبی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در دست اقدام داریم که تعمیرات اساسی اسکله بتنی قدیم، احداث انبار ۲۰۰ متری، سیستم اطفا حریق و ساختمان اداری از جمله این پروژه‌ها است.

وی ادامه داد: بندر سجافی نیز از بنادر خوب و پویای ما است که درطول ۹ ماه گذشته شاهد رشد ۳۰ درصدی فعالیت این بندر بوده‌ایم که این فعالیت‌ها منجر به رونق فعالیت تجاری اهالی هندیجان شده است و تلاش داریم تا به اسکله های آن اضافه کنیم.

به گفته آقایی؛ در بندر شادگان نیز نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۵۰۰ درصدی شناور و ۱۰۰ درصد تناژ کالا بوده‌ایم و ۷۰ میلیارد تومان در این بندر پروژه داریم که انشالله در دهه فجر افتتاح خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان دموراژ بندر امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: با پذیرش ۱۲۰۰ کشتی در طول سال جاری اما با تلاش‌های صورت گرفته خوشبختانه مشمول هیچ هزینه ای در خصوص دموراژ نشده‌ایم.